• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Blingbling


    Vilaa: Det var jag som skulle prata med CFC, men hann inte göra det - gör nytt försök i början på veckan som kommer!

    april12: AC gör att hormonbalansen i kroppen regleras och FSH sänks och AMH höjs (har själv testat detta och det stämmer faktiskt att man kan höja AMH:n med AC). För mig som har extremt regelbunden cykel innebar det att jag fick en förlängd cykel med ca 3 dagar, annars kände jag inte av några biverkningar alls. Det är ju bara bra att cykeln blev lite längre, för då "bakas" ju också äggen lite längre.

    Du hittar inte AC i "vanliga" fysiska hälsokostbutiker, men det finns en liten hälsokostbutik i Stockholm vid Skanstull som säljer AC. Den butiken ligger i korsningen Götgatan/Ringvägen och när man kommer från Medborgarplatsen på Götgatan och svänger in till vänster på Ringvägen så ligger butiken ganska direkt på höger sida, bredvid en liten livsmedelsbutik.

    AC finns i både tablettform och i droppar (som du droppar ner i en kopp ljummet/varmt vatten - inte kallt vatten för då blir det äckligt....- 3 ggr/dag). Vissa tycker det är lite "meckigt" med dropparna och att de inte smakar något bra, men å andra sidan har jag läst mig till att dropparna är mer effektiva och därför använder jag dem. Tabletterna behöver du bara ta en gång per dag.

    Det finns två sätt att ta AC, antingen tar man det från första mensdag och hela cykeln igenom eller så tar du AC från första mensdag och fram till ÄL (brukar själv ta dem ytterligare ett par dagar efter ÄL bara för att vara helt säker på att ÄL har varit). Jag brukar köra som de flesta andra gör, från första mensdag fram till ÄL. Men nu vet jag inte vad dr D har ordinerat till dig, säger han att du ska ta hela cykeln igenom ska du så klart göra det,  men jag tar fram till ÄL eftersom det står på förpackningen att man inte ska ta AC om man är gravid (vilket man ju inte vet om man är efter ÄL) och för att inte cykeln ska bli rubbad.

    Sedan kan jag tipsa om att jag brukar köpa AC via nätet, finns ju andra nätbutiken också: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/agnus-castus-ortteextrakt-50-ml

    AC har funkat jättebra för mig och även om vården sagt till mig att jag behöver hormoner för att bli gravid, så har jag fått "vinst varje gång" med bara AC - men så är 6 missfall resultatet av alla de gånger jag varit gravid...fast det är ju en helt annan story...   

    Trädet som jag bifogar i bilden till inlägget är AC - eller Munkpeppar som det heter på svenska - och det växer vilt i sydeuropa (Grekland, Italien etc), men om man klipper AC:n och sköter om den så blir den en liten buske   

    Lycka till med AC:n och har du några mer frågor får du gärna inboxa mig! 
           
  • Blingbling
    april12: Glömde säga att jag har en kompis som tar levaxin och när hon tog Prednisolon så blev hon helt speedad och mådde inte alls bra. Hon och några som hon känner är väldigt insatt i sköldkörtelproblematik och de är helt övertygade om att det inte är bra att blanda levaxin och kortisonet, det blir liksom för mycket av det "goda".
    Har jag förstått det hela rätt så tar man ju levaxin för att hjälpa sköldkörteln och när man sedan tar Prednisolon som hjälper binjurarna - ja då blir det för mycket för en del eftersom de båda (sköldkörteln och binjurarna) jobbar tillsammans och hjälps åt.
    Men det där kanske du redan har koll på...  
  • Blingbling
    Zinfandel skrev 2013-10-05 18:15:08 följande:
    .
    Testerna på CFC/Rigshospitalet är igång.

     

    Har du pratat med dem nyligen Zin eller hur vet du det? 
     
  • Angel00
    södertjej skrev 2013-10-05 11:23:53 följande:
    Jag var i september hos en i Sthlm och fick IL, hon sa att jag kunde sprida till fler att hon kan hjälpa till med detta. Inboxa mig om ni vill ha info.
    Jag har inboxat dig Glad
  • RobSab

    Hej tjejer. Jag har nu ringt så gott som alla gynekologer i uppsala i jakt på nån som kan ge mig remiss för att ta bort mina äggledare men har inte fått tag i nån förutom en som är fullbokad i flera veckor. Jag behöver hjälp!
    Är det nån som vet nån gyn i typ uppsala/sthlm/gävle/västerås eller i närheten som ger remiss? Inboxa mig gärna i så fall. Jag är desperat just nu :/

  • Zinfandel
    Blingbling skrev 2013-10-05 20:14:24 följande:

    Har du pratat med dem nyligen Zin eller hur vet du det? 
     
    Ja
  • Vilaa

    Okej, var nån som skrev att det skulle dröja tills december? Får väll ringa och höra mig för själv då :) Angående levaxin och prednisolon så har jag tagit ihop för jag har fel på sköldkörteln, och fick prednisolon från gyn just pg av antikroppar i sköldkörteln, prednisolon ska sänka antikropparna. Bad om det först av endokrinologen som har hand om sköldkörteln, men hon sa att dom bara ger det till väldigt svåra fall typ, men sen när jag berättade om att jag fått det av gyn och att det sänkte mina antikroppvärlden när vi kollade med blodprov så sa hon bara ja det kan det ju göra, vad bra. Fast själv ville inte endokrinologen befatta sig med det även om hon erkännde att det tog ner antikropparna. Men endokrinologen jag har säger att hon absolut inte tror sköldkörteln eller antikropparna har med mina missfall att göra... Trots att det ändå är fakta! Iallafall så fick jag som typ panikångest när jag åt, hjärtklappning och skit ont i huvudet, men andra omgången jag åt kännde jag inget alls direkt. Äter 100 mg levaxin om dagen och ska ta 15 mg prednisolon vid graviditet.

  • Mikki

    Robsab: är de vätskefyllda? Jag tömde min vid äggplock, ska ha samma resultat enl studier. Annars kan du kontakta någon som utför sterilisering där man sätter klips på dem. Ska också fungera bra tydligen. En op kan vara riskabel då det kan förstöra blodtillförseln till äggstockarna så det kan bli svårt att få ut ägg. Jag har gjort MASSOR med research kring detta.

  • leah2012
    Zinfandel skrev 2013-10-05 22:02:39 följande:
    Ja


    Konstigt. Till mig sa de december.

    Jag tar 100 mg levaxin och 25 mg prednisolon och jag mår bra av det. Än så länge iaf. Har ibland vaknat tidigt iofs, men vet inte om de beror på dom eller allmän stress  

  • che71

    Mum
    va jobigt att du är så svårstucken o att droppet misslyckades
    det kan ju  vara både clexane o cortison som gör kärlen skörare
    hoppas det går bra på onsdag!!
    svårt att inte oroa sig när man är gravid efter alla missfall
    symptom kommer o går o det är förmodligen som du skrev att det ena kanske inte blev bra o att det är därför du mår bättre nu...när ska du på nästa VUL?
    jag mår illa på em/kvällen men det hjälper lite att äta o det är inte varje dag o jag är bara glad för att det känns, det måste vara positivt..o så är jag extra kvällstrött, fast jag sov en stund igår em gick jag o la mig halv 10..
    stackars min samboFlört
    imorgon går jag in i v 10Drömmer

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!