• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Anemon

    Förvirringens dimmor är skingrade
    Verkar som om vi fick med lite för mycket text i vårt mail från Athen. Fick ett supersnabbt svar från dem att det absolut räckte med tiden så precis som du säger Holly...det räcker! Så nu blir det verkligen av även för oss!
    Blev bara lite förvirrad om vi missade något i det långa samtalet...efter nära två timmars samtal så var det svårt att ta in allt på slutet och de sista 10 minuterna var inte min man med.

  • criss00

    Snart Lycklig och Jam08: Så ledsamt.
    Det känns i som en klump i hjärtat även här. Stor kram till er bägge.

  • Vilaa

    Japp, det blev ett 7:de missfall. Hjärtslag ena veckan sen avstannat. Mår psykiskt dåligt av hela situationen, gravidbesked nyss i släkten och så en psykolog jag börjat träffa för att jag har svårt att tänka på annat, visst fan har inte människan en tydligt begynnande kula nu. Samlar mod till Aten kontakt. Men blir orolig av att höra att en ändå fick missfall med il nu. =(

  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2012-09-30 18:28:29 följande:

    Snälla Zinfandel, kan du tyda detta för mig vid tillfälle för mig? Jag måste se vad jag ska göra inför ett eventuellt nytt försök. Vad ska jag utesluta, vad ska jag äta, vad ska vi (jag/Dr D) ändra på etc. Jag har ingen aning om vad jag har för problem, men jag vet att Dr D sa att han ändå var nöjd med provsvaren, då jag inte hade alltför "svåra problem". Det är det enda jag vet.
    Problem att bli gravid har jag DEFINITIVT!!!Rynkar på näsan

    NK Assay  (% Killed) Panel

    Name      Result    Limits inom parentes
    50:1          16.9       (10-40)
    25:1          12.2       (5-30)
    12.5:1         7.5       (3-20)

    IgG conc 12.5 50:1**     11.2
    IgG conc 12.5 25:1**       9.9
    IgG conc  6.25 50:1**    13.9
    IgG conc  6.25 25:1**      7.4

    Notes: ** >10% reduction in killing at each effector/target ratio.

    % CD3       82.7   (60-85)
    % CD19       6.3   (2-12)
    % CD56     10.1   (2-12)
    % of CD19+ cells,CD5+     *3.2   (5-10)

    TH1:TH2 intracellular cytokine ratios

    Name                                     Result     Limits inom parentes
    TNF-a:IL-10 (CD3+CD4+)   26.1       (13.2-30.6)
    IFN-g:IL-10  (CD3+CD4+)   17.7       (   5.8-20.5)


    Första delen av panelen ligger lite högt. Det framgår inte om det testats med IL men du svarar okej på Ivig. CD3 är högt som på de flest av oss. Det har många underkategorier tex T memory cells (CD4+ and CD8+), T helper (CD4+), T regulatory (CD8+ including FoxP3).som man fokuserar betydligt mer på i tex Usa. Däremot är det viktigt att CD3+CD10+CD56 hamnar på så nära 100 som möjligt och du hamnar på 99,1.  

    CD19+/CD5 är däremot lågt, min okunnighet om för låga värden krävde lite intressant läsning, tex på US National Library of medicine "We found that a low CD19% is associated with a nonsignificant 1.2-fold increase in hazard of bacterial infection (95% confidence interval: 0.97, 1.49)"...

    Dr Braverman svarar så här "There is no data on low CD19/5 they are typically a dormant cell line from embryonic life, certainly treatments of an anti inflammatory nature can lower them, but there is no data on the effect of very low Cd19/5 I see this quite often again mostly in the treated group of patients."

    Th1:Th2 är inte jättehögt men inte perfekt heller. Om man nu ska leta fel, vilket jag antar att du vill pga ålder, många försök osv, så hade jag kanske lagt lite krut här. Kanske kan det vara idé att öka Fragmin & höja Pred men minska IL, kolla med Dr D! Neupogen vore nog också dunder för dig.

    Till alla om värden! Alla tester med blod från vener är ett indirekt mått eftersom de inte är ett helt tillförlitligt mått av NK-celler i livmodern. Ett fullt pålitligt test kan endast göras genom biopsi av livmodern. De förändras alltså regelbundet som alla andra värden och påverkas av årstid, tid på dygnet, kost, motion, vila, stress, läkemedel osv.
  • Zinfandel
    Vilaa skrev 2012-10-01 18:34:44 följande:

    Japp, det blev ett 7:de missfall. Hjärtslag ena veckan sen avstannat. Mår psykiskt dåligt av hela situationen, gravidbesked nyss i släkten och så en psykolog jag börjat träffa för att jag har svårt att tänka på annat, visst fan har inte människan en tydligt begynnande kula nu. Samlar mod till Aten kontakt. Men blir orolig av att höra att en ändå fick missfall med il nu. =(


    Beklagar verkligen Gråter IL är ingen mirakelprodukt och det passar inte ens alla. Det kan ta tid och kan krävas flera försök för att balansera immunförsvaret. DNA-problem och annat råder inte IL bot på. Men det är bland det bästa som finns på marknaden idag och definitivt värt att prova!!
  • HollyGolightly

    Vilaa: Beklagar så hemskt mycket! Var det du som hade möjligheten att testa IL utan att ha träffat Dr D? Kanske är det som Zin säger att det inte var lösningen för dig, kanske är det så att det inte räcker med enbart IL? Eller tar du även Fragmin, Prednisolon och Trombyl? Fragminet är väl extra viktigt för de med missfallsproblematik om jag förstått det hela rätt.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!