• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • stumpan81

    Tack för era kloka svar! Jag kommer kräva att de testar några saker framöver. TSH bland annat. Och prolaktin är väl också något som påverkar hormonerna? Kanske är mina hormoner som spökar ändå...Penny sa att mit förhöjda TNF-värde inte är katastrof ändå(37), som jag trott. Hon sa att många lyckats ändå fast de haft liknande värden. Har hela tiden trott att det måste vara TNF som är boven, men eftersom inga av immunmedicinerna(pred och IL bla) funkat för mig så börjar jag tvivla.

  • TWH
    aylak skrev 2013-09-02 07:40:59 följande:
    Hej stumpan81! Tråkigt att höra om strulet med småblödningarna och att du också känner dig övergiven av sjukvården. Angående TSH så sa min läkare att i infertilitetssammanhang så är ju lägre värde desto bättre - gärna ner mot 1-0.5.  Jag har haft symptom på på hypotyreos under många år, men "normala" blodprover. Till sist sökte jag privat och fick hela mig och alla mina symptom undersökta. Sen åt jag naturligt sköldkörtelhormon och blev delvis bättre innan jag övergick till enbart t3 (Liothyroning) och blev ordentligt bättre. Det påverkade även mina spottings positivt även om det inte var därför jag sökte och medicinerade. Jag upplevde det som om hormonnivåerna generellt blev mer balanserade av sköldkörtelmedicinen och jag blev av med kraftiga pms-symtom och smärta vid mens. Om du vill gå vidare med sköldkörtelspåret är en bra sida hypo2.info   

    Intressant, var i den svenska privata sjukvården hittade du sköldkörtelexperter? Jag letar men hittar inga. Har du tips?
  • Cathy
    Tuvalina skrev 2013-09-01 18:49:56 följande:
    Cathy, jag hoppas så du har rätt, jag har också tänkt att det kan ha blivit något glapp i hormonerna. Eller det kan ju vara så att det var två som fäste först eller till och med tre (tror jag hade egen ägglossning också och de satte in två embryon) och sen avstannde alla utom en. Vi får hoppas det är så. Tack än en gång, kära ni för era lugnande kommentarer!
    Ja, det som kan ha hänt är att flera fäst och börjat växa men avstannat och då kanske det känns som att symptomen inte är lika starka längre. Hur som helst så hoppas jag att du har i alla fall en liten fäst i din livmoder. Tänker på dig imorgon! {#emotions_dlg.flower} Visst kommer du att få göra VUL imorgon, inte bara hcg prov? kram
    stumpan; jag fick plötsligt spottings efter äl, det blev bättre när jag tog proggisar mellan äl och mens och då förstod jag att jag hade lågt progesteron innan mens (även om min gyn nekade att det är så). Till slut fattade jag att mitt relativt höga prolaktin (inom ref värden!) hade sänkt mina hormonnivåer, alltså både östrogen (mitt FSH hade stigit) och progesteron. Medicinen som sänkte prolaktinet, höjde dem och då blev jag av med mina spottings. Inget som våra svenska gyn verkar förstå hänger ihop men det här kan man hitta lätt info om när man googlgar Flört

    kram på er alla kämpare       
  • TWH
    Tuvalina skrev 2013-09-02 09:19:34 följande:
    TWH. Jag kommer få täta kontroller. Men något HCg har de inte ordinerat. Får väl ta det imorgon och fortsätta flera dagar till i denna vånda.

    Ja, gör det. Hcg säger ju rätt mycket, även om det ibland kan vara missvisande också. Två hcg m två dagars mellanrum borde du kunna få.
  • Tuvalina

    Cathy, vi ska göra VUL imorgon. Ser inte läkaren något så blir det HCg och det blir väl ett nytt på torsdag skulle jag tro. Tack för ert stöd.

