• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • LadyWeaver
    Irit skrev 2012-03-14 07:47:04 följande:
    Jag äter inte borta så ofta, men när jag gör det tar jag med sånt som inte kladdar/smular så mycket, t.ex potatisklyfot och hemmagjorda fiskpinnar med typ gurkstavar eller nått till. Det blir mest hela delar på golvet som går lätt att bara plocka upp.

    Nu är hon förkyld och vill inte äta så mycket, och helst bara frukt och tomat. Det är synd, för jag ska till bvc på torsdag och hoppas att de inte klagar på vikten igen... Blä, varför är inte min unge en tjockis som alla andra :P

    Vi har en riktig liten tunnis här också. Tacksamt nog har vi tidernas bästa bvc sköterska som inte går i taket så lätt, hon kan ju se att ungen i fråga mår bra och har konstaterat att man inte kan tvinga någon att äta.
  • scharlotta
    LadyWeaver skrev 2012-03-14 11:36:09 följande:
    Vi har en riktig liten tunnis här också. Tacksamt nog har vi tidernas bästa bvc sköterska som inte går i taket så lätt, hon kan ju se att ungen i fråga mår bra och har konstaterat att man inte kan tvinga någon att äta.
    Vad härligt med en bra sköterska!
    Jag tror att våran är bra också, eller, hittills har hon varit bra iaf
    Hon frågade om mat förra gången vi var där, då hade vi inte börjat ge nån mat till Moa än, men vi sa att vi funderade på blw, och hon tyckte att det lät som en bra idé. 

    Till skillnad från dietisten som vi träffade på föräldraträffen, hon var inte imponerad.. Sa gång på gång att det inte var beprövat, man vet inget om det, och att det inte var något man rekommenderar.
    Hon visste inte vad BLW stod för, och när jag sa att det var 'baby led weaning' så tittade hon konstigt på mig, och sa "Weaning? betyder inte det 'att gnälla'? Det låter märkligt.." 
  • malingo

    Har smygit omkring här i tråden ett tag och läst en del.  Glad
    Jag tillbringar dagarna hemma tillsammabs med Amanda som i morgon blir 5 månader, hitills har hon bara käkat bröstmjölk men hon verkar sugen på mer.

    Jag har läst det jag kommit över på nätet om blw och tycker det verkar toppen men inte läst nån fackliteratur eller liknande, finns det nåt på svenska?

    När började ni låta erat barn smaka på mat? Jag har läst att man helst ska vänta till 6 månader men det verkar mest vara för att barnet ska kunna sitta ordentligt och hantera maten eller har jag fattat fel?
    Amanda är väldigt stadig och har suttit i barnstol vid bordet länge och sitter själv utan stöd åå golvet osv. Häromdagen dök hon ner i yoghurtburken och hon sliter tag i allt hon kommer åt och är väldigt intresserad när vi äter.
    Är det för tidigt att låta henne smaka på saker redan? Självklart e ju amningen huvudfödan så jag är inte ute efter att hon ska börja äta mat utan mer låta henne undersöka, smaka och testa.

    Vad säger ni som hållt på ett tag? 

     

  • emma ax

    Min tjej på 6 månader har precis börjat prova på plockmat, kokta stavar av sötpotatis, avokado och vattenmelon än så länga, smörgåsrån tycker hon också mycket om.
    Hinner inte läsa hela tråden nu, men jag spara för här verkar finnas mycket bra tips!

  • Nimah

    Malingo, jag frågade samma sak och fick rådet att vänta. Det är tarmarna som ska få chans att mogna också. Men E har varit så himla på och kastat sig över våra tallrikar, så han fick majskrok och smörgåsrån att pilla med när vi åt. Nu är han sex månader och älskar att plocka med mat. Favoriten är broccoli och apelsin än så länge.

