• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • aud

    Vi gav precis äppelskivor stekta i smör och kanel. Oj oj oj. Det var poppis, ni. Hett tips! ^^

  • Maxbox
    hannis skrev 2011-05-27 00:02:41 följande:
    Jag började med majs, pannkaka, riven ost, mjukt bröd, leverpastej, smör. Även kokta morötter skurna till ca 0,5-1 cm bitar samt mjuka fruktbitar som banan, vindruvor, melon.
    Vi började ganska precis med det också. Sen fick hon faktiskt hålla i och suga på grillat kött, köttfärsås och spaggetti som vi skar i små bitar och lade på plastbrickan till hennes stol.
  • Leiben
    aud skrev 2011-08-20 19:13:16 följande:
    Vi gav precis äppelskivor stekta i smör och kanel. Oj oj oj. Det var poppis, ni. Hett tips! ^^
    vi gör detsamma fast kanelar på skivorna och sen in i ugnen/micron
  • Maxbox
    Leiben skrev 2011-08-20 20:46:06 följande:
    vi gör detsamma fast kanelar på skivorna och sen in i ugnen/micron
    aud skrev 2011-08-20 19:13:16 följande:
    Vi gav precis äppelskivor stekta i smör och kanel. Oj oj oj. Det var poppis, ni. Hett tips! ^^
    Tack för tipset!
  • Ulaninen
    aud skrev 2011-08-20 19:13:16 följande:
    Vi gav precis äppelskivor stekta i smör och kanel. Oj oj oj. Det var poppis, ni. Hett tips! ^^
    Leiben skrev 2011-08-20 20:46:06 följande:
    vi gör detsamma fast kanelar på skivorna och sen in i ugnen/micron
    Tack för tips, ska absolut testas!

    Är det någon mer som upplevt/upplever en lite läskig mellanfas i BLW?

    Dottern är nu 7½ månad och vi började på 6-månadersdagen. DÅ kunde vi utan poblem ge gurkstavar, äpple och päron mm i långsmala bitar, som hon glatt sög på. Nu har hon lärt sig tugga (har inga tänder men det går bra ändå Skrattande) och får lätt loss bitar av t.ex. gurka, äpple, päron, som hon sedan inte riktigt kan hantera i munnen (finmalningsmotoriken är väl inte tillräckligt utvecklad ännu). Det åker ju ut igen till slut men har resulterat i en ny kväljningsfas. Lite läskigt som sagt.

    Å andra sidan ger vi henne nu mera vanliga portioner, typ pasta- eller couscousgrytor med sås, där det är mer lagom stora bitar, vilket funkat superbra de senaste dagarna.
  • Daeminimon
    Ulaninen skrev 2011-08-21 20:36:00 följande:
    Leiben skrev 2011-08-20 20:46:06 följande:
    vi gör detsamma fast kanelar på skivorna och sen in i ugnen/micron
    Tack för tips, ska absolut testas!

    Är det någon mer som upplevt/upplever en lite läskig mellanfas i BLW?

    Dottern är nu 7½ månad och vi började på 6-månadersdagen. DÅ kunde vi utan poblem ge gurkstavar, äpple och päron mm i långsmala bitar, som hon glatt sög på. Nu har hon lärt sig tugga (har inga tänder men det går bra ändå Skrattande) och får lätt loss bitar av t.ex. gurka, äpple, päron, som hon sedan inte riktigt kan hantera i munnen (finmalningsmotoriken är väl inte tillräckligt utvecklad ännu). Det åker ju ut igen till slut men har resulterat i en ny kväljningsfas. Lite läskigt som sagt.

