• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • NatalieH
    Solaika skrev 2011-12-29 20:47:19 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 20:37:55 följande:
    Man får åka ett varv till, inte stanna.
    Men ni kan inte vara allvarliga.. jag hoppas ni inte har körkort!! ÄR MAN I RONDELLEN HAR MAN FÖRETRÄDE FÖR BILARNA SOM VILL IN I RONDELLEN!!

    Ursäkta att jag skriker.. men ni förstår ju inte. Har ni körkort hoppas jag innerligt att ni lämnar in dem o går tillbaka till körskolan!!  
    Håller med, förstår inte hur folk tänker!!
    Inte fan kör jag in och blockerar en bil som är i rondellen!!!
    Eller som i detta fallet riskerar att köra på den.  
    Ni ser ju på bilden hur bilarna var placerade och det är ju solklart att den svarta bilen felaktigt körde in i rondellen. 
  • k girl
    Eleonor01 skrev 2011-12-29 20:57:28 följande:
    Konichiwa girl

    Lite skillnad på körfältsvägvisare å påbud :)
    Vägvisaren e bara en upplysning om vad man bör å påbud e en "måste" skylt.

    Sant som du säger lite klurigt. Men vill man komma undan allt så lugg i ytterfilen men då e också olycksrisken större då ingen förstår något hellre :)

    Japp, jag har förstått det. Jag tror jag fortsätter köra på mitt sätt. Jag har inte bråttom och kan lika gärna ta ett varv till i rondellen, men jag har inte speciellt mycket till övers för egoistiska stolpskott som inte tänker på sina medtrafikanter (dit hör de som inte använder sig av körriktningsvisare...). Även om de nu råkar ha lagen på sin sida.
  • annniel
    Ari Gold skrev 2011-12-29 20:58:34 följande:
    Men vem har sagt att man får göra det då? 
    Ja olyckligtvis verkar det vara flera som tror på fullaste allvar att man bara kan svänga ut i högerfilen för ingen finns där, att ingen får köra in i rondellen förrän den är helt tom...
  • plusplusplus
    Solaika skrev 2011-12-29 21:01:20 följande:
     Filen som den blå bilen ligger i går till vänster OCH rakt fram. 
    Nej, det är fel. Filen som den blå bilen ligger i går runt, runt, runt, runt, runt. 
  • plusplusplus
    annniel skrev 2011-12-29 21:02:32 följande:
    Ja olyckligtvis verkar det vara flera som tror på fullaste allvar att man bara kan svänga ut i högerfilen för ingen finns där, att ingen får köra in i rondellen förrän den är helt tom...
    detta är min upplevelse av ett antal inlägg i tråden också
  • plusplusplus
    Grande Rock skrev 2011-12-29 21:00:56 följande:
    må så vara, men man får lik förbannat inte korsa annat körfält utan att försäkra sig om att det är fritt att göra så.
    exakt!
  • Severus
    plusplusplus skrev 2011-12-29 21:03:28 följande:
    Nej, det är fel. Filen som den blå bilen ligger i går runt, runt, runt, runt, runt. 
    Våga Vägra Östrogen
  • Eleonor01

    Konichiwa girl

    Håller med dig! Det känns lite som om att alla kan hävda sig när de sitter i bilen, lite som långben när han ska ut å köra om du har sett det :) brukar säga till mina elever att utgå från att alla e idioter å kolla vad de gör så överlever ni :)

  • Colisa
    plusplusplus skrev 2011-12-29 20:48:41 följande:
    Vi är rätt många i tråden som är överens om att ts inte ger tillräcklig information om den svarta bilens placering. Den blå bilen måste passera yttre/höger körfält för att komma ut, alltså har den blå bilen ansvar för att köra där endast om där är fritt, och var den svarta bilen där så var det inte fritt. Problemet tror jag är att den blå bilen såg cirkulationsplatsen "som en korsning" som det var förr i tiden, och inte som en rund väg med flera avfarter, som det är numera vilket alltså föranleder filbyte med den väjningsplikt som tillhör. 
    Ja, jag tror vi får vänta tills ts postar en videodramatisering filmad i den aktuella rondellen med korrekta hastigheter och blinkanden för att kunna avgöra frågan!Skrattande Känns som om det är ganska avgörande när den blå började blinka och när den svarta kom in i cirkulationen.
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?