• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Cathy

    Solkattan; ACA är kardiolipinantikroppar (autoimmun sjukdom). Läkare i sverige kan skriva ut prednisolon och förstås IL eftersom det är en svensk produkt från början men frågan är om de vill Glad. Om du gör ivf, ta inte fragmin&trombyl vid ÄP men gärna vid ET och framåt för båda kan öka blodtillförseln i livmodern så att embryot lättare kan fästa.

  • Angla
    Blingbling skrev 2013-10-17 14:03:29 följande:

    Det stämmer, man får inte ersättning i den nya lagen för någon behandling som gjorts före den 1 oktober.

    Det går att söka ersättning i efterhand, men då ska behandlingen vara gjord 1 oktober eller senare. 

    Tack
    Angla - mamma till slut
  • Solkattan

    Nu har jag googlat en massa om IL... och jag begriper inte VARFÖR man inte verkar skriva ut det i Sverige..??
    Hittar ingenstans att det verkar finnas nån bieffekt. (Om man inte är allergisk mot ägg/Soja) Samt är det ju en svensk produkt... och inte oöverkomligt dyr.
    Vad hindrar egentligen att man själv skaffar det (utomlands, typ Aten?) och testar..?
    Fragmin och Trombyl som jag ändå tar vid IVF (tagit det vid ET och FET) har ju skriftligen "värre" biverkningar..?
    Nån som kan "förklara"...?
    Jag blir riktigt sugen på att testa. Kanske nån som vill byta läkemedel..? Har två burkar DHEA (sambon köpt på vitaminworld i USA)  hemma som jag inte kommer våga använda då jag har PCO äggstockar...

  • che71

    Du kan få IL på recept av svensk läkare om du har tur. MED behandlingsplan från Dr D gick det bra MEN att få dropp satt är ännu svårare i alla fall har jag upplevt det så.

    men jag får nål satt av kollega o fixar själv droppet hemma sen..så visst kan man lösa det med hjälp av någon sjukvårdskunnig.

  • Blingbling
    Solkattan skrev 2013-10-17 15:23:13 följande:
    Nu har jag googlat en massa om IL... och jag begriper inte VARFÖR man inte verkar skriva ut det i Sverige..??

    Jag sa precis samma sak till en erfaren läkare som jobbat lääääääänge med fertilitet. Varför kan du inte skriva ut IL, frågade jag. Han började skruva på sig i stolen och sa att de inte använde IL i sådana här sammanhang, så lade han till att "du ser ju inte ut att vara undernärd och i behov av någon näringslösning heller". Nä, det har jag väl inte tänkte jag, men det är ju inte det som detta handlar om.

    Min kille tycker också det är märkligt att läkarna inte kan skriva ut IL och sa att om man som patient säger att man VILL ha en sak, varför kan man då inte få det om man gör det på eget risktagande. Läkaren svarade bara att IL inte används i detta sammanhang och OM det skulle hända något med en patient som får något utskrivet som inte är beprövat i det sammanhang det gäller, ja då har läkaren typ gjort tjänstefel.

    Han svarade något i den stilen, inte vet jag om detta stämmer...men det mesta i svensk sjukvård verkar handla om att det ska vara "vetenskapligt bevisat och väl beprövad metoder".

    Tråkigt? Absolut!!      
  • Cathy

    Solkattan; ingenting hindrar dig från att prova IL på eget bevåg Skrattande. Det jag dock läst är att om man INTE skulle råka ha immunproblem så kan det vara mindre bra att köra med immunmedicinering. Men du hade fått många mf så jag antar att du har nån typ av immunproblematik som gör att embryona inte vill stanna. Det finns dem i denna tråd som fått en svensk läkare att skriva ut IL, de flesta vill inte skriva för bara för att det är ämnat för annat ändmål, inte behandling av infertilitet. Det handlar precis om det som Blingbling skrev, skulle det hända nåt en patient så är det läkarens fel...Men med IL är det ju idiotiskt för att det är en näringslösning. Vill du prova IL själv finns de säkert någon här i tråden som har extra IL till dig.. 

  • Zwillinge86
    Blingbling skrev 2013-10-17 14:03:29 följande:
    Det stämmer, man får inte ersättning i den nya lagen för någon behandling som gjorts före den 1 oktober.

    Det går att söka ersättning i efterhand, men då ska behandlingen vara gjord 1 oktober eller senare. 



    Men man kan förstås chansa och söka ersättning i efterhand utifrån den gamla lagen om man tror att man kan upofylla de kriterierna, men det beror förstås helt på vilken behandling man fått då den gamla lagen förutsätter att likvärdig vård erbjuds här hemma.
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2013-10-17 15:23:13 följande:
    Nu har jag googlat en massa om IL... och jag begriper inte VARFÖR man inte verkar skriva ut det i Sverige..??
    Hittar ingenstans att det verkar finnas nån bieffekt. (Om man inte är allergisk mot ägg/Soja) Samt är det ju en svensk produkt... och inte oöverkomligt dyr.
    Vad hindrar egentligen att man själv skaffar det (utomlands, typ Aten?) och testar..?
    Fragmin och Trombyl som jag ändå tar vid IVF (tagit det vid ET och FET) har ju skriftligen "värre" biverkningar..?
    Nån som kan "förklara"...?
    Jag blir riktigt sugen på att testa. Kanske nån som vill byta läkemedel..? Har två burkar DHEA (sambon köpt på vitaminworld i USA)  hemma som jag inte kommer våga använda då jag har PCO äggstockar...
    jaaadu om vi det visste... Vi gar grubblat över det i flera år men inte blivit klokare Skrattande

    (den officiella förklaringen är att det inte finns svenska vetenskapliga studier...)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!