• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    germany skrev 2012-08-24 08:53:36 följande:
    Hjärta-fröjd - Nädå, du har alldeles rätt. Du har inte skrivit att IL och kortison är samma sak, jag blandade ihop dig med "någon annan" och som för den delen nog menade att det var  IVIG (eller vad det heter :) som var ungefär samma som kortison. Stämmer det?
    När du tog kortison från spryaystart, hur mkt tog du då? Intressant att höra er andra som har provat kortison i samband med försök att få barn. Men vet ju att du lyckades helt spontant! Helt sanslöst galet härligt måste det ha varit!!! Solig

    Frågan är om det ändå inte kan vara bättre att vänta några dagar in i sprutperioden innan jag börjar med kortisonet, just av den anledningen att jag är lite fundersam om det annars kan störa äggen. Annars så köper jag tänket kring att det är helt ok att börja med hög dos direkt, det viktiga är att nedtrappningen genomförs med lite minskning i taget.

    Tänk om man bara visste vad som är helt rätt och helt fel.....Just i den här frågan om Prednisolon så dyker det hela tiden upp nya funderingar som gör att jag aldrig blir riktigt på det klara med hur jag ska tänka för att till slut komma fram till vilken plan som känns bra för mig. Hittills så har min magkänsla inte varit sams med mig, så jag är nog inte klar över mitt beslut. Men tar gärna emot synpunkter från er andra.

    Tycker ni att allergi är en tillräcklig stark orsak till att kortison kan vara välbehövt för min del?

    Jag blir faktiskt nästan full i skratt åt min helt snurriga obeslutsamhet kring just detta ämne Prednisolon. Men alla har vi väl något som vi ältar om och om igen och vart ska man vända sig om inte till er likasinnade som alla har samma önskan som mig och tusen andra här på forumet. Hjärta
    Jag började med 5 mg vid sprutstart, trappade upp till 10 mg efter några dagar och sedan till 20 mg vid ET. Sen fortsatte jag nog med 20 mg till TD. Tror jag...

    När jag var på inskrivning hos barnmorskan pratade jag förövrigt med deras läkare om kortison, och hon sa att så länge man håller sig under 25-30 mg per dag så är det att betrakta som låg dos. Och hon såg inga som helst problem med att äta det under graviditeten. 
  • Ninninn

    Någon som kommer ihåg hur mycket de kostar med clexane, pred och il från Grekland?? Utredningen betalar man inte på plats va?

  • germany
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-24 09:02:04 följande:
    Jag tog alltså kortison från sprutstart, inte från spraystart... eftersom jag inte sprayade.
    Aha, jag hänger med i svängarna Skrattande.
    Tack för din info och tack till dig också Tjorven.
  • Hjärtefröjd
    Ninninn skrev 2012-08-24 09:11:03 följande:
    Någon som kommer ihåg hur mycket de kostar med clexane, pred och il från Grekland?? Utredningen betalar man inte på plats va?
    Clexane kostar närmare 60 kr/spruta (svindyrt!). Ett paket pred kostar 20-25 kronor och en påse IL omkring 300 kr.
  • Ninninn
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-24 09:24:32 följande:
    Clexane kostar närmare 60 kr/spruta (svindyrt!). Ett paket pred kostar 20-25 kronor och en påse IL omkring 300 kr.

    Oj jösses va dyrt så mycket trodde jag inte att de kostade där :) då får ja ta med mer pengar helt enkelt :) men ja antar att de är billigare än att få de här hemma på högkostnads kortet eller??
  • HollyGolightly

    Puh, fick en IL-tid redan på måndag, skönt! Känna galet med tre dropp så tätt (inom loppet av fem veckor) men det är väl bara att gilla läget och hoppas att det blir glesare mellan dem sen...

    Hjärte: Skönt att höra att kortisonet räknas som låg dos! Har fortfarande inte fått svar på om jag ska äta hela graviditeten men det tar jag nästan för givet.

  • Hjärtefröjd
    Ninninn skrev 2012-08-24 09:43:23 följande:

    Oj jösses va dyrt så mycket trodde jag inte att de kostade där :) då får ja ta med mer pengar helt enkelt :) men ja antar att de är billigare än att få de här hemma på högkostnads kortet eller??
    Ja, det är mycket billigare, även utan högkostnadskort. Tror 25 sprutor här hemma kostar kring 800 kr. 
  • Vilaa

    Vad finns det för biverkningar av det här IL droppet man får i grekland? Jag läste någonstans om risk för cancer...? Huh =(  

  • Vilaa
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-24 09:24:32 följande:
    Clexane kostar närmare 60 kr/spruta (svindyrt!). Ett paket pred kostar 20-25 kronor och en påse IL omkring 300 kr.

    Men clexane är väll samma som fragmin? Ninnin, du kan har väll det utskrivet här hemma va?

    På tal om Eva som jag läste skulle skriva ut prednisolon här så gjorde hon inte det till mig, (fick det sen av en annan gynekolog)  hennes råd var att äta preventivmedel ett år och inte stressa kroppen så skulle det funka av sig självt... Oskyldig
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!