• gintonic77

    Vems fel vid krock i rondell?

    Se bild och ha överseende för min svaga talang när det gäller ritning =)

    Om jag krockar vid den gröna plutten, vems fel är det då?
    En bil åker längs blå linje och ska köra rakt fram i vänsterfil. Den andra åker längs svart linje och ska rakt fram i högerfil. Svart kör in i sidan på blå. Blå blinkar höger och är på väg ut ur rondellen när det smäller. Svart blinkar såklart inte alls då denna ska rakt fram.

    Ska blå lämna företräde och i detta fall stanna i rondellen eller ska svart lämna företräde?

  • Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?
  • Yanya

    Lite som att tala till en vägg. Blå bil byter INTE körfält, ligger i vänster hela tiden. 
    Skriver absolut inte att SVART bil inte kan stanna mitt i rondellen, svart bil skulle nämligen inte varit inne i rondellen förrän det varit fritt fram.

    Ingen idé att prata till någon som anser sig veta bättre än försäkringsbolagen. 

  • Glädje58

    Hoppas de sätter upp trafikljus i rondeller så det blir ordning. Risken är väl att när det lyser rött, så tror de som har röd bil att de får köra.

  • Voluptuous Shalimar
    Glädje58 skrev 2012-03-14 20:47:35 följande:
    Hoppas de sätter upp trafikljus i rondeller så det blir ordning. Risken är väl att när det lyser rött, så tror de som har röd bil att de får köra.
    HAHAHA, du har alltså aldrig åkt i en rondell med trafikljus?!?

    Welcome to Stockholm  (där jag bodde i många år). Välkommen till Frankfurt där jag bor nu (med genomfartsleder från Autobahn), välkommen till Paris och Milano. Och många andra storstäder med rondeller med trafikljus.  
  • Voluptuous Shalimar
    Yanya skrev 2012-03-14 20:28:34 följande:
    Lite som att tala till en vägg. Blå bil byter INTE körfält, ligger i vänster hela tiden. 
    Skriver absolut inte att SVART bil inte kan stanna mitt i rondellen, svart bil skulle nämligen inte varit inne i rondellen förrän det varit fritt fram.

    Ingen idé att prata till någon som anser sig veta bättre än försäkringsbolagen. 
    Hur byter han INTE körfält, då han kör ut rakt igenom det körfält som ligger till höger om honom?!?

    Vad tror du att en rondell är? Anarchy zone?

    Jag skulle vara sönderkraschad om jag skulle köra så i Frankfurt city! (samma trafikregler som i Sverige)
  • PetraD

    Bara läst ts, men måste väl vara svart bils fel för den blåa är ju redan inne i rondellen och då måste ju svart lämna företräde

  • Voluptuous Shalimar
    PetraD skrev 2012-03-14 23:19:12 följande:
    Bara läst ts, men måste väl vara svart bils fel för den blåa är ju redan inne i rondellen och då måste ju svart lämna företräde
    Även i en tvåfilig rondell om man tänt köra ut i ytterfilen och det finns bilar i innerfil?
  • jlhm
    Yanya skrev 2012-03-14 20:28:34 följande:
    Lite som att tala till en vägg. Blå bil byter INTE körfält, ligger i vänster hela tiden. 
    Skriver absolut inte att SVART bil inte kan stanna mitt i rondellen, svart bil skulle nämligen inte varit inne i rondellen förrän det varit fritt fram.

    Ingen idé att prata till någon som anser sig veta bättre än försäkringsbolagen. 

    Blå bli KORSAR det körfält som svart befinner sig i så den blå bil måste se till att det är fritt i höger körfält INNAN den korsar vilken den inte har gjort.


     


    Försäkringsbolagen ser endast till sitt eget och är inte en domstol så vad bolaget kommer fram till behöver inte alls vara korrekt lagligt sätt. Om jag vore den svarta bilen skulle jag ta det till domstol då det är 100% säkert att domstolen skulle döma den blå bilen som vållande i detta fall då domstolen måste följa lagarna och inget annat.

  • Voluptuous Shalimar
    jlhm skrev 2012-03-14 23:23:16 följande:

    Blå bli KORSAR det körfält som svart befinner sig i så den blå bil måste se till att det är fritt i höger körfält INNAN den korsar vilken den inte har gjort.


     


    Försäkringsbolagen ser endast till sitt eget och är inte en domstol så vad bolaget kommer fram till behöver inte alls vara korrekt lagligt sätt. Om jag vore den svarta bilen skulle jag ta det till domstol då det är 100% säkert att domstolen skulle döma den blå bilen som vållande i detta fall då domstolen måste följa lagarna och inget annat.


  • Coyote
    Yanya skrev 2012-03-14 20:28:34 följande:
    Lite som att tala till en vägg. Blå bil byter INTE körfält, ligger i vänster hela tiden. 
    Skriver absolut inte att SVART bil inte kan stanna mitt i rondellen, svart bil skulle nämligen inte varit inne i rondellen förrän det varit fritt fram.

    Ingen idé att prata till någon som anser sig veta bättre än försäkringsbolagen. 
    Nej, blå bil byter inte körfält, men lik förbaskat KORSAR den det yttre körfältet. Nu verkar det, på ts beskrivning, som att skissen inte stämmer med hur det egentligen gick till, men enligt skissen så måste blå bil kolla att det är fritt att fortsätta rakt fram innan hen bara ger sig ut. Om höger körfält var fritt så har inte svart bil gjort något fel när hen körde in i cirkulationsplatsen.
  • Glädje58
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-14 23:12:48 följande:
    HAHAHA, du har alltså aldrig åkt i en rondell med trafikljus?!?

    Welcome to Stockholm  (där jag bodde i många år). Välkommen till Frankfurt där jag bor nu (med genomfartsleder från Autobahn), välkommen till Paris och Milano. Och många andra storstäder med rondeller med trafikljus.  
    Jag har aldrig sett detta Obestämd   Men vilken upplevelse att få se detta i verkligheten. Vart i Stockholm finns det sådana?
Svar på tråden Vems fel vid krock i rondell?