• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • jlhm
    Neio skrev 2011-12-29 22:54:25 följande:
    Men Han har ju Väjningplikt!!!!! Va e det för fel på er????
    NEJ, man har väjningsplikt då man kör IN i rondellen. När man är i rondellen så gäller väjningsplikt då man byter körfält, någon som det blå bilen gör men inte den svarta.
  • von Brev
    FEL TÄNK. (Vad då kommer från vänster, det är ju den blå som kommer från vänster, här säger du ju emot dig själv, JM76)

    JM76 skrev 2011-12-29 22:55:19 följande:
    Man _måste vara mycket uppmärksam_, Ja, men det betyder inte att man är skuldig att lämna företräde, utan att man måste kolla så att ingen idiot har missat att man blinkar. Det är rätt stor skillnad på det. Jag gasar till exempel ine på allt vad jag kan i en korsning där högerregeln gäller även om det är jag som kommer från höger. Självklart måste jag vara uppmärksam. Men det är den som kommer från vänster och kör in i mig som gör fel.
    RÄTT TÄNK

    Fennyxx skrev 2011-12-29 22:56:54 följande:
    Ok, så både transportstyrelsen och NTF säger att man ska se till att yttre körfältet är fritt innan man lämnar rondellen från vänster körfält. Då borde vi inte behöva diskutera det här mer.
  • JM76
    Neio skrev 2011-12-29 22:54:25 följande:
    Men Han har ju Väjningplikt!!!!! Va e det för fel på er????

    Exakt! Titta på bilden! Det är ju inte så att rondellen är flera hundra meter i omkrets och att båda bilarna kör parallellt en lång bit innan blå svänger av. Om blå skulle hinna svänga av där måste ju hon redan ha blinkat när svart kör in och då ska svart lägga märke till det. Det tar inte flera minuter att köra genom en rondell. Blå börjar ju inte blinka efter att svart har lagt sig bakom. Svart måste ju precis ha kört in i rondellen med tanke på var krocken sker och då blinkar ju redan blå.

  • von Brev
    1978 skrev 2011-12-29 22:59:21 följande:
    Om man byter körfält, som bilen med blå linje gör, är man väl skyldig att se sig för först?
    Jo, fast rätt sagt är att han byter inte körfält, han korsar den andra körbanan.
  • Alyssa
    Fidelis ad urnam skrev 2011-12-29 22:52:40 följande:
    Jag kör dagligen i cirkulationsplatser av alla de slag. Var nyss ner och hämtade upp maken på stan och åkte genom fyra cirkulationsplatser på väg hem, den ena cirkulationsplatsen i Hemsta.
    Jag har haft mitt körkort ett tag nu och går alltså inte på någon körskola i dagsläget. 
    Däremot fick jag aldrig lära mig att jag ska släppa ut en bilist som ligger i vänster körfält, fick lära mig att jag som vill ut ur vänster körfält har väjningsplikt mot dem utanför mig. 
    Ja men såklart har du ingen RÄTT att köra ut i högerfilen! Det är ju det jag skrivit hela tiden? Ser du inte det? Jag säger ju att de som ligger i högerfilen ska släppa ut de som ligger i väsnterfilen. Du säger att om du ligger i högerfilen ska du släppa ut de som ligger i vänsterfilen. Det är ju samma sak???
  • Sixxty
    von Brev skrev 2011-12-29 22:48:39 följande:
    Nej!
    Nu börjar jag tröttna ordentligt...
    Man behöver inte hålla reda på vem som körde in först. Löjligt. Däremot ska man hålla reda på var tusan de andra bilarna är och hur de ska svänga. Något blå bil tyvärr misslyckats med.
    Kör du in i en rondell har du väjningsplikt. Kommer det en bil i vänsterfil som blinkar höger har du väjningsplikt. Bil inne i rondellen har inte väjningsplikt för en bil som kör in i rondellen. Det är lite det som är poängen med en rondell. Tar man rondellen här i Gävle som diskuterats och följer din rekommendation i rusningstrafik skulle det resultera i ett fullt vänsterfält där bilarna kör runt runt utan chans att komma ut.
  • von Brev
    JM76 skrev 2011-12-29 22:59:50 följande:

    Exakt! Titta på bilden! Det är ju inte så att rondellen är flera hundra meter i omkrets och att båda bilarna kör parallellt en lång bit innan blå svänger av. Om blå skulle hinna svänga av där måste ju hon redan ha blinkat när svart kör in och då ska svart lägga märke till det. Det tar inte flera minuter att köra genom en rondell. Blå börjar ju inte blinka efter att svart har lagt sig bakom. Svart måste ju precis ha kört in i rondellen med tanke på var krocken sker och då blinkar ju redan blå.


    Titta noga så ser du att båda bilarna kör parallellt ETT TAG.
  • JM76

    Ömine: Det är skillnad på att ligga i vänster körfält och att svänga vänster i rondellen.

  • Ruter7

    Kan man beställa körkort på postorder nu för tiden?  Obestämd  Det verkar då så?

  • Fidelis ad urnam
    Alyssa skrev 2011-12-29 23:00:23 följande:
    Ja men såklart har du ingen RÄTT att köra ut i högerfilen! Det är ju det jag skrivit hela tiden? Ser du inte det? Jag säger ju att de som ligger i högerfilen ska släppa ut de som ligger i väsnterfilen. Du säger att om du ligger i högerfilen ska du släppa ut de som ligger i vänsterfilen. Det är ju samma sak???
    Jag tror inte att jag kommer förstå dig och att du inte kommer förstå mig. Vi kanske säger precis samma sak, men på olika sätt.
    Men jag tänker inte fortsätta mala samma sak om och om igen. Det ger liksom ingenting.  
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?