• Tom Araya

    Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?

    Jag läste artikeln i Metro om Sveriges första polis med slöja.
    www.metro.se/nyheter/donna-blir-forsta-polisen-med-sloja/EVHkle!IiHF8LEcr7CCc/
    Jag blir riktigt förbannad på när man försöker vara så jävla PK och det blir helt fel.

    Uniform är ju en profilering, yrkesidentitet och syftar på just likheten. Varför tillåta avvikelse av religiösa skäl?

    Jag är helt klart positiv till ökat mångfald inom många yrkeskategorier som exempelvis Polisen.
    Detta fattade man ju i USA  (som är betydligt mer konservativt mot avvikelser från normen White, Anglo Saxon, Protestant) för länge sedan.

    Jag hade kunnat acceptera detta om det varit frågan om civilklädd polis men inte en uniformerad.
    Varför gör man undantag från uniformsreglementet enbart för slöja och turban, är inte det diskriminerande av  alla andra religioner?

    Vad tycker du, rätt eller fel?
    Motivera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 18:08
    Undantaget gäller tydligen alla religiösa huvudbonader och inte enbart turban och slöja som jag felaktigt fått uppfattningen till eftersom det uttryckts så i ett antal artiklar.
    Frågan är hur man ställer sig till hittills okända religion X, vars anhängare bär tomteluva, kockmössa, rånarluva eller något?

  • Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?
  • yakitori
    Tom Araya skrev 2011-12-10 21:14:34 följande:
    En intressant fråga är om kvinnliga poliser är förenligt med islam?
    Förekommer kvinnliga poliser i muslimska länder?
    Ja, varför skulle det inte vara förenligt med islam? Kvinnor är fria till att ha jobb...

    De må finnas kvinnliga poliser idag i muslimska länder, men verkligen inte lika många som manliga poliser. Men det är ju inte pga islam utan pga normer och att samhället inte tillåter en kvinna att synas lika mycket.. Det är inte helt omöjligt för en kvinna att bli polis i muslimska länder, men hon skulle få kämpa betydligt mer för att bli accepterad...
  • Tom Araya
    yakitori skrev 2011-12-11 00:28:10 följande:
    Ja, varför skulle det inte vara förenligt med islam? Kvinnor är fria till att ha jobb...

    De må finnas kvinnliga poliser idag i muslimska länder, men verkligen inte lika många som manliga poliser. Men det är ju inte pga islam utan pga normer och att samhället inte tillåter en kvinna att synas lika mycket.. Det är inte helt omöjligt för en kvinna att bli polis i muslimska länder, men hon skulle få kämpa betydligt mer för att bli accepterad...
    Tolkningsfråga då många muslimska män knappt släpper kvinnan utanför dörren utan deras eller annan manlig, anhörigs sällskap.
    Man kan tolka koranen som att mannen är kvinnan beskyddare, kvinnan är mannens följeslagare och det går inte särskilt bra ihop med polisyrket
  • Rasputina

    Sant Yakitori. Kulturerna här är oftare starkare än islams påverkan.

    PE: Muslimska män släpper knappt kvinnan utanför dörren utan deras eller manlig anhörig.

    Glad

    Jag antar att du aldrig har varit i ett land där majoriteten är muslimer hehe.  Jag trodde också som du för länge sedan tills jag kom ner och såg att fallet inte alls är så, Om vi tar till ex arabiska kvinnor så lider de verkligen inte (såvida de inte är gifta med en skitstövel men svenskor gifta med skitstövlar lider med) utan är starka målmedvetna kvinnor som tar för sig. Vi svenskor ser ganska mesiga och ynkliga bredvid de arabiska kvinnorna.

    Jag tycker VERKLIGEN inte synd om muslimska kvinnor i allmänhet för jag har sett hur de lever. Ibland har jag faktiskt tyckt lite synd om männen. Första gången jag kom till Saudi var vi på ett köpcenter. Där stod de saudiska männen tråkade längs med väggarna hållandes i sina fruars plastpåsar. Kvinnorna sprang mellan affärerna som gamar med makens kreditkort i handen.

