• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • scharlotta
    Milno skrev 2012-03-27 10:07:39 följande:
    Hej!
    Får man hoppa in här? :)
    Har en liten som blev 6 mån igår o jag är sugen på det här med BLW men känner mig lite skraj samtidigt.
    Testade att göra pure på vattenmelon ( då jag vart feg) o det var väl sådär tyckte liten, ingen hit alls, lät han ta skeden själv o först var det lite spännande men det byttes snabbt till en bekymmrad min :)
    Läste nån tråd där en bebis fått melon o sugit loss en bit o fått i halsen o fått lunginflammation :S därför blev det pure. Tog sen ändå en bit med skal på som det var lite, lite melon kvar i o det tyckte han var super att suga på, så det känndes lite som ett bevis att det är rätt spår.

    Nu till fråga :)
    Vad skulle ni säga är bäst att starta med?
    Jag tror att det första Moa fick var gurkstavar, men det var innan vi egentligen började, bara för att hon skulle ha nåt att gnaga på..
    Sen tror jag det första var broccoli som jag hade ångkokat lite lätt, så hon kunde mest suga på buketten, utan att det lossnade så stora bitar. 
  • IceCloud
    scharlotta skrev 2012-03-27 16:04:37 följande:
    Fast det där tycker jag känns som en lite onödig grej, jag förstår tanken med den när det är mindre barn, men inte nu när hon kan äta/tugga och svälja bitar. 

    Jag hade tänkt köpa den när jag handlade idag, men glömde bort det! Får göra det nästa gång jag går ut.. :)
    Ok, jag menade självklart inte att den skulle användas till all mat, men just specifikt avokado som ju är svår att hålla i. Men jag förstår din tanke.
    ☆ Vincent ☆ 110817
  • Milno
    scharlotta skrev 2012-03-27 16:09:23 följande:
    Jag tror att det första Moa fick var gurkstavar, men det var innan vi egentligen började, bara för att hon skulle ha nåt att gnaga på..
    Sen tror jag det första var broccoli som jag hade ångkokat lite lätt, så hon kunde mest suga på buketten, utan att det lossnade så stora bitar. 
    Skalade du gurkan eller? Ok, så broccolin var lite knaprig då?
    Jag är en total noob som du märker ;) 
  • scharlotta
    Milno skrev 2012-03-27 16:23:27 följande:
    Skalade du gurkan eller? Ok, så broccolin var lite knaprig då?
    Jag är en total noob som du märker ;) 
    Jag tror inte jag skalade gurkan, sköljde den ordentligt först.. Jag skulle inte säga att broccolin var knaprig, men inte överkokt Om man ångkokar broccoli för länge så ramlar den bara isär, och det kan lossna ganska stora bitar som är svåra att hantera i början. Om man bara mjukkokar den lite så lossnar det bara små "korn".

    Köp tidningen Föräldrar & Barn och läs Bonanzas artikel, den ska vara bra har jag hört
  • betula

    Dagens lunch (barnmatsburk) var himla poppis iaf! Han blev helt tokig när jag tyckte vi hade slabbat klart.Hur mkt han faktiskt åt vet jag dock inte, massa tutte ville han ha efteråt iaf.


  • Milno
    scharlotta skrev 2012-03-27 16:41:47 följande:
    Jag tror inte jag skalade gurkan, sköljde den ordentligt först.. Jag skulle inte säga att broccolin var knaprig, men inte överkokt Om man ångkokar broccoli för länge så ramlar den bara isär, och det kan lossna ganska stora bitar som är svåra att hantera i början. Om man bara mjukkokar den lite så lossnar det bara små "korn".

    Köp tidningen Föräldrar & Barn och läs Bonanzas artikel, den ska vara bra har jag hört
    Ah, det ska jag göra!
    Tack! :) 
  • scharlotta
    betula skrev 2012-03-27 16:49:34 följande:
    Dagens lunch (barnmatsburk) var himla poppis iaf! Han blev helt tokig när jag tyckte vi hade slabbat klart.Hur mkt han faktiskt åt vet jag dock inte, massa tutte ville han ha efteråt iaf.

     


    Haha! Härligt!

    När Moa ätit något kladdigt och ser ut ungefär sådär så säger alltid hennes pappa att om han fick bestämma så skulle vi inte låta henne äta själv!
    När jag då frågar om han tycker att vi ska börja mata henne med sked och pureer, så blir svaret  "Det säger jag inte, jag säger bara att om jag hade bestämt så skulle vi inte ha gjort såhär"

    Han tycker bara inte om att städa efteråt, men han har ju tur som har en sambo som inte alls tycker att det är särskilt jobbigt  
  • IceCloud

    Jag gav sonen gurka i dag. Han fick loss en ganska stor bit som satte sig i halsen. Han hosta hårt några gånger sen flög biten ut ur munnen. Den var ca 2x1 cm stor.
    Hur ska jag våga ge honom gurka igen...? Tänk om han nästa gång inte kan hosta upp biten...


    ☆ Vincent ☆ 110817
  • scharlotta
    IceCloud skrev 2012-03-27 18:05:00 följande:
    Jag gav sonen gurka i dag. Han fick loss en ganska stor bit som satte sig i halsen. Han hosta hårt några gånger sen flög biten ut ur munnen. Den var ca 2x1 cm stor.
    Hur ska jag våga ge honom gurka igen...? Tänk om han nästa gång inte kan hosta upp biten...
    Moa har också hostat ut nån bit morot så den flög över halva köksbordet, men hon behövde inte hosta så hårt, hon såg ut att få lite kväljningar först, och sen efter en hostning så flög biten ut.. Inget som såg jobbigt ut för henne, och hon mumsade glatt i sig mera morot direkt efteråt.

    Du kan ju avvakta med att ge just gurka ett tag om det känns jobbigt, tills han kan tugga lite mer kanske.. Jag har gett Moa en ganska stor bit gurka ibland, inte i stavar, utan skurit en bit gurka så hon kan stoppa in tummen i kärnhuset då har hon fått ett bra grepp.. då är det inte så lätt att bita av stora bitar, eftersom hon inte får in hela i munnen, och kan därmed inte bryta av den.. 
  • IceCloud

    Det var så jag gjorde. Skar av en bred skiva till honom. Han gnagde bort kärnhuset först o sen delade han på ringen o började bita loss bitar men jag tänkte att jag ska inte lägga mig i utan låta honom äta själv. Jag trodde det var lite säkrare att göra så... Men det går ju ge annat, fast han tycker mycket om gurka men har inte fått bort så stora bitar tidigare... Iof hade han inte några tänder sist han testade gurka heller så det kanske spelade lite roll också...

Svar på tråden Baby led weaning