• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71

    Ni som är gravida eller fått barn: Hur många dropp fick ni sammanlagt, första trimestern o sen under resten av graviditeten?
    Dessutom hur ofta lämnade ni FBC prover sen när droppen inte blev så ofta?

    Känner att Dr D inte svarar tillräckligt o inte på alla frågor, men vi ska väl ha en telefonkonsultation snart hoppas jag så jag kan fråga ALLT.

    Hur länge ska man ta prednisolon?
    Vad sa era barnmorskor när ni berättade om denna behandling?

    Jag känner att hittills har jag föreslagit dropp dagar o hur det ska fungera med semester o blodprover, Dr D bara håller med o så tar han 400 euro för det!!! Får man mer stöd längre fram?

  • HollyGolightly
    che71 skrev 2013-04-03 11:20:39 följande:
    Ni som är gravida eller fått barn: Hur många dropp fick ni sammanlagt, första trimestern o sen under resten av graviditeten?
    Dessutom hur ofta lämnade ni FBC prover sen när droppen inte blev så ofta?

    Känner att Dr D inte svarar tillräckligt o inte på alla frågor, men vi ska väl ha en telefonkonsultation snart hoppas jag så jag kan fråga ALLT.

    Hur länge ska man ta prednisolon?
    Vad sa era barnmorskor när ni berättade om denna behandling?

    Jag känner att hittills har jag föreslagit dropp dagar o hur det ska fungera med semester o blodprover, Dr D bara håller med o så tar han 400 euro för det!!! Får man mer stöd längre fram?
    Jag fick totalt 11 dropp, varav tre innan FET, ett samma dag som jag plussade och sen ytterligare tre under första trimestern. FBC varierade lite, alltid 3-5 dagar efter IL och ibland ytterligare ett om värdena på förra FBC såg så pass bra ut att jag inte behövde boka nytt dropp direkt. Men 1-2 i månaden i alla fall. Jag skulle egentligen ta Prednisolon hela graviditeten, men trappade ner från 20 mg till 15 mg i ca vecka 14, och sen trappade jag ner 2,5 mg åt gången ytterst långsamt mellan vecka 25 och 33 om jag minns rätt. När jag tog mitt sista FBC i vecka 36 hade jag i alla fall fasat ut Pred helt. 

    Jag valde medvetet en barnmorska som jag vet att fler i den här tråden gått till, så hon höjde inte på ögonbrynen. Däremot fick jag förstås försvara mig inför spec-MVC (först på Huddinge där jag blev så illa bemött att jag valde att byta sjukhus, och sen på SÖS där jag visserligen möttes med viss skepsis men där de åtminstone lät bli att kritisera).

    Jag tycker att 400 euro för att ha direktkontakt via mail med en kunnig läkare under en hel graviditet faktiskt inte alls är särskilt dyrt. Visst, det enda man gör egentligen är att skicka sina FBC-resultat till honom och så justerar han doser eller ordinerar IL baserat på det, men med tanke på att jag inte har någon möjlighet att själv lista ut när immunförsvaret hotar fostren så kändes det tryggt att ha honom som stöd. 
  • che71
    HollyGolightly skrev 2013-04-03 13:31:59 följande:
    Jag fick totalt 11 dropp, varav tre innan FET, ett samma dag som jag plussade och sen ytterligare tre under första trimestern. FBC varierade lite, alltid 3-5 dagar efter IL och ibland ytterligare ett om värdena på förra FBC såg så pass bra ut att jag inte behövde boka nytt dropp direkt. Men 1-2 i månaden i alla fall. Jag skulle egentligen ta Prednisolon hela graviditeten, men trappade ner från 20 mg till 15 mg i ca vecka 14, och sen trappade jag ner 2,5 mg åt gången ytterst långsamt mellan vecka 25 och 33 om jag minns rätt. När jag tog mitt sista FBC i vecka 36 hade jag i alla fall fasat ut Pred helt. 

    Jag valde medvetet en barnmorska som jag vet att fler i den här tråden gått till, så hon höjde inte på ögonbrynen. Däremot fick jag förstås försvara mig inför spec-MVC (först på Huddinge där jag blev så illa bemött att jag valde att byta sjukhus, och sen på SÖS där jag visserligen möttes med viss skepsis men där de åtminstone lät bli att kritisera).