    När man talar om att det är illa att kvinnor inte får köra bil så måste man komma ihåg att många män lider på grund av det här förbudet med. Det är inte alla som har råd med en chaufför och som måste åka och hämta sina barn i skolan,skjutsa frugan till sin familj, köpcenterna, fester, fika osv osv. Tänk er själv att jobba hela dagen och sen spendera resten av dagen i trafiken mellan olika ställen. Jag känner flera saudiska män som säger men faaaaan låt de köra!! Jag vill göra annat med min tid än att köra min mamma eller syster runt till olika ställen. Med detta säger jag inte att det inte finns folk som är emot att kvinnor kör.

    Tyvärr har jag även träffat saudiska kvinnor som sagt att de inte alls vill köra...Varför ska vi köra bil?? Åka runt i den här livsfarliga trafiken, behöva leta parkering och sen GÅ till köpcentret till parkeringen! Ja, suck tänk om ni fick gå 30 meter.

    Män som kommer ensamma till köpcenter är förrsten diskriminerade då man inte släpper in dem om de inte har en kvinna med sig.

    Angående att rösta...vem vill rösta i Saudi? Du kan rösta på prins Ahmad, prins Saud, prins Mahfooz, prins Abdullah osv. Same shit, different name.

    Så nej, muslimska kvinnor i allmänhet  enligt min erfarenhet kommer och går som de vill men visst försöker alla ha koll på alla. Ofta upplever jag att det är kvinnorna som kontrollerar varandra mest. Många män verkar så himla lea och trötta på hela spektaklet att de inte säger mycket.

  • Noun
    Tom Araya skrev 2011-12-11 00:46:27 följande:
    Tolkningsfråga då många muslimska män knappt släpper kvinnan utanför dörren utan deras eller annan manlig, anhörigs sällskap.
    Man kan tolka koranen som att mannen är kvinnan beskyddare, kvinnan är mannens följeslagare och det går inte särskilt bra ihop med polisyrket

    Den som gör så förbiser kvinnans rätt till kamp för sin religion. Jag håller med om att resonemanget förekommer, men det betyder inte att det är det vanliga sättet att se på saken. Istället ska män och kvinnor stötta varandra. Det är ett stort problem i världen att kvinnor inte ges utrymme till samhällsklimatet på samma sätt som männen- vilket är skälet till att jag anser kvinnan i TS vara en pionjär på många vis. Att Donna kliver fram i ett land som Sverige och poängterar att muslimska kvinnor visst inte är förtryckta kan förstås verka provocerande och omvälvande för många, men folk vänjer sig nog.
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • Tom Araya
    Noun skrev 2011-12-12 12:50:18 följande:
     Att Donna kliver fram i ett land som Sverige och poängterar att muslimska kvinnor visst inte är förtryckta kan förstås verka provocerande och omvälvande för många, men folk vänjer sig nog.
    Polisen Donna är inget problem eller provocerande för mig.
    Hennes uppdykande på scenen aktualiserar bara frågan om den fem år gamla undantagsregeln i polisens uniformsreglemente för religiös huvudbonad. Den är provocerande.
  • Noun
    Tom Araya skrev 2011-12-16 13:59:41 följande:
    Polisen Donna är inget problem eller provocerande för mig.
    Hennes uppdykande på scenen aktualiserar bara frågan om den fem år gamla undantagsregeln i polisens uniformsreglemente för religiös huvudbonad. Den är provocerande.

    Du skrev ju att det bland annat var för att du anser att slöjan representerar kvinnoförtryck.
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • Tom Araya
    Noun skrev 2011-12-16 23:11:51 följande:
    Du skrev ju att det bland annat var för att du anser att slöjan representerar kvinnoförtryck.
    DET inlägget får du gärna visa mig, för det har jag glömt. Obestämd
  • Noun
    Tom Araya skrev 2011-12-16 23:13:41 följande:
    DET inlägget får du gärna visa mig, för det har jag glömt. Obestämd

    Tom Araya skrev 2011-12-10 21:14:34 följande:
    En intressant fråga är om kvinnliga poliser är förenligt med islam?
    Förekommer kvinnliga poliser i muslimska länder?

    Tom Araya skrev 2011-12-11 00:46:27 följande:
    Tolkningsfråga då många muslimska män knappt släpper kvinnan utanför dörren utan deras eller annan manlig, anhörigs sällskap.
    Man kan tolka koranen som att mannen är kvinnan beskyddare, kvinnan är mannens följeslagare och det går inte särskilt bra ihop med polisyrket
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?