• Anonym (farmaceut)

    Vad tror du att vi gör på apotek?

    ÄRLIGT TALAT...

    Det är sjukt, hur lite man vet om  vad apotekspersonal gör på ett apotek...
    Jag upplever kunder som VÄLDIGT STRESSADE. Många gånger ber de mig..."skynda på" de ska med buss, eller hinna till ngt annat
    Jag stressar på, för att det smittas av och sen om jag gör ett fel, så åker jag dit för felexpedition..
    Så jag har länge undrat, vad folk tror att vi gör..
    Tror ni att vi jobbar bara över disken och tar betalt..
    Vi råkar tänka en massa, medans vi håller på och fixar recept.....

    när man går till läkare, ber man dr skynda på för att ställa diagnos, för att man har bråttom? Självklart, kan man inte likställa dr jobb med mitt, men gör läkaren fel och jag missar det, så är det jag bl a som åker tid....
              

  • Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?
  • Fia 28
    Anonym (farmaceut) skrev 2012-01-05 14:29:36 följande:
    visst får man blanda det...men just den rekomendationen får inte komma från oss!! ringer du 1177, ja då säger de, att det är okej....
    Okej att ni inte rekommenderar det, men varför ska ni påpeka att man inte får ta båda om man råkar köpa båda sammtidigt?
  • slemtorsk i din bralla
    Fia 28 skrev 2012-01-05 14:32:56 följande:
    Okej att ni inte rekommenderar det, men varför ska ni påpeka att man inte får ta båda om man råkar köpa båda sammtidigt?
    för annars kommer det att stå i någon tidning om ett tag att någon blandade dem och fick skador och så skylls allt på apoteket.

    Bättre be safe then sorry säger jag, hellre att man säger det en gång för mycket.
  • Anonym (storkunden)

    Apoteket tillverkar fortfarande egen medicin, om jag inte minns helt fel (eller blandar till egen medicin i varje fall) och då kan det ju vara bra att kunna det även om man inte använder det vid vanlig försäljning så att säga...

    Likadant gäller det att kunna räkna ut en medicindos, ibland skriver läkarna ut helt galet.

    Som svar på varför utbildningen är lång

  • Severus

    Man ska upplysa kunderna om någon kombination inte är att rekommendera
    Ingår i jobbet
    Att sen kunderna tycker det är jobbigt är en annan sak

  • Fia 28
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-05 14:34:22 följande:
    för annars kommer det att stå i någon tidning om ett tag att någon blandade dem och fick skador och så skylls allt på apoteket.

    Bättre be safe then sorry säger jag, hellre att man säger det en gång för mycket.
    Jo absolut, men om 1177 ändå säger att det är ok att blanda, så vad är det riktigt som kan hända om man blandar?
  • Anonym (farmaceut)
    Mrs Lilac skrev 2012-01-05 14:20:26 följande:

    Ni mest gnäller tycker jag.


    Förstår inte vad ni gör med en sådan lång utbildning. Tycker mest att ni ska tjata om saker som är uppenbara eller man kan läsa om på fass eller så ringer ni och gnäller om ngt recept som ni inte vill ge ut för att det är "inte indicerat till hund" osv.. om en Veterinär har skrivit ut det så får man väl inse att det är rätt.. Vi använder mängder av humanpreparat och djur preparat som inte är inducerade på katt används till katt osv..

    Tycker ingen har rätt att tjaffsa om att "skynda på" osv och jag förstår att det säkert är MASSOR med saker som vi inte förstår och ni blir irriterade på dumma veterinärer som skriver ut fel mm men du frågade ju så då svarar jag



    Regel är den att allt som man är osäker på och som inte står med i FASS, ska kollas upp
    VARFÖR???
    för allas säkerhet
    Vill ni ha en som expedierar som tror att "det är nog okej"
    Oj Oj Oj om ni visste, hur mycket läkare gör FEL
    Hade läkare informerat oss om att de är medvetna om att de överskridit doseringen med ett OBS eller SIC (ska stå med receptet) så hade vi jobbat fortare..
    Inte alltid, lätt att jaga läkare...
    Min plikt är att vara säker på det jag gör..
    Gör jag fel, då kan jag bli av med min legitimation

    ang onödig indo..

