• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 23:00:47 följande:
    Barnet ska vara kanske 10 -  11 timmar eller mer på förskola för att föräldrarna ska  förvärvsarbeta lika lång tid,   båda?    Utgår du från att TS gör hälften av allt hushållsarbete?
    Va? Är det lag på att ungar ska ha förskortad stid på dagis? Är det lag på att arbetssökande får jobb direkt? Hur tänker du???

    Utgår du från att ts inte gör hälften av hushållsarbetet?
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 23:04:26 följande:
    Jag har inte uppfattat det som att Ts hustru krävt något  -  var står det?
    Ts skriver att hon funderar på vad hon ska göra med sina pengar. Samtidigt glider hon runt i ts bil. Använder glatt allt ts lyxat till deras tillvaro med... Parasit? Jo, i mina ögon!
  • Försök inte
    Anonym skrev 2011-05-27 22:57:24 följande:
    Jag tycker inte att hon ska dela med sig av pengarna hon hade innan erat förhållande till dig. Däremot tycker jag att hon ska bidra arbetsmässigt lika mycket nu. Inte att hon nödvändigtvis måste dra in lika mycket pengarm, men iaf att hon gör en lika stor arbetsinsats.
    Tycker TS är lite snål.
  • Smörf
    Anonym skrev 2011-05-27 23:07:40 följande:
    Ts skriver att hon funderar på vad hon ska göra med sina pengar. Samtidigt glider hon runt i ts bil. Använder glatt allt ts lyxat till deras tillvaro med... Parasit? Jo, i mina ögon!
    Så du tycker inte att barnet ska åka i den nya, säkrare bilen? Trevligt.
    Är hon parasit för att hon är mammaledig med 8000 kr i f.p/mån? Hur mycket hade TS fått punga ut med om frun drog och lämnade den lille kvar? Antingen hade han fått bli pappaledig eller anställa en nanny...
  • Anonym (!!)
    sirisdotter skrev 2011-05-27 23:04:26 följande:
    Jag har inte uppfattat det som att Ts hustru krävt något  -  var står det?
    Jag har inte orkat läsa 27 sidor med kommentarer. Jag har skummat igenom och har väl sett 1 detalj av säkert 100. Men jag måste kommentera ändå, för det är väl så man gör på familjeliv, inte sant?!? ;)

    (Och jag har aldrig sagt att TS hustru har krävt något, vilket jag inte kan uttala mig om, jag bara skrev att JAG skulle aldrig.... )  
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 23:00:47 följande:
    Barnet ska vara kanske 10 -  11 timmar eller mer på förskola för att föräldrarna ska  förvärvsarbeta lika lång tid,   båda?    Utgår du från att TS gör hälften av allt hushållsarbete?
    Jag menar arbeta som i: söka jobb, ta hand om barn, städa, eller faktiskt jobba. Nått som är ett måste och man offrar sig för men båda i förhållandet tjänar på.
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 23:11:04 följande:
    Jag menar arbeta som i: söka jobb, ta hand om barn, städa, eller faktiskt jobba. Nått som är ett måste och man offrar sig för men båda i förhållandet tjänar på.
    Har du fått uppfattningen att det inte är så för närvarande?
  • Försök inte
    Smörf skrev 2011-05-27 23:10:38 följande:
    Så du tycker inte att barnet ska åka i den nya, säkrare bilen? Trevligt.
    Är hon parasit för att hon är mammaledig med 8000 kr i f.p/mån? Hur mycket hade TS fått punga ut med om frun drog och lämnade den lille kvar? Antingen hade han fått bli pappaledig eller anställa en nanny...
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2011-05-27 23:05:55 följande:
    Va? Är det lag på att ungar ska ha förskortad stid på dagis? Är det lag på att arbetssökande får jobb direkt? Hur tänker du???

    Utgår du från att ts inte gör hälften av hushållsarbetet?
    Eftersom föräldraledighet verkar vara uteslutet för Ts  tänker jag mig honom knappast som drömkillen  när det gäller jämställdhet.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2011-05-27 23:14:01 följande:
    Har du fått uppfattningen att det inte är så för närvarande?
    njae lite kanske, eftersom det låter som att ts tycker att hon inte kommer att göra något alls när mammaledigheten är slut.

    Jag tycker det bästa vore om man slutar vara så pengafixerad när man är i samma förhållande.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???