• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • lillebob

    Stumpan & Aylak, förstår er precis, vi sitter i samma båt!
    Man har varit kärnfrisk, hyfsat sportig, ätit ordentligt(förutom godis)= allmänt skött sig, inte trodde jag att vi skulle ev bli ett par som inte skulle få barn, känns helt overkligt!

    Precis som er, så funderar vi på vad nästa steg är, surrogat eller äd och hur långt kan man gå, när är det stop?
    Tyvärr blir jag inte lätt gravid, och Dr D tycker inte att vi ska göra fler IVF:er, utan vänta på att rätt ägg ska komma, vilket det gjorde i april men slutade i MF v 7, så då är det inte många alternativ kvar vad jag vet om....tacksam för era tankar/ideer!!!

  • stumpan81

    Jag svarar ju tydligen bra på il enl proverna Dr G tog. NK-panelen såg ut såhär:
    50:1=17,7
    25:1=15,7
    12,5:1=11,2
    IgG konc 12,5 50:1=12,2
    IgG conc 12,5 25:1=9,4 
    IgG conc 6,25 50:1=11,5
    IgG conc 6,25 25:1=10,2
    %CD3=83,6
    %CD19=3,7
    %CD56=8,6
    % of CD19+cells, CD5+=5,4
    Dessa prover togs för ca 2 år sedan och är ju inte aktuella i dagsläget, men även under den här perioden fick jag flera MF.
    Dr G ville vid den tidpunkten att jag skulle ta humira. Plus alla andra mediciner jag berättat om. Mitt TNF-a var då 37. Han trodde att det värdet kunde bero på mina infektioner. Jag frågade då om inte värdet kunde bli bra av sig själv efter att jag blivit av med infektionerna. Då sa han : Ja, men det kan ta upp till 2 år. Nu har ju penny berättat att hidden c oftast inte går att bli av med, utan man måste ta upprepade ab-kurer om man blir gravid.
    Kan lösningen kanske vara ab direkt jag blir gravid? Minns inte om jag tagit det vid någon graviditet tidigare. Tänker också hålla koll på mitt progesteron. Nu tar jag 1 vag/dag från dag 16 för att undvika spottings. Gur länge ska man ta dem? Ska man sluta när man förväntas ha mens eller? Jag är inte gravid ialla fall. Hcg var mindre än 1 på dag 20, och progesteron 27(då jag tagit 1 vag/dag).            

  • stumpan81

    Nu har jag googlat runt lite ang Hcg, alltså är det för tidigt att mäta Hcg dag 20? Det kanske inte ens har börjat produceras än? 5-6 dgr efter äl säger dom att det börjar synas. Men nog borde det ha varit lite mer än "mindre än 1" ialla fall?

  • che71
    Your body seems in a good condition. 
    No need for infusion this week. 
    Please repeat the infusion next week, when you will feel better from the cold, and repeat the FBC few days after.

    så här skrev Dr D idag om mitt FBC igår o på min fråga om jag behöver IL denna vecka (är 3½ vecka sen sist)
    v 7+1

    Menar han IL dropp nästa vecka när jag blivit av med förkylningen?
    Reagerar mest på hans uttryck "repeat the infusion" eftersom det var så länge sen?

    Igår var hcg över 44000!!!!Glad
  • mumwannaB

    Stumpan: Ang ab-kur så åt jag ab flera veckor inför o under detta FET. Följde det ab-schema från Serum som Agate har i sin immuntråd på fertilityfriends. Började 12 dagar innan beräknad mens inför FET-cykeln. Till en början tar man doxyferm som kan ha en positiv inverkan på TNF (jag hade 49,1 i april) så fort jag fick plus gick jag över till Zithromax i 5 dagar, sedan 5dagar utan, 5 dagar med osv. I slutet av v8 (nästa vecka) ska jag sluta helt.

  • mumwannaB

    Che: Vad härligt! Denna gången måste det vara din tur. Jag tolkar det som att han vill att du tar ett dropp nästa vecka när du känner dig bättre.

  • TWH

    Che, vad härligt att det ser bra ut! Dags för vul snart😃? D vill att du tar il nästa vecka när du förmodligen känner dig bättre. Stumpan och ni andra, jag hade ju lyckan att lyckas hela vägen efter nio missfall. Det var 1a graviditeten med il och Ds behandlingsplan MEN jag åt också antibiotika mot några ansiktsutslag jag plötsligt fick. Jag avbröt ab kuren när jag blev gravid. Den kan ju ha inverkat på resultatet även om jag tror Ds behandlingsplan var svaret för oss.

  • CurlyRed

    Stumpan - jag fick samma kur som Mumwannabe av Peny, först doxyferm till plus och sen 5 dagars kurer m Zithromax från plus och till V8. Så försök testa detta! Vet tjejer i USA som även fått AB sköljningar av livmodern mot Hidden C, både innan och efter plus. Hon lyckades få 2 barn efter många missfall och misslyckade IVF. Ge inte upp vännen! Även om jag vet precis hur du känner (trots att vi "bara" fått 3 MF)...

    CHE stor grattiskram till fint HCG!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!