• LEG

    Vad förknippar du med en hora?

    Nu ställer jag säkert en ny konstig fråga, men vad förknippar ni med en kvinna som kallas hora? 

    Jag skall ge lite bakgrund till frågan: Håller på med ett bildprojekt om och emot våldtäkter, ett projekt där jag tänkt vinkla problematiken på ett annat sätt, nämligen ur ett kvinnligt perspektiv. Det skrivs så mycket om vad kvinnan skall göra för att inte bli våldtagen, inte ha kort kort, inte dricka för mycket, inte vara på den och den platsen, inte följa med en kille hem första kvällen...

    Men mannen då? Det är väl inte kvinnan som skall förhindra våldtäkten? I mina ögon är det alla de män med en föråldrad kvinnosyn som måste ändra denna. Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna?

    Så jag gör ett nytt försök att få lite hjälp av er på FB, sporrad av att jag fick en hel del svar på min fråga om hur kvinnor säger nej (till raggningsförsök och sexinviter). De svaren är nu del av det underlag jag använder för några sessioner bl.a. i krogmiljö om hur kvinnor säger nej. 

    Så frågan tar sikte på  -- vad förknippar ni med begreppet hora? Vill ha det lite som bakgrund till mina bilder som skall beskriva kvinnor som kvinnor. Bilder där varje kvinna själv skall få bestämma hur hon vill bli sedd.

    Läs gärna mer om projektet på min hemsida modellafoto.se

     

  • Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?
  • LEG

    Ursäkta att jag tagit så mycket plats idag, nu skall jag vara tyst ett tag.

  • Anonym
    LEG skrev 2011-10-19 18:08:10 följande:
    Svar till Sistowbell

    Jo, jag tror också att hora idag har blivit lite av ett skällsord, och då används helt utan att egentligen koppla den person som kallas hora till vad det begreppet egentligen innebär. Ändå ligger det en fara i detta, likväl som när man använder ordet fitta som svärord, vilket tyvärr är rätt vanligt även, ja kanske oftast t.o.m. bland flickor. Att använda ett ord för kvinnokön som svordom är i förlängningen ett sätt att nedvärdera kvinnan.


    Visst är det väl i och för sig inte fel att försöka förhindra  brott, och precis som du säger kommer det alltid att finnas de som vill utnyttja de som är svagare eller mer utsatta. Däremot tycker jag inte man bara kan säga att det inte går att få något slut på och luta sig tillbaka och känna sig nöjd med att man själv inte våldtar. Vi kommer inte att få ett slut på det, brott har alltid förekommit, men situationen kan givetvis förändras och förbättras. För 150 år sedan var kvinnlig rösträtt något helt utopiskt, och för inte mer än sådär 50 år sedan så fanns inget som hette våldtäkt inom äktenskapet.  Barnaga var tillåten även en stor del av nittonhundratalet, etc etc.


    Felet med att bara försöka förhindra våldtäkter genom att rikta information till kvinnorna om hur de skall bete sig, klä sig etc. är att då befäster man bara dagens situation, och kvinnors situation kommer fortsätta att vara mer kringskuren än mäns situation. Dessutom kommer våldtagna kvinnor fortsätta att känna skuld för att de blivit våldtagna. Men en våldtagen kvinna är INTE skyldig till våldtäkten, inte ens medskyldig, det är alltid mannen som bär det fulla ansvaret, spelar ingen roll hur långt de gått, när kvinnan säger nej är det nej, mannen har inget veto beträffande kvinnans kropp.  Det är den respekten och hänsynen som alla män måste lära sig ta.


    Vi kommer aldrig att få slut på alla överfallsvåldtäkter, de människorna är sjuka och kommer nog att fortsätta ändå, men överfallsvåldtäkterna är försvinnande få av det totala antalet. Däremot kan vi säkert minska de mer ”vardagliga” våldtäkterna väsentligt om vi kan få fler män att anamma en mer jämställd och respektfull kvinnosyn. Naturligtvis kommer inte jag att förändra världen, ingen kan göra allt, men alla kan göra något.


    (Jag hoppas verkligen att alla förstår vad jag menar med ”vardagliga” våldtäkter, d.v.s. sådana som sker utan överfall och hot, men som ändå handlar om att män tvingar sig på en kvinna – ex efter krogbesöket eller äkta mannen som inte respekterar ett nej bara för att han är kåt just då).


