• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Machapuchare
    scharlotta skrev 2012-03-26 10:39:50 följande:
    Hur gör ni om ni erbjuder era barn mat som är svår att hålla i? Moa tycker verkligen om avocado, men blir väldigt frustrerad när den bara halkar ur händerna på henne. Jag skär i stavar, men de går ju sönder ganska snabbt, och när det blir mindre bitar så får hon inte riktigt tag på dem.. Jag brukar ta en bit och hålla fram åt henne, då tar hon tag i min hand och äter direkt ur handen på mig.. Men då blir det ju som att jag sitter och matar henne, jag stoppar visserligen inte in maten i munnen på henne, det får hon sköta själv, och så fort hon inte visar intresse så tar jag bort handen.

    Det är inte jobbigt att göra så, och det är ju på hennes villkor.. men har ni nåt tips på hur man kan göra med avokado så att den är lättare att hålla i? Eller får vi helt enkelt göra så här tills hon lär sig hur hårt hon ska hålla? 
    Spetsar på en gaffel med runda spetsar.
    Typ

  • Mornie Alantie
    scharlotta skrev 2012-03-26 10:39:50 följande:
    Hur gör ni om ni erbjuder era barn mat som är svår att hålla i? Moa tycker verkligen om avocado, men blir väldigt frustrerad när den bara halkar ur händerna på henne. Jag skär i stavar, men de går ju sönder ganska snabbt, och när det blir mindre bitar så får hon inte riktigt tag på dem.. Jag brukar ta en bit och hålla fram åt henne, då tar hon tag i min hand och äter direkt ur handen på mig.. Men då blir det ju som att jag sitter och matar henne, jag stoppar visserligen inte in maten i munnen på henne, det får hon sköta själv, och så fort hon inte visar intresse så tar jag bort handen.

    Det är inte jobbigt att göra så, och det är ju på hennes villkor.. men har ni nåt tips på hur man kan göra med avokado så att den är lättare att hålla i? Eller får vi helt enkelt göra så här tills hon lär sig hur hårt hon ska hålla? 
    Jag skär avokado i små kuber, ca 1x1x1 cm. Det kan man dotter plocka i sig utan problem. Men det beror väl på åldern också, min är 10 månader.

    Jag matar också på det viset ibland. Ibland med fingrarna, ibland spetsar jag små saker på en gaffel och så plockar dottern av dem. Jag håller gaffeln stilla, och så lutar hon sig fram och tar matbiten med läpparna. Hon tycker det är jättekul och brukar skratta när hon gör det. Vill hon inte ha så tar hon det inte, precis som du skriver, så det är helt på hennes villkor. Jag ser inget fel med att göra så. Det är ju fortfarande hon som bestämmer vad hon vill ha.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • betula
    scharlotta skrev 2012-03-26 10:39:50 följande:
    Hur gör ni om ni erbjuder era barn mat som är svår att hålla i? Moa tycker verkligen om avocado, men blir väldigt frustrerad när den bara halkar ur händerna på henne. Jag skär i stavar, men de går ju sönder ganska snabbt, och när det blir mindre bitar så får hon inte riktigt tag på dem.. Jag brukar ta en bit och hålla fram åt henne, då tar hon tag i min hand och äter direkt ur handen på mig.. Men då blir det ju som att jag sitter och matar henne, jag stoppar visserligen inte in maten i munnen på henne, det får hon sköta själv, och så fort hon inte visar intresse så tar jag bort handen.

    Det är inte jobbigt att göra så, och det är ju på hennes villkor.. men har ni nåt tips på hur man kan göra med avokado så att den är lättare att hålla i? Eller får vi helt enkelt göra så här tills hon lär sig hur hårt hon ska hålla? 
    Så gjorde vi oxå mkt till en början. Alltid på hans villkor och det var alltid han som styrde vår hand. Nu gör vi det mer o mer sällan. Han klarar av att hålla det mesta nu. Dock undrar jag lite hur vi skall få till mer kladdig/flytande mat. Gröten går bra då den är som klister och tål att viftas runt m en stund på skeden, men nåt mer flytande kommer ju bara rinna av direkt när han sätter igång...
  • scharlotta
    Mornie Alantie skrev 2012-03-26 10:50:48 följande:
    Jag skär avokado i små kuber, ca 1x1x1 cm. Det kan man dotter plocka i sig utan problem. Men det beror väl på åldern också, min är 10 månader.