    Jag tycker att 400 euro för att ha direktkontakt via mail med en kunnig läkare under en hel graviditet faktiskt inte alls är särskilt dyrt. Visst, det enda man gör egentligen är att skicka sina FBC-resultat till honom och så justerar han doser eller ordinerar IL baserat på det, men med tanke på att jag inte har någon möjlighet att själv lista ut när immunförsvaret hotar fostren så kändes det tryggt att ha honom som stöd. 
    Tack snälla för svar!!
    Hur många FBC behövdes etfer första trimestern, jag menar då du inte behövde dropp så ofta?
  • HollyGolightly

    Che: jag vet inte exakt, kanske tre-fyra utöver de som var kopplade till droppen? Men det går ju inte att dra några egentliga slutsatser av det - alla reagerar ju olika och antalet dropp/FBC påverkas av individens reaktioner. Jag hade perioder under graviditeten då Dr D inte var nöjd utan ordinerade täta dropp + FBC, och andra då jag bara behövde ta FBC för att kolla av att jag fortfarande låg bra i mina värden.

  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-04-03 08:21:58 följande:
    Fick precis samtal från läkaren på VC att de inte kan hjälpa mig med IL droppsättning mer.Gråter
    ssk gick alltså till chefen o klagade o sen fick min läkare säkert bannor att det inte är vetenskapligt beprövat o allt sånt, så nu drar han sig ur,men fortsätter hjälpa med blodprovsremisser i alla fall.
    Undrar om det verkligen stämmer? De har ju satt det på mig utan några större problem, de har godkänt det redan på dig och de skriver dessutom ut det åt dig... men vill inte ge dig det..?! Låter märkligt! Tur att du kan fixa det själv så att det löser sig oavsett Skrattande 
  • Lully Hill

    Tack alla raringar!!

    Singa - Grattis! Duktigt värpt!

    Che- Jag fick IL var fjärde vecka hela graviditeten och började med 10 mg Prednisolon men fick höja till 15mg någon gång runt v 15 om jag minns rätt. Den dosen fick jag behålla ända fram till födselen, eller om jag sänkte till 10 mg sista månaden. Tänk vad man glömmer fort.


    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Snart lycklig

    Hej alla, en fråga om Humira. Dr D vill att jag ska ta ett prov för tuberkulos (vilket jag är ganska säker på att jag inte haft). Jag frågade honom om det var ett vanligt blodprov, och då sa han att det bästa är att ta ett hudprov ex. på armen. Jag tänkte ta både ock. MEN hur har ni andra gjort, hur har ni fått remiss för detta? Har ni tagit prover överhuvudtaget?

    Sedan en anna fråga, jag har herpes i kroppen, men aldrig haft ett utbrott. Kan Humira trigga igång så att jag börjar att få utbrott?

    Snälla, någon som vet?

  • Vilaa

    che71 skrev 2013-04-03 08:21:58 följande:
    Fick precis samtal från läkaren på VC att de inte kan hjälpa mig med IL droppsättning mer.Gråter
    ssk gick alltså till chefen o klagade o sen fick min läkare säkert bannor att det inte är vetenskapligt beprövat o allt sånt, så nu drar han sig ur,men fortsätter hjälpa med blodprovsremisser i alla fall.

    Men jag förstår inte riktigt det här, om IL bara är näring och helt ofarligt som många säger här i tråden, hur kan man då inte vilja ge det? Svaret är då att det inte är vetenskapligt beprövat? Bevisat?
    För det är ju massor av ordinationer man ger till tex upprepade missfall som inte är bevisat, som tex trombyl som man fortfarande forskar på, progestron är också en sån där "vet inte om det funkar men slänger in ändå" och egentligen prednisolon med, svenska läkare vet inte riktigt om det fungerar men prövar ändå, varför då inte pröva il? Det måste ju ligga något i just det där med il som är så dramatiskt?
    Inom vården ger man också cytotec fast det inte är godkännt för att få ut missfall, man använder det för att sätta igång förlossningar fast det inte är godkännt för det eller beprövat, så jag förstår inte riktigt vad det är med detta il som sätter igång sådran rabalder.
    TWH: Vad är senaste från Sös? Vad säger dom om IL på sin klinik?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!