  • Irit
    LadyWeaver skrev 2012-03-14 11:36:09 följande:
    Vi har en riktig liten tunnis här också. Tacksamt nog har vi tidernas bästa bvc sköterska som inte går i taket så lätt, hon kan ju se att ungen i fråga mår bra och har konstaterat att man inte kan tvinga någon att äta.
    Torsdagens bvc-besök visade en ordentlig omvändnning hos tanten! Jag tror faktiskt på allvar att hon är här inne och läser, så hej hej om du är det :P Inga problem att vi ger henne mjölkfri mat, utan hon hejade på och så. Så det känns jättebra! Jag har varit lite orolig eftersom jag har svårt att stå upp för mig själv i irl-diskussioner trots jag är insatt och övertygad om ämnet (är inte konflikträdd utan det tar tid för mig att tänka).

    Vad ger ni andra för mellanmål? Här vägras all form av bröd, majsbröd, riskaka, osv och nästan bara frukt duger som mellanmål. Och visst, frukt är gott och nyttigt, men blir det inte lite enformigt måntro? Hon har faktiskt lyckats pilla i sig lite havregurt med sked nu, men det är ju inte mycket. Ägg gillar hon inte i nån form heller :/
  • pyyyret

    Hoppar in i den här tråden jag med! Har en 8 månaders tjej som vi har kört BLW med från start. Även om jag fortfarande kan tycka att det är lite läskigt så fortsäter vi, då jag inser att det är det bästa för min dotter.

  • pyyyret

    Just det, glömde fråga också; är lite nyfiken på hur vanligt det faktiskt är att de sätter i halsen "på riktigt" (alltså helt tvärstopp i luftrören). Eftersom det är min största fobi och dessutom har en släkting som dött pga det är jag lite nojig, även om det aldrig har hänt min dotter.

    Har det nånsin hänt för era barn som kör BLW? Vad var orsaken tror du, var det nåt som var annorlunda?

  • betula

    Ang sätta i halsen, så har jag fått känslan lite av att alla ungar kommer göra det någon gång, oavsett metod. Till varenda vuxen som haft småbarn som jag berättat om hur vårt Kryp kör på blw, får jag nån historia om hur någon unge satt i halsen och behövts vändas upp o ner typ. Det spelar verkligen ingen roll om ungen fått pureer i början eller inte, för äldre ungar som börjar äta fastare bitar verkar kunna sätta i halsen ganska så allvarligt med ;) Dessutom läste jag i nån barnmatsreklam jag fick att det faktiskt var vanligare att barn satte i halsen m vätskor än m tjockare mat/bitar.

    Nu är vårt Kryp ganska så duktig och har inte ens varit i närheten av att sätta i halsen. Som mest kväljer han en del när han trycker in nån stav lite för långt in, men den plockar han ju ut lika smidigt då. Dock "räknar" jag lite m att han en dag kommer att sätta i halsen (alla andra ungar verkar ju ha gjort det enligt alla historier jag fått) och då gäller det ju att man är med.

  • IceCloud
    Irit skrev 2012-03-17 22:18:52 följande:
    Torsdagens bvc-besök visade en ordentlig omvändnning hos tanten! Jag tror faktiskt på allvar att hon är här inne och läser, så hej hej om du är det :P Inga problem att vi ger henne mjölkfri mat, utan hon hejade på och så. Så det känns jättebra! Jag har varit lite orolig eftersom jag har svårt att stå upp för mig själv i irl-diskussioner trots jag är insatt och övertygad om ämnet (är inte konflikträdd utan det tar tid för mig att tänka).

    Vad ger ni andra för mellanmål? Här vägras all form av bröd, majsbröd, riskaka, osv och nästan bara frukt duger som mellanmål. Och visst, frukt är gott och nyttigt, men blir det inte lite enformigt måntro? Hon har faktiskt lyckats pilla i sig lite havregurt med sked nu, men det är ju inte mycket. Ägg gillar hon inte i nån form heller :/
    Har du testat att vända bröd i ägg o mjölk med lite kanel o steka på svag värme med lite smör? (Inte så länge att det blir stekyta). Det gillar min lille att sitta o tugga på.
    ☆ Vincent ☆ 110817
Svar på tråden Baby led weaning