• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Påskliljan

    Jag lyckades få ett nytt IL dropp i fredags, vilket var 9 dagar efter det förra. Jag har inte tagit något nytt FBC utan tänkte göra det imorgon eller på torsdag. Dr D har fortfarande inte svarat på mitt förra FBC, trots att jag påmint en gång. Jag blir irriterad över att han inte svarar, när jag nu betalt extra för support under IVF. Men eftersom jag tog ett nytt IL på eget bevåg, så känner jag att det nog ändå inte är så mycket annat man kan göra. Tänker skicka en ny uppdatering när jag tagit nytt FBC. Hoppas han svarar då.

    Idag är jag på RD 11, men förra onsdagen fick jag en extra spruta hcg, så jag har inte testat själv, vill inte få falska positiva förhoppningar. Jag har testdag på fredag.

  • april12
    Katt12 skrev 2013-09-10 17:46:29 följande:
    Mum, jättegrattis!

    Zin, det jag oroar mig för är att jag fått för hög dos och att äggen då inte hinner mogna även om de växer. Men det kanske är ok med bara 7 injektioner (korta pr) om äggen blir tillräckligt stora? Jag får olika svar varje gång jag pratar m CFC och vid mitt förra försök hade jag börjat ägglossa när jag kom dit, inte så kul:(

    Ang IL sa S att han tycker att man borde få ge det, men att det pågår en diskussion i DK om detta. Förmodligen är de bakbundna av den, därav dubbla budskap.



    Katt- men är det inte lite komiskt att om Han sa det till dig nyligen och sen skriver till mig idag att det kan vara farligt... Gud dessa läkare man blir helt matt. Sa Han vad det var för discussion?

    För övrigt ingen hjärtklappning idag och gick ner till 2.5 mg kortison idag. Konstigt dessa hjärtklappningar o hög puls... Som kommer ibland.
  • aylak

    Hjälp!
    Jag hållt på och roddat i att få min VC-läkare att hjälpa till med fbc och ev IL. Kalla handen! Jag blir så trött så trött så trött. Det börjar väl bli dags att byta VC, men jag bävar inför att behöva stå med mössan i hand hos olika landstingsläkare. Jag kan lösa det privat och dyrt i Stockholm om jag måste och det kanske blir jättebra, men det vore skönt att slippa alla resor.

    Är det någon som vet en hjälpsam läkare i Linköpingstrakten så SNÄLLA hör av er!

    Har också pratat med FK och Östergötlands landsting om nya EU-lagen och suprise suprise  - de hänvisar till varandra. Tydligen måste landstingen hjälpa till med "nödvändig vård", men vilken denna är får de avgöra själva enligt fk och enligt landstinget så är det fk som avgör detta. Heja Sverige!

    Sorry, dagen har varit mindre bra och mer byråkratisk! 

  • aylak

    Katt: Under vår ivf fick jag Gondal-F i 8 dagar, fick ut 10 ägg, 3 bra befruktningar. Jag misstänker att övriga var omogna, men det fanns inte en enda anteckning från lab.
    Men tre ägg blev jättefina (även om vi tyvärr inte lyckades bli gravida) på 8 sprutdagar.

  • Maxad

    Snart lycklig. Du har ettmejl från mig. Alla ni dom plussat. Stort grattis! Nu håller vi tummarna för att de går hela vägen!

  • leah2012

    Mumwannab:grattis!! :)

    Cathy: ja det är klart ju, förstår vad du menar nu med trombyl. får nog bli dagen efter äp då.

    Jo visst gick allt bra för mig idag, mitt första IL :) Tack vare er här. Hoppas det hjälper nu.

    Konstigt med de på cfc som säger olika. Såg att de tyckte det var farligt precis när jag var på väg att få droppet. Ja ja jag är glad att jag tog det. Jag tror inte det är farligt.

    Aylak ja suck alltså. Det ska inte vara lätt som jag brukar säga när jag hamnat i liknande situationer vilket har blivit en del under denna resa. Hoppas du hittar ngn! Men den här nya lagen, vad är det egentligen? Man kunde ju tidigare få vård utomlands och i vissa fall få ersättning från det från fk.       

  • Angel00
    Påskliljan skrev 2013-09-10 18:16:17 följande:
    Jag lyckades få ett nytt IL dropp i fredags, vilket var 9 dagar efter det förra. Jag har inte tagit något nytt FBC utan tänkte göra det imorgon eller på torsdag. Dr D har fortfarande inte svarat på mitt förra FBC, trots att jag påmint en gång. Jag blir irriterad över att han inte svarar, när jag nu betalt extra för support under IVF. Men eftersom jag tog ett nytt IL på eget bevåg, så känner jag att det nog ändå inte är så mycket annat man kan göra. Tänker skicka en ny uppdatering när jag tagit nytt FBC. Hoppas han svarar då.

    Idag är jag på RD 11, men förra onsdagen fick jag en extra spruta hcg, så jag har inte testat själv, vill inte få falska positiva förhoppningar. Jag har testdag på fredag.
    Jag har knappt fått en uppdatering på mina FBC heller. Det var därför jag var lite nyfiken. Jag fixade FBC och dropp enl behandlingsplanen, men fick aldrig svar på om det var ok. En uppdatering precis nu då mina Trombocyter gått från 302 till 341 enheter. Immunförsvaret var lite retat av äggplocket trodde Dr.D. Ordinerad IL asap och  FBC efter det. Ligger själv på RD5

    Håller verkligen tummarna för dig på fredag. Solig{#emotions_dlg.flower}
  • che71
    Påskliljan skrev 2013-09-10 18:16:17 följande:
    Jag lyckades få ett nytt IL dropp i fredags, vilket var 9 dagar efter det förra. Jag har inte tagit något nytt FBC utan tänkte göra det imorgon eller på torsdag. Dr D har fortfarande inte svarat på mitt förra FBC, trots att jag påmint en gång. Jag blir irriterad över att han inte svarar, när jag nu betalt extra för support under IVF. Men eftersom jag tog ett nytt IL på eget bevåg, så känner jag att det nog ändå inte är så mycket annat man kan göra. Tänker skicka en ny uppdatering när jag tagit nytt FBC. Hoppas han svarar då.

    Idag är jag på RD 11, men förra onsdagen fick jag en extra spruta hcg, så jag har inte testat själv, vill inte få falska positiva förhoppningar. Jag har testdag på fredag.
    Det är så stressande när han inte svarar.
    Men är inte behandlingsplanen redan uppgjord för hur du ska ta alla mediciner inkl IL dropp vid IVF (precis som min behandlingsplan varje månad runt ÄL) ?
    Kanske att han inte svarar förrän du har fått plus?!
    Men om du betalt extra för support vid IVF är det dåligt att han inte svarar.
    Jag har ju supporten under graviditet redan betald pga alla missfall.

    När ska du testa? Spännande!!Drömmer
    Håller tummarna.
  • aylak

    Leah: Nej det ska väl inte det, vara lätt att få vård om man behöver det. Inte i det här landet i alla fall. Å det kryper i mig just nu! Förstår mig inte heller riktigt på lagen, men det ska bli enklare att kunna få vård och ersättning för vård utomlands. Som jag förstår det är en sådan förenkling att behovet av vård och vetenskapligheten ska jämföras mot internationella normer och inte bara de (inskränkta) svenska. Men jag vet inte så mycket mer, damen på fk läste innantill i sina papper efter att jag suttit i telefonkö i 45 minuter

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!