    Jag matar också på det viset ibland. Ibland med fingrarna, ibland spetsar jag små saker på en gaffel och så plockar dottern av dem. Jag håller gaffeln stilla, och så lutar hon sig fram och tar matbiten med läpparna. Hon tycker det är jättekul och brukar skratta när hon gör det. Vill hon inte ha så tar hon det inte, precis som du skriver, så det är helt på hennes villkor. Jag ser inget fel med att göra så. Det är ju fortfarande hon som bestämmer vad hon vill ha.
    Hon kan inte riktigt hantera såna bitar än.. det är när det har blivit såna bitar som hon blir arg och frustrerad över att hon inte kan hålla i dem, och hellre sopar ner dem på golvet.

    Vi kanske får testa med en gaffel, men jag tror att hon är lite för liten, hon kastar sig ju över maten, och det vore dumt att spetsa henne.. Vi fick lite barnbestick av svärmor idag, bestick som min sambo hade när han var liten. Inte lika fina som pingubesticken här ovan, men fullt funktionsdugliga
    betula skrev 2012-03-26 10:52:58 följande:
    Så gjorde vi oxå mkt till en början. Alltid på hans villkor och det var alltid han som styrde vår hand. Nu gör vi det mer o mer sällan. Han klarar av att hålla det mesta nu. Dock undrar jag lite hur vi skall få till mer kladdig/flytande mat. Gröten går bra då den är som klister och tål att viftas runt m en stund på skeden, men nåt mer flytande kommer ju bara rinna av direkt när han sätter igång...
    Gör jag för rinnande gröt då kanske? För viftar Moa med skeden då har vi gröt ute i hallen Hon får visserligen inte gröt så ofta, eftersom hon verkar tycka att det är riktigt äckligt.. även om jag blandar i päron som hon vanligtvis älskar.
  • IceCloud


    Blev visst en jätte bild... Men har du någon sån här (umami taste teaser) så prova att lägg avokadobitar i den. Det gör vi till lillen eftersom han har så svårt att greppa bitarna o de bara glider ur hans händer.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Loviz
    Bonanza skrev 2012-03-26 21:15:23 följande:
    I senaste Föräldrar&Barn finns nu min artikel om BLW med. Det är mest för nybörjare, men om ni känner någon som behöver tipsas så är det ju en idé att köpa den!

     
    Den blev jättebra! Vi tipsar alla i vår närhet om den
    Älsklingen föddes 110317
  • Milno

    Hej!
    Får man hoppa in här? :)
    Har en liten som blev 6 mån igår o jag är sugen på det här med BLW men känner mig lite skraj samtidigt.
    Testade att göra pure på vattenmelon ( då jag vart feg) o det var väl sådär tyckte liten, ingen hit alls, lät han ta skeden själv o först var det lite spännande men det byttes snabbt till en bekymmrad min :)
    Läste nån tråd där en bebis fått melon o sugit loss en bit o fått i halsen o fått lunginflammation :S därför blev det pure. Tog sen ändå en bit med skal på som det var lite, lite melon kvar i o det tyckte han var super att suga på, så det känndes lite som ett bevis att det är rätt spår.

    Nu till fråga :)
    Vad skulle ni säga är bäst att starta med?

  • scharlotta
    IceCloud skrev 2012-03-26 21:01:55 följande:

     


    Blev visst en jätte bild... Men har du någon sån här (umami taste teaser) så prova att lägg avokadobitar i den. Det gör vi till lillen eftersom han har så svårt att greppa bitarna o de bara glider ur hans händer.
    Fast det där tycker jag känns som en lite onödig grej, jag förstår tanken med den när det är mindre barn, men inte nu när hon kan äta/tugga och svälja bitar. 
    Bonanza skrev 2012-03-26 21:15:23 följande:
    I senaste Föräldrar&Barn finns nu min artikel om BLW med. Det är mest för nybörjare, men om ni känner någon som behöver tipsas så är det ju en idé att köpa den!

     
    Jag hade tänkt köpa den när jag handlade idag, men glömde bort det! Får göra det nästa gång jag går ut.. :)
     
Svar på tråden Baby led weaning