• Nikki GBG

    är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??

    är så jävla förbannad! måste få prata av mig för jag funderar nu starkt på att göra slut med min fästman enbart pga hans snålhet Rynkar på näsan
    vi bor ihop i min bostadsrätt han tjänar 40.000 i månaden och får ut ca 30, jag får ut 14! han har inga lån eller större utgifter förutom sin bil och så låter han mig betala hälften av allt och mer därtill!! jag får även betala alla amorteringar ensam på bostadslånet eftersom det är min lägenhet.
    jag har pga min låga lön samlat på mig en del lån under åren och har sammanlagt räkningar för 10.000 + matkostnad 3000 per månad alltså knappt 1000 kr kvar att leva på under en hel månad!
    jag har varken råd att gå till frisören eller köpa kläder eller annat jag behöver och så lever min kille riktigt bra, behöver aldrig kolla prislappen när han köper kläder tex och spelar golf som inte e billigt.
    när vi handlar mat kollar han kilo-pris på falukorv som redan e billigt!!! är inte det höjden av snålhet när man tjänar 40!!?
    vet inte om jag klarar att leva med någon så snål resten av mitt liv, hans höga lön har jag inte den minsta glädje av, jag kommer få fortsätta leva på öret.. har man inte som sambos och förlovade gemensam ekonomi!??
    vad skulle ni gjort?
    allt jag såg fram emot som vi planerat känns nu väldigt långt borta som tex köpa hus och skaffa barn Rynkar på näsan
    egentligen vet jag vad enda utvägen är.. göra slut.. men behövde bara skriva av min ilska...

  • Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??
  • jådåsåatt
    Nikki GBG skrev 2011-09-06 22:21:21 följande:
    jag betalar 4000 på lägenheten och min sambo 2500 Gråter trots han tjänar dubbelt så mkt som mig, han tycker det ska vara så eftersom jag får tillbaka en del av pengarna när jag säljer, när ja säljer ja! men det hjälper inte mig månad för månad..
    Vad ligger hyran på per månad. Inte ränta eller amortering, endast hyra.
  • Hillbilly

    Men om ni är sambo och han sparar till hus, är det pengar som du kommer få ta del av om ni köper hus eller går han in med sina pengar då och du dina från bostadsrätten? Eller kommer alla pengar bli gemensamma vid försäljning av br? Isåfall får han ju betala mer hyra eftersom han troligtsvis kommer att gynnas av dina pengar vi försäljning. Om inte annat så kommer han ju få en lägre boendekostnad vid husköp eftersom ni går in med mer pengar i köpet.... Det blev krångligt, men hoppas du förstår vad jag menar

  • Nikki GBG
    Virriga Vera skrev 2011-09-06 22:32:45 följande:
    Han skall betala halva hyran men inget på lånen om det är din lägenhet, anser jag.
    fast då blir fördelningen att han bara betalar 1150 eftersom hyran är 2300. resten är bostadslån eftersom jag köpt lägenheten och då blir det ännu mer orättvist! han ska väl ändå betala halva räntan också!? för den får man inte tillbaka när jag säljer..
  • Nikki GBG
    Yavannie skrev 2011-09-06 22:34:18 följande:
    Men, ska han köpa hus själv då? Till bara sig själv? Han lär ju få leva med att du bor i hans hus, sitter med miljonen på banken för din sålda lägenhet och betalar så lite som möjligt på hans månadskostnad eftersom han får vinsten om han säljer ;)
    nej vi ska köpa hus tillsammans, jag ska betala hälften och tom ta halva bostadslånet men det kommer inte bli så nu.. det är inte rätt så länge jag tjänar så här dåligt, vårdjobb Gråter
  • Hillbilly

    Men då får ju han ta del av din försäljnig av lägenheten.... Alltså ska han betala halva hyra, lån och amortering nu...

  • Themis
    Nikki GBG skrev 2011-09-06 22:44:42 följande:
    nej vi ska köpa hus tillsammans, jag ska betala hälften och tom ta halva bostadslånet men det kommer inte bli så nu.. det är inte rätt så länge jag tjänar så här dåligt, vårdjobb Gråter
    Men Yavannie har ju en klar poäng där- ge honom det exemplet och säg att "Okej, då väljer jag kanske att inte äga bostad de kommande åren och betala hälften av månadsavgiften istället, lika lång tid som du har haft det så. Sätt igång och köp hus!"
    Fick man betalt för att gnälla skulle många vara miljonärer- jag med! /Bimsan
  • tänkertill

    Det är inte de stora inkomsterna som gör en rik, det är de små utgifterna.
    Man behöver ju inte vara oekonomisk bara för att man inte har dåligt med pengar.

    Däremot bör ni diskutera ert förhållande. 

  • Virriga Vera
    Nikki GBG skrev 2011-09-06 22:41:56 följande:
    fast då blir fördelningen att han bara betalar 1150 eftersom hyran är 2300. resten är bostadslån eftersom jag köpt lägenheten och då blir det ännu mer orättvist! han ska väl ändå betala halva räntan också!? för den får man inte tillbaka när jag säljer..
    Om du står för lånen och får hela försäljningssumman vid en försäljning så tycker jag att han inte skall betala något mer än halva hyran. Om han däremot köper in sig på halva lägenheten så skall ni dela allt på hälften.
  • Nikki GBG
    Hillbilly skrev 2011-09-06 22:39:40 följande:
    Men om ni är sambo och han sparar till hus, är det pengar som du kommer få ta del av om ni köper hus eller går han in med sina pengar då och du dina från bostadsrätten? Eller kommer alla pengar bli gemensamma vid försäljning av br? Isåfall får han ju betala mer hyra eftersom han troligtsvis kommer att gynnas av dina pengar vi försäljning. Om inte annat så kommer han ju få en lägre boendekostnad vid husköp eftersom ni går in med mer pengar i köpet.... Det blev krångligt, men hoppas du förstår vad jag menar
    han sparar till kontantinsatsen och jag lägger de jag får över på försäljningen, har bostadslån på 870.000 och mäklaren har värderat till 1.050.000-1.075.000 alltså inte mkt över och mäklaren ska ha 50.000 så allt kommer gå till nästa bostad. så de jag får över blir ju gemensamma i huset vi köper..
  • Hillbilly

    Ja, vilket innebär att han får ta del av dina flrsäljningspengar eftersom ju mer man går in med, ju lägre boendekostnad i huset..

Svar på tråden är det normalt att jämföra kilo-pris på falukorv när man tjänar 40.000kr/mån!??