    Hade en gravid kvinna( vecka 15) såg inte det..men när jag gav ut en stark hostmedicin så sa jag bara, att man ska tänka på att inte dricka alkohol samtidigt (det var en fredag)
    Dåå säger hon: så dum är jag inte, jag är ju gravid.,,,
    jaha sa jag och då kollade jag upp hennes hostmedicin och det visade sig, att den ger fosterskador, så jag ringde till dr och hon fick byta til ett annat
    Läkaren sa: Ja ja, jag ger henne ngt annat
    kvinnan sa inte ens ett tack......just det, det är ju mitt jobb att upptäcka sånt...tyckte hon....

    Så att säga ngn gång för mkt, är bättre än för lite...                  
  • Vila

    Jag kan tänka mig att många vill ha medicinska råd av er som ni inte får eller kan ge och då blir folk irriterade. När jag går till apoteket är det ofta äldre i kö före som berättar om alla sina krämpor för den stackars personalen som de vill ha hjälp med. "GÅ till en läkare istället" har jag ofta lust att säja till dem.

    Sen är det många som säjer att apotekspersonalen borde skynda på, de vet inte vad som försiggår där inne och att de så är noggranna för att kunderna ska få rätt medicin. Jag har liiiiite insyn i arbetet eftersom jag praoade på ett apotek för hundra år sen. Tråkigt jobb tyckte jag då och valde ett annat, men är glad att det är nån som jobbar som apotekare istället. Så fortsätt att göra ert jobb noggrannt så att det blir rätt och hoppas att folk inser att det kan vara kö på ett apotek och därför inte är så stressade när de kommer dit. Alla vet ju att det kan vara kö och förseningar hos läkaren eller tandläkaren t.ex. och på samma sätt är det på ett apotek eftersom det är inte en vanlig butik vilken som helst.

  • Severus

    Vem fan vill riskera sin legitimation för att någon kund tycker det man säger är blaha?
    Idiotkunder. Tror att det bara är att skita fram en ask och ta betalt som om det vore en ask PimPim

  • Anonym (blyg)

    Tycker apotekspersonal oftast är kompetent och gör sitt jobb bra. Men det jag och flera andra har att invända emot är att allt sker så öppet. Mycket måste man fråga efter i kassan, och det är inte så kul om man bor på liten ort och har flera grannar och bekanta bakom sig. Bygg om apoteken så att det finns lite avskildhet!

  • Anonym

    För det mesta är servicen bra, men på apoteket vi går på är det några äldre damer som jobbar vid receptutlämningen som får en döende snigel att verka snabb, detta i kombination med vad som verkar vara rädsla för allt elektronisk (inkl datorn de måste använda), gör ju inte precis under för köhastigheten precis :(. Råkade ut för en av dessa damer för ett tag sen, jätteköer, efter fyrtiofem minuters väntan var det min tur. Efter trettio minuters knappande, och knappande, och ännu mera knappande, rådfrågande av kollegor om hur systemet funkar, mera knappande, kom hon fram till att de inte hade produkten hemma och den var tvungen att beställas.... I vanliga fall ringer jag in på 0771 nummret innan, eftersom min sons mediciner tillverkas på beställning, finns inte i fass. Det "roliga" med att få medicinen specialtillverkad är att om jag får en stor otymplig flaska av vardera av hans mediciner, så kostar det en summa, om vi ber att få samma mängd mediciner i flera småflaskor kostar det SJU gånger så mycket! Bara för att samma medicin som de tillreder på samma sätt, i samma mängd hälls på i fler flaskor! Inte för att det gör mig något, vi har frikort på efter ett uttag :)

Svar på tråden Vad tror du att vi gör på apotek?