• vivexa

    Såg en mamma med dottern i koppel!!!

    Idag var jag i ett köpcentrum, det var mitt på dagen och inte mycket folk.
    Ser en mamma strosa omkring med sin dotter i tvåårsåldern. Dottern med sele kring bröstkorgen och ett koppel fastsatt i den, som mamman höll i.
    Kopplet var som ett hundkoppel, hoprullat i mammans hand.

    Jag har aldrig sett något liknande och tyckte ärligt synd om barnet. Gå kopplad som en hund, vem vill det?
    Mamman hade inga andra barn med sig och gick lugnt omkring och tittade i affärer.

    Är det här något någon annan har sett?
    Finns det några bra skäl till att koppla sitt lilla barn?

  • Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!
  • Stinky
    vivexa skrev 2011-08-18 00:09:08 följande:
    Har man sele på ett folktomt inomhuscentrum där riskerna är minimala, som mamman hade som jag såg, så har man det väl garanterat på en strand full med folk där barnet kan drunkna?
    Mamman kanske hade sina skäl att ha sitt barn i koppel i inomhuscentrumet, eller hur? Ungen kanske har rymt en gång för mkt, eller mamman kanske har en osynlig neurologisk sjukdom som gör att hon inte kan springa efter barnet?
    Det behöver ju knappast innebära att hon har ungen konstant i sele.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Lindreas

    Haha! Justina, menar du allvar att du tror att folk har selen på jämt? Det är skillnad på ställen sol köpcentrum, shoppinggata, flygplats och varuhus mot skogspromenad, badstrand och trädgården. Vad fan, man låter ju knappast två-åringen bada ensam långt ifrån en.

  • vivexa
    coloredsnow skrev 2011-08-18 00:10:09 följande:
    Jamen vi alla andra är alltid bara vid stranden och vi har alltid med oss minst ett gäng vuxna som inte har barn så att vi är 17-18 stycken som kan sitta och bevaka det enda barnet utan att ens blinka.
    då skulle jag införa samma metod i köpcentrumet så slipper man kränga på en sele på barnet
  • Stumpan83

    När det gäller stranden har jag också superkoll på mina barn (har tre) men där rymmer de inte på samma sätt som inne i en affär/i en stor folksamling. Vilket är de ställen där min son sticker iaf. Stora folksamlingar och stora ytor med mycket att gömma sig bakom/under/i etc. Sedan tar jag också och ser till situationen. I TS fall hade jag evt inte haft någon sele alls men om jag haft den hade h*n troligen fått hålla kopplet själv då jag inte bedömer ett stort nästintill folktomt köpcentrum som ett ställe där mitt barn kan försvinna lika snabbt som om det vore rikligt med folk, tänk jul.

  • liag
    liag skrev 2011-08-18 00:10:48 följande:
    Till TS:

    Det finns med eller utan diagnos som är väldigt rymningsbenägna och då är sele ett otroligt bra alternativ till att låta barnet sitta i en vagn och skrika.
    Mu är mitt barn med diagnos ingen rymmare men jag känner flera föräldrar som har barn som rymmer och flera av dessa barn har blivit letade av polis på grund av sina smarta rymningar.
    Så sele är en bra lösning och allt annat än barnmisshandel. Mer fel att låta dem rymma tycker jag.    

    och stava kunde jag vist inte göra idag ser jag........
  • La Lola
    vivexa skrev 2011-08-18 00:11:11 följande:
    nej det är uppenbart att vi är och gör olika, annars skulle ju inga diskussioner uppstå, och det är väl lite därför man uppehåller sig i en sån här tråd, för att man roas av meningsutbyten och diskussíoner.
    Om vi bara ska konstatera att alla är olika så kan vi lägga ner hela familjelivs forumdel
    Jo men du verkar ju ha lite svårt att ta till dig varför vissa vill ha sele.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • vivexa
    Lindreas skrev 2011-08-18 00:11:48 följande:
    Haha! Justina, menar du allvar att du tror att folk har selen på jämt? Det är skillnad på ställen sol köpcentrum, shoppinggata, flygplats och varuhus mot skogspromenad, badstrand och trädgården. Vad fan, man låter ju knappast två-åringen bada ensam långt ifrån en.
    Men - låter man den shoppa ensam långt från en?
    Nejmen allvarligt, jag ser stranden som potentiellt mycket farligare än ett köpcentrum. Barn drunknar ju ända upp i tioårsåldern, tyvärr har det ju varit flera sådana olyckor i sommar vid stränder, som man har läst om, men köpcentrum har ju liksom inte samma risk för livet...
  • coloredsnow
    vivexa skrev 2011-08-18 00:12:48 följande:
    då skulle jag införa samma metod i köpcentrumet så slipper man kränga på en sele på barnet
    Du har svårt för ironi.
  • Åsa
    syrena skrev 2011-08-17 23:57:54 följande:
    Det e inte taget ur luften men det hade vist ändrats den lagen men på 1990 talet va det förbjudet att ha sele på barn ..... sorry för mitt misstag trode att det ännu gällde men har läst på nu ...men jag skulle personligen inte ha sele på mitt barn men som sakt det e jag det .....
    Det verkar konstigt med tanke på att det var mycket vanligare förr än idag att ha sele. Dessutom tar lagtext normalt inte upp detaljer (som just en sele) utan är mer allmänt hållna. Det innebär ju inte att tillämpningen av en lag inte tar upp en sådan detalj givetvis. Men anger du källa till var denna uppgift skulle finnas så är jag fullt villig att börja tro på den
  • Litet My
    Stinky skrev 2011-08-18 00:06:51 följande:
    Tror du på fullt allvar, att föräldrar som använder gåsele på sina barn, har dem på barnen 24/7?
    Jag släpper lös mina barn både till jul och midsommar minsann =P
Svar på tråden Såg en mamma med dottern i koppel!!!