     

    Våldtäkter har med sexuell frustration och manlig maktlöshet att göra. Inte med att vissa män inte lärt sig respektera kvinnor. Våldtäktsmän vet att de gör fel men det känns för bra att få utlopp över sina aggressioner. Varför är många män sexuellt frustrerade och känner sig maktlösa i förhållande till kvinnor? Jag tror det framför allt har att göra med att män och kvinnor har olika situationer på sex/kärleks marknaden. Det talas inte ofta om detta problem eftersom det är skamfyllt för män att ta upp problemet och eftersom kvinnor inte är i nåt underläge jämfrt med män på denna punkt är det inte en intressant fråga för dem att lyfta fram. 

  • Millicent
    LEG skrev 2011-10-19 18:19:09 följande:
    Ursäkta att jag tagit så mycket plats idag, nu skall jag vara tyst ett tag.
    Det är ju din tråd. Dialog är det som gör det meningsfullt att delta i den, hade du bara tyst inväntat svar hade du nog inte fått lika många.

    (Idag har en granne (!) tafsat på mig, jag var oduschad, hade glasögon, sunkigt hår, iklädd jeans, munkjacka och tofflor, på väg in efter att ha slängt sopor. Ändå fick jag alltså inte vara ifred.)
  • Anonym
    Millicent skrev 2011-10-19 22:56:40 följande:
    Det är ju din tråd. Dialog är det som gör det meningsfullt att delta i den, hade du bara tyst inväntat svar hade du nog inte fått lika många.

    (Idag har en granne (!) tafsat på mig, jag var oduschad, hade glasögon, sunkigt hår, iklädd jeans, munkjacka och tofflor, på väg in efter att ha slängt sopor. Ändå fick jag alltså inte vara ifred.)
    Det var nog enklare för honom att våga just därför.
  • Millicent
    Anonym skrev 2011-10-20 00:04:09 följande:
    Det var nog enklare för honom att våga just därför.
    Du tänker att det beror vad kvinnan har på sig om hon blir tafsad på eller ej då? Vilket väcker frågan vad som är ok att ha på sig för att slippa bli tafsad på...
  • Anonym
    Millicent skrev 2011-10-20 16:24:47 följande:
    Du tänker att det beror vad kvinnan har på sig om hon blir tafsad på eller ej då? Vilket väcker frågan vad som är ok att ha på sig för att slippa bli tafsad på...
    Jag tänker att för en störd man är det enklare att tafsa om tjejen inte är allt för sexigt iordninggjord. Han vågar mer då. Precis som många killar vågar ragga hårdare på mindre snygga tjejer. Ingen ska behöva bli tafsad på mot sin vilja oavsett klädstil.
  • och

    Ditt projekt låter konstigt. Du vill ta bilder av kvinnor som ska se ut som "horor"?

    Merparten av alla våldtäkter sker inom familjen eller med en fd partner, och våldtäkten har med makt att göra. Inte korta kjolar eller så. En våldtäktsman använder våldtäkten som ett medel för att själv må bättre, för att han är frustrerad och känner sig maktlös och utanför. Den sexuella handlingen är inte det primära.

    Genom att göra ett sånt här projekt cementerar du enbart gamla fördomar, möjligen får du ihop lite sexiga bilder som någon (undrar vem?) kan sitta och runka till. 


    ♥ Jag tillhör Anton. Bara Anton. ♥
  • LEG
    och skrev 2011-10-20 18:10:21 följande:
    Ditt projekt låter konstigt. Du vill ta bilder av kvinnor som ska se ut som "horor"?

    Merparten av alla våldtäkter sker inom familjen eller med en fd partner, och våldtäkten har med makt att göra. Inte korta kjolar eller så. En våldtäktsman använder våldtäkten som ett medel för att själv må bättre, för att han är frustrerad och känner sig maktlös och utanför. Den sexuella handlingen är inte det primära.

    Genom att göra ett sånt här projekt cementerar du enbart gamla fördomar, möjligen får du ihop lite sexiga bilder som någon (undrar vem?) kan sitta och runka till. 
    Nej, jag skall inte ta bilder av kvinnor som ser ut som horor, jag skall ta bilder av kvinnor på det sätt som kvinnorna själva vill bli sedda. Det kan vara som affärskvinna likaväl som en kvinna klädd för fin fest. 

    citat från trådstart: Därav bildidén till Madonnan och Horan, som helt enkelt skall leka med gamla manliga fördomar. Vem är hora och vem är Madonna? Vem har rätt att avgöra och döma? Är det inte så att kvinnan varken är det ena eller andra, är helt enkelt kvinna? 
     
    Jag har förtydligat min infallsvinkel i andra inlägg.

    Ja de flesta våldtäkter sker inom äktenskapet eller inom relationer i alla fall. Det har med makt att göra men det har också med kvinnobilden att göra. Att kvinnan är till för mannen och att det inte är någon man behöver ta hänsyn till.

