• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Skogsbruden

    Stort tack för alla grattis! {#emotions_dlg.flower} Vi kostar på oss att våga vara lyckliga nu, jag gick precis in i v 22. Ja Cathy, vi gick till Selbing. Nu i efterhand förstår jag att han är känd inom sitt område. Många verkar känna till honom. I vilket fall var han mycket kunnig, det märktes.


    Vad gäller dr D tar jag tillbaka mina varningar nu. Efter semestern har det varit som vanligt igen. Han svarar på mina mail och blodstatusuppdateringar direkt. Så inget att klaga på.


    Jag håller helt med om att det är jätteviktigt att prata så mycket man kan om det här, speciellt vi som har lyckats. De kan ju inte påstå att vi alla plötsligt har fått sådan tur i samband med immunbehandligen efter år av misslyckanden.  Jag vill ju att vi alla ska lyckas så jag ger inte upp nu. Det här måste uppmärksammas. Jag har flera kompisar också som känner tjejer i vår situation som gör IVF efter IVF eller genomgår massor av missfall utan att någon respons och tipsar alla om den här tråden.


    Stort grattis Che71 till lyckat UL! Jag är så glad för din skull. Det var ju en perfekt inledning på semestern. Ha så kul!


    Aylak, jag misstänkte att det var du. Vi delar upp områdena mellan oss och tröttar ut dem. Rolig kommentar med risken att ta blodprov.


    Lill111, jättetråkigt med ditt missfall. Jag tror det är helt rätt att åka till Aten och få reda på vad som är fel. Jag tror man ångrar sig efteråt annars. Stort lycka till!


    Solkatten, jag har haft det ungefär som du. Sonen kom till på första IVF och sedan en massa misslyckade syskonförsök, med nattsvettningar etc. Jag hade velat gå vidare tidigare, men min man var skeptisk. Det tog ett tag att övertyga honom om att jag aldrig skulle komma över om jag inte provat allt innan jag gav upp. Svårt att ge råd där eftersom alla är så olika, men hoppas han ändrar sig och att ni lyckas. Jag skulle inte slösa fler ägg från frysen innan ni är utredda mer.


    Singhatjejen, vad roligt att du fick hjälp med dropp! Det var mer än jag lyckats med.


    Leah2012, lycka till med FET i dag!


    April12, jag tror inte det är dina ägg. Och om de skulle vara dåliga så går det att göra något åt det, bara man börjar i god tid. Mina var värdelösa vid 34 och perfekt vid 37, så jag vet.

    Ledsen om jag har glömt någon, det är sådan aktivitet här nu att jag har svårt att hänga med. Jag håller naturligtvis tummen för alla. 

  • aylak

    Aylak, jag misstänkte att det var du. Vi delar upp områdena mellan oss och tröttar ut dem. Rolig kommentar med risken att ta blodprov.

     


    Det gör vi! Skrattande
  • Zwillinge86

    Jag har ju Aten och Dr.D som reservplan, vilket inger hopp då det innebär att vi inte behöver stressa fram ett ÄD-beslut. Men då vi inte har pengarna riktigt ännu så tänkte jag lägga mitt hopp på CFC och deras kommande immun-inriktning. Skulle även gärna testa crash, coculture och/eller assisted hatching eftersom det ska vara bra för lowresponders som mig. Så åtminstone en IVF till blir det nog innan jag samlar kraft och sadlar om för den här tråden är verkligen min livlina, att varje dag påminnas om att det finns andra förklaringar och behandlingsalternativ. Dock kommer jag på mig själv med att tvivla till och från, då jag tillskillnad från de flesta av er inte har haft upprepade missfall. Jag blev spontant gravid på första försöket med missfall i v.11 och sedan dess har jag ju aldrig varit i närheten av ett plus igen. Är det önsketänkande att ha som backup att immunbehandling kan vara lösningen för mig? Tror att det är därför jag fegar lite och inväntar CFC för att få en hint om Aten är värt ett besök även för mig. Sen har jag så många av er andra en sambo som inte är med på tåget. Faktum är att vi just nu inte har någon gemensam plan alls då han är osäker på om det är värt att fortsätta försöka överhuvudtaget. Kan inte hjälpa att tänka att det beror på att det är mig det är "fel" på, att han känner att det inte ska behöva vara så här svårt. Vill ju finnas där och stötta honom i hans tvivel, men det är så svårt när jag känner att vi slösar tid som vi behöver lägga på att kämpa. Att vara ofrivilligt barnlös har så många dimensioner sorg, frustration och orättvisa att det är ett under att så många tar sig igenom det, fastän att man inte har någon garanti för att man till slut kommer nå målet. Alla här inne inspirerar mig!

