• Anonym

    Ska jag försörja henne???

    Min fru och jag har ett barn ihop, hon är hemma och är mammaledig när manmma ledigheten är slut så kommer hon att vara arbetslös. Hon har dessutom ingen utbildning. Jag har alltid tjänat mer än henne, vi har haft delade ekonomi tidigare men sedan vi gifte oss och fick barn i sommras så har vi gemensam ekonomi.

    Hon har fått en stor summa pengar av sina föräldrar som de har sparat ihop till henne under hela hennes liv. Pengarna är tänkta att gå till studier och/eller bostad. Pengarna står idag som enskildendom, så jag har inte rätt till de om vi skiljer oss. Men nu när jag är och kommer vara den som drar in de stora pengarna i familjen , så känner jag att OM det skulle ta slut så har jag försörjt henne och hon har fortfarande en stor summa pengar som jag inte kommer att få tillgång till. 

    Så jag har bett henne att  "upplösa" den enskilda egendommen så vi har helt gemensam ekonomi. Det andra alternativet är att vi skriver ett äktenskapsförord och delar allt så att vi har helt delad ekonomi. Då får hon klara sig på det hon tjänar/får in alternativt ta av de sparade pengarna. Vilket betyder att vi kommer vara på helt olika ekonomiska plan.

    Missförstå mig inte nu jag delar gärna med mig av de jag tjänar så att vi kan ha en bra framtid tillsammans men de känns fel att vi inte delar allt. Är jag het fel ute? Hur ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ska jag försörja henne???
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-05-31 10:11:57 följande:

    vad tycker ni ska hända med pengarna om TS fru inte använder dem som föräldrarna vill?


    Vad jag förstått så kan Ts fru använda pengarna  till vad hon vill, som givare kan sätta upp önskemål, men inte villkora pengar, om man inte sätter pengarna under en förvaltare, men så fort pengarna kommer in på fruns konto som disponerar helt själv så kan hon göra precis vad hon vill med dessa
  • heter

    Eftersom att ts ska börja använda sin egen nya bil så hoppas jag att han tänker betala frun för slitaget han har gjort på fruns bil eftersom att han säger sig ha kört den varje dag till jobbet. Hennes bil har alltså sjunkit rejält i värde pga alla mil han har satt på den och kommer att behövas in på service nu också som han självklart borde betala eftersom att det är han som har slitit på bilen.

  • Anonym
    heter skrev 2011-05-31 15:34:56 följande:
    Eftersom att ts ska börja använda sin egen nya bil så hoppas jag att han tänker betala frun för slitaget han har gjort på fruns bil eftersom att han säger sig ha kört den varje dag till jobbet. Hennes bil har alltså sjunkit rejält i värde pga alla mil han har satt på den och kommer att behövas in på service nu också som han självklart borde betala eftersom att det är han som har slitit på bilen.
    ja, så länge frun då gör samma sak då hon använt TS bil.
    en ny bil sjunker mer i värde, så kanske ska hon akta sig för att ta upp och behöva ersätta det.
  • heter
    Anonym skrev 2011-05-31 15:37:00 följande:
    ja, så länge frun då gör samma sak då hon använt TS bil.
    en ny bil sjunker mer i värde, så kanske ska hon akta sig för att ta upp och behöva ersätta det.
    Det är knappast troligt att en mammaledig tjej har kört lika mycket som någon som åker fram-och tillbaka till jobbet varje dag.
  • Anonym (dåligt)
    sextiotalist skrev 2011-05-30 15:22:57 följande:
    Det beror på hur man ser det. En väninna till mig som arbetar inom vården, hennes man tar ut sina föräldrardagar under sommaren, tar givetvis hand om barnen, hon arbetar, sedan kör de gemensam semester några veckor innan eller efter. Vården jublar, att ha kvalificerad personal frivilligt, själv säger hon att det är en toppenperiod att arbeta.
    Jag tycker det är en smart lösning
    Det är en jättebra lösning! Däremot tycker jag inte att det är så TS menar i sitt inlägg som jag svarade på i mitt inlägg nr 922.
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (fia) skrev 2011-05-30 20:18:41 följande:
    Det är väl inget fel att förlänga sin semester med föräldradagar?
    Om man samtidigt tar hand om sina barn, så JA!
  • Anonym (dåligt)
    Anonym skrev 2011-05-30 20:42:22 följande:
    Roffar åt sig? Han har föräldradagar att ta ut... Är det bättre att barnet får vara på dagis förutom 4 veckors semester på sommaren? Hur tänker du? Får en känsla av att du har något emot ts.
    Vad menar då TS med att han inte tänker vara hemma? Ingenstans nämner han barnet... Trist inställning tycker jag...
  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-05-31 14:11:40 följande:
    Det lär ju inte vara aktuellt. Har aldrig sett något gåvobrev med klausul om återtagande. Lär inte hålla juridiskt.
    Det är möjligt att det inte är juridiskt hållbart men det  är mest rakryggat av henne att avstå från den del av gåvan som inte används som avsikten är. Hennes föräldrar, lever de fortfarande? De måste bli väldigt besvikna på sin dotter om hon bryter mot deras generösa avsikt.
  • Anonym
    Laura03 skrev 2011-05-31 13:03:49 följande:
    Fortfarande är de gifta och enligt svensk lag är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft. Oavsett! Ska de ha helt delad ekonomi kommer hon inte kunna studera och får hon ett lågavlönat jobb kommer hon bli den stora förloraren. Ska hon kräva att de sätter sig i en etta för hon inte har råd med en hyra eller lån på 8-10 tusen som ska delas på hälften och sedan el, bil, mm och barnet. Ska hon leva på luft? Nä då far man betala procentuellt på sin INKOMST och då kommer frun fortfarande betala mindre.

    Är det inte bättre att hon använder kapitalet och betalar av huslånet helt och hållet och sedan kan de ha gemensam ekonomi. Hur han än vrider och vänder på det så enligt svensk lag så är man försörjningsskyldig gentemot sin äkta hälft och där räknas bara inkomsten och inte kapital.
    Hon får använda gåvan till att studera. Eftersom de flesta studier är avgiftsfria i Sverige kan hon ju använda pengarna till att klara av sina levnadskostnader under studietiden.
  • ardath bey
    Anonym skrev 2011-05-31 15:48:22 följande:
    Hon får använda gåvan till att studera. Eftersom de flesta studier är avgiftsfria i Sverige kan hon ju använda pengarna till att klara av sina levnadskostnader under studietiden.
    Det var jag som skrev ovanstående.
    Att lösa ett huslån är också en god idé och borde rymmas inom gåvovillkoren.
Svar på tråden Ska jag försörja henne???