  • Vilaa

    Snartlycklig: jo men orkar inte, har följt tråden länge nog ;) så ville göra det enkelt för mig. I mitt fall är det ju så att jag har ett barn så det är syskon vi jagar efter nu så dom 7 missfall jag haft har tagit hårt på psyket och på kroppen (höll på att gå riktigt illa när jag hade mitt sena missfall i v 16 och förlorade väldigt mycket blod) och på det stora privata familjetragedier så orken är begränsad och att bara försöka och försöka vet jag inte om jag orkar längre, och samma sak med att hålla sig uppdaterad kring mediciner och prover, spyr på allt bara. Men har mailat köpenhamn nu jag med och hoppas på att det kan bli både prover och il där, det låter betydligt enklare för mig, särskilt nu på sistonde när så många skriver att dom inte når dr d, jag skulle få panik. Grattis till så många gravida, särskild du tuvalina :) (har läst din blogg förut)

  • Vilaa

    Stumpan! Jag har också problem med ständiga småblödningar, vid varje sex och sen innan mens och efter mens, vid äl osv.. Har kollat cellprov flera gånger och även också gjort en operation i livmodern för att rensa, inget hjälper och gyn har ingen ide heller :( åt antibiotika från grekland och peny men hjälpte inte det heller.

  • Zwillinge86
    Vilaa skrev 2013-09-02 14:42:56 följande:
    Stumpan! Jag har också problem med ständiga småblödningar, vid varje sex och sen innan mens och efter mens, vid äl osv.. Har kollat cellprov flera gånger och även också gjort en operation i livmodern för att rensa, inget hjälper och gyn har ingen ide heller :( åt antibiotika från grekland och peny men hjälpte inte det heller.



    Samma för mig! Startade i och med vårt missfall 2011, sedan dess blöder jag mer eller mindre när som helst. Har förhöjt prolaktin, men inget varken gyn eller endokrin ville behandla då det inte var tillräckligt högt. Privat gyn har nu skrivit ut medicin så jag hoppas det får ner värdet, men vet inte om det orsakar alla blödningar. Tycker dock att åtminstone spottings innan och efter mens minskar när jag använder progresteronkräm, har ni testat det?
  • Cathy

    Tuva; håller tummarna hårt för dig imorgon att allt ser bra ut! Stor kram Hjärta

    Vilaa; blir riktigt ledsen av att höra om dina missfall, särskilt ett så sent som du haft. Jag hade ett i v.8 och det tog jättehårt på mig. Blödde i 4 veckor och ingen av mina väninnor som inte haft missfall ha kunnat förstå ur svårt det kan vara även i början av en graviditet. Ville bara säga att jag får snabba svar av Dr D men jag betalar för grav supporten. En gång har han inte svarat (kanske missat mailet?) men när jag skickade en reminder så svarade han samma dag. Han får ju en massa mail av tjejer som inte betalar för hans support...

    Ännu ang prolaktin, läkaren på kliniken där vi gjorde sista ivf:en ville inte heller behandla men jag fick en annan gyn att skriva ut medicin. Mitt värde var inom ref värden och då tycker läkare att allt är bra. Men om jag lärt mig något i den här karusellen är det att inte tro på att ref värden alltid är de rätta för oss alla.
    Bifogar en länk som fick mig att kräva bromokriptin, läs under rubriken 'Diagnos' ->  http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=396
    Som sagt mina spottings försvann efter en månad av medicin och därefter plussade jag! 
    Nu är 'höga' prolaktinvärden förstås inte svaret på allt men eftersom den svenska sjukvården bara kollar dem typ när man ska starta med ivf (men inte därefter, vi gjorde 6 ivf:er utan att någon funderade på mina prolaktinvärden) så är det värt att ta ett andra prov bara för att säkerställa att det inte är prolaktinet som t ex höjer FSH och ger spottings. Många får förhöjt FSH efter flera ivf:er men inte ens det reagerar klinikerna på utan bara höjer hormondosen till nästa ivf. Även om det tydligt skrivs i studier att hormonerna vid en ivf kan höja prolaktinnivåerna och därmed även höja FSH (som kräver högre FSH dos vid nästa ivf) och sänka progesteronet. (som kan orsaka spottings).

    Ibland blir man så förvånad över kompetensnivån hos de svenska gynekologerna...
       
      

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!