    Å andra sidan ger vi henne nu mera vanliga portioner, typ pasta- eller couscousgrytor med sås, där det är mer lagom stora bitar, vilket funkat superbra de senaste dagarna.
    Japp! Det gäller att ha is i magen, vilket ju alltid är lättare sagt än gjort! Har för mig att vi i den här perioden satsade på lite mer "säker" mat, päron, rostat bröd, sånt som inte är så lätt att sätta i halsen. Det varade dock inte så länge. Han kom snart på vad som hände och hur man hanterade det! Glad
  • Maxbox
    Daeminimon skrev 2011-08-21 21:13:32 följande:
    Japp! Det gäller att ha is i magen, vilket ju alltid är lättare sagt än gjort! Har för mig att vi i den här perioden satsade på lite mer "säker" mat, päron, rostat bröd, sånt som inte är så lätt att sätta i halsen. Det varade dock inte så länge. Han kom snart på vad som hände och hur man hanterade det! Glad
    Håller med, hon lärde sig snabbt att hantera maten/bitarna.
  • Loviz

    Hej!

    Underbar tråd! Jag läser ofta men skriver inte så mycket då mitt barn är fem månader och inte har börjat äta ännu. Men jag läser och samlar på mig av alla era bra tips. Tack så mycket!

    Vi var på IKEA igår. Där köpte vi en barnstol (ANTILOP) med bricka och stödkudde (BARNSLIG). Det var efterlängtat. Att sitta i babysittern på golvet då vi andra sitter vid bordet är inte populärt längre. Så, i morse satt hela familjen runt matbordet då de vuxna åt frukost. Det var mycket mer populärt! Men, fortfarande var maten för långt bort. Dumt, tycker vår bäbis som sträcker sig efter maten och studerar oss noga då vi stoppar mat i munnen. Med andra ord väldigt sugen på att börja äta mat. Spännande!

    Jag har under sommaren läst "Baby-led Weaning". Sen gav jag den till min mamma så att hon också kan läsa den. Idag när hon var här sa hon att det verkligen är dags att läsa boken nu. Hennes vänner undrar över varför hennes lilla barnbarn inte har börjat med smakisar och varför barnet i hela fridens namn aldrig ska göra det! Hon inser att hon behöver argument, så nu ska hon läsa

    Jag är förvånad över att så få (i min omgivning i alla fall) kör med BLW. Ju mer jag läser om det desto mer självklart ter det sig för mig - att det är självklart att köra med BLW. Det flesta av mina vänner (nästan alla) började med smakisar då bäbisen var ca 4 månader. Någon som vet varför BLW inte fått större genomslagskraft? Är det traditionen och vanan som bromsar?

  • chokladkaffe

    Nu hoppar jag in i tråden jag med. Har en femmånaders son som precis börjat äta. Jag tänkte variera mosade grönsaker, plockmat och gröt. Ännu är det mest plockmat som går ner Han satte dag 2 av matintroduktionen i sig en halv morot, blev lite orolig nästan men det gick bra. Puré däremot är inte alls hans grej. Hur gör ni med kokta grönsaker, låter ni de ligga i kylen och värmer dem igen eller kokar ni alltid nytt?

    Loviz: Jag får för mig att dte handlar om rädsla att sätta i halsen. JAg frågade bvc-läkaren med mitt äldsta barn men hon sa hon inte skulle rekommendera det. Att fler inte ger är väl just för man får en ganska strikt rekommendation från bvc hur man ska mata sitt barn.   

  • Kryssarinnan
    lillgarden skrev 2011-08-20 09:07:00 följande:
    Kul att tråden lever och frodas!
    En liten fråga till bara.

    Min lilla tös tar ingen flaska alls eller mugg. Kan möjligen dricka lite lite ur ett glas men bara precis ngn klunk.
    Så blir en del amning mellan varven just för vätskans skull.
    Tror det är lite därför hon är småhård i magen oxå, ingen vätska.

    Är det bara att köra på så eller?
    Kommer hon någonsin att dricka...? Känns inte så nu men är kanske bara en svacka.
    Hon är väldigt mammig just nu och väldigt svår med allt känns det som.
    Extremt tålamodsprövande med allt från sömn till vätska!
    Min son ammade också massor och lärde sig att dricka vatten först när jag köpte nappar till flaskan som är gjorda för fullkornsvälling; alltså med ett stort hål/slits. Då kommer det vatten bara han har den i munnen och tuggar lite. Då lärde han sig snabbt. Bröstbarn kan ha lite svårt att suga från flaska och mugg kan vara för svårt.
Svar på tråden Baby led weaning