    Att jag cementerar gamla fördomar om jag försöker vinkla frågeställningen ur ett kvinnligt perspektiv har jag svårt att förstå. Däremot cementerar man gamla fördomar om man fortsätter att mata kvinnor med information om hur de bäst skall undvika att bli våldtagna. Då kommer kvinnor fortsätta att känna skuld för vad som hänt. Men skulden är enbart på mannens axlar, alltid, alltid. Det är han som våldtar.  
  • Wittra

    Är väldigt luddigt TS tycker jag.

    För mig är en hora en person som tar betalt för sexuella tjänster. Hur den personen ser ut kan ju förståss variera i oändlighet. Ska man däremot gå på _mina_ bilder av hur en hora ser ut så gissar jag på att det blir vääldigt mkt fördomar egentligen...men okej, kan dela med mig

    *Såna där långa hemska lackstövlar som gärna går över låren
    *-----eller såna där extremt höga klackar i lack med platåsula.
    * Hård sminkning och skrikiga färger
    * Vulgära kläder, såsom kjolar som kanske bara täcker rumpan på sin höjd.
    * Ett slitet hår, alternativt peruker. 
    * Gärna visar delvis sina underkläder, t.e.x ett linne som är så nedhasat att halva bh syns.

    är medveten om att jag säkert färgats av filmer, serier osv när jag radar upp dessa exempel. Att det för fördomsfullt osv...men detta är så jag ser på det....sorry...

    men när du nämner detta med krogen osv så väcker det andra tankar. Kvinnor som följer med män hem har jag ingen "bild" av, de kvinnorna har jag ingen uppfattning om alls. Dock tycker jag det är mycket tråkigt och irriterande av samhället att ständigt och jämnt skuldbelägga kvinnor för alla de friheter som män tar sig. Se bara på detta med fulla kvinnor; jaha, so what om en kvinna är skitfull? Är hon inte värd respekt ändå? Är det liksom mer okej att göra tjuvnyp och regelrätta övergrepp pga det? NEJ.

    När Elin Krantz mördades i GBG så diskuterades fallet på jobbet. En kvinna förfasade sig över hur full Elin tydligen varit (??) ......jag ville hålla låg profil på jobbet och inte hamna i hätsk debatt men jag kokade inombords. Vad fan har hennes spritintag att göra med huruvida en idiot får för sig att ha ihjäl henne? Man blir mer utsatt som full , sägs det...ja, det må så vara! Men man mördar fan inte...och inte heller våldtar! Punkt slut.              

  • LEG
    Wittra skrev 2011-10-20 18:38:59 följande:

     
    men när du nämner detta med krogen osv så väcker det andra tankar. Kvinnor som följer med män hem har jag ingen "bild" av, de kvinnorna har jag ingen uppfattning om alls. Dock tycker jag det är mycket tråkigt och irriterande av samhället att ständigt och jämnt skuldbelägga kvinnor för alla de friheter som män tar sig. Se bara på detta med fulla kvinnor; jaha, so what om en kvinna är skitfull? Är hon inte värd respekt ändå? Är det liksom mer okej att göra tjuvnyp och regelrätta övergrepp pga det? NEJ.

    När Elin Krantz mördades i GBG så diskuterades fallet på jobbet. En kvinna förfasade sig över hur full Elin tydligen varit (??) ......jag ville hålla låg profil på jobbet och inte hamna i hätsk debatt men jag kokade inombords. Vad fan har hennes spritintag att göra med huruvida en idiot får för sig att ha ihjäl henne? Man blir mer utsatt som full , sägs det...ja, det må så vara! Men man mördar fan inte...och inte heller våldtar! Punkt slut.              


    Delen om vad du förknippar med en hora må vara fördomsfull, men det är likväl din bild av vad du tänker dig när det gäller en hora. Noterar ex. att du nämner en kvinna med vulgära kläder som ex. kjol som bara precis går nedanför rumpan. Är det inte så många av de unga flickorna i tonåren klär sig? Är dom horor då? Nej, naturligtvis inte, de har ju rätt att klä sig som dom vill. Det är lite sådana kopplingar jag vill åt. 

    De citerade avsnitten ovan kommer också att vara sådant jag kommer att belysa i andra sessioner. Ingen kvinna är lovlig att våldta. Spelar ingen roll hur hon är klädd, hur många än hon legat med eller om hon är jättefull. Det finns inget som gör en kvinna "lovlig", och det är det jag vill få fram. Den session jag pratat om i denna tråden (som kommer att bestå av många olika fotograferingar av många olika kvinnor) är bara en del i projektet.
Svar på tråden Vad förknippar du med en hora?