  • leah2012

    Tack skogsbruden! Imorgon är det dags :) Har varit så stressad...
    Ja det är mycket på gång här, svårt att hålla reda på alla verkligen 

  • TWH

    Jag gick hos samma läkare som April nu besökt och hennes råd till oss var äd, vi berättade då att vi inte trodde det berodde på äggen utan immunförsvaret och att vi skulle åka till Aten. Jag har sedan skickat fem sex studier till henne och hon fick göra efterkontrollen på snittet. Det var rätt skönt att komma tillbaka o lyckats efter nio missfall på första försöket m D. Lite svårt att slå bort som tur.

  • aylak
    Zwillinge86 skrev 2013-10-19 10:55:47 följande:
    J Dock kommer jag på mig själv med att tvivla till och från, då jag tillskillnad från de flesta av er inte har haft upprepade missfall. Jag blev spontant gravid på första försöket med missfall i v.11 och sedan dess har jag ju aldrig varit i närheten av ett plus igen. Är det önsketänkande att ha som backup att immunbehandling kan vara lösningen för mig? 
    Enligt de (få iofs) artiklar som jag läst så är behandlingen lika effektiv mot upprepade missfall som sk oförklarad barnlöshet/"impregnation failure" OM man har för höga nivåer av NK-celler och hög killing power (ses i Chicago testet) Så nej, jag skulle inte se det som önsketänkande.
    Om ni är oroliga för att åka ner i "onödan" kanske ni kan skicka testet själva till Chicago och åka ner till dr D bara om det visar sig att NK-cellerna är förhöjda.. När och om ni känner er redo... Kramar till er båda
  • Solkattan

    Hej igen ! Ringde sjukhuset här i stan i fredags o berättade om vårt tredje mf/Ma under våra syskonförsök. Döm av min förvåning då jag fick en tid för nån slags mf utredning nu på torsdag ! Läkaren är en bekant som jag tror är vagt inställd till immunologi problematiken... Känns som jag har en chans för att övertyga honom. Vilka prover bör jag tjata mig till?? ( som kan ge indicier på immunproblematik ).. Snart plöjt igenom beers bok... O ju mer jag läser desto mer tror jag på immunspåret... Är det nån mer här som är ifrån Värmland?

  • Vilaa
    april12 skrev 2013-10-18 16:55:45 följande:
    Igår träffade jag en läkare i Stockholm som vad jag hört skall vara bland de bästa vad gäller upprepade missfall, då hon är öppen för immunologiska orsaker ock skriver gärna ut immunologisk behandlingar (inte IL). Jag hade fått en remiss till henne från Södersjukhuset efter min femte abort i september och jag var helt säker på att hon skulle säga att det bara var att fortsätta försöka med immunologisk behandling. Istället konstaterar hon att alla mina missfall beror på mitt dåliga amh -värde. Att trots att det ser ut som att jag har många ägg på UL, så är det förmodligen dålig kvalite på dessa ägg eftersom jag får missfall hela tiden, och hennes tips var att se till att hamna i kön för äggdonation direkt... Vi blev ganska chockade för det är första läkaren som säger till mig att mina missfall beror på mina ägg ( jag är 30 år). Jag som trodde det var immunförsvaret som stötte bort ägget och därför blev det missfall, så säger ju Dr D. Framförallt blev jag chokad att en läkare som annars är lite mer insatt i det immunologiska behandlingsalternativet ansåg att det var äggen det berodde på... Hon sa även till mig att TNF-a hämmare humira/embrel som jag hade tänkt börja med kan vara livsfarligt och inget hon rekommnederade. Ifall jag skulle ha minsta tendens eller små cellförändringar i kroppen så skulle jag riskera cancer inom några år!! Min man sa efter mötet att han absolut inte vill jag skall börja med embrel, vilket jag annars hade tänkt göra nästa vecka.. Man blir så trött på alla dessa råd :(

    Tråkigt att höra, vi har samma läkare, hon sa det där om dåliga ägg till TWT också och hon fick ju en liten pojke sen :) Till mig har hon sagt att det bara är att fortsätta försöka, men nu har min kropp helt ballat ur och jag har inte ens älutslag längre så ska väll ta tag i gynbiten igen. Vad sa hon om il? Jag funderar på om jag skulle behöva göra om min mf -utredning, känns inte som den är så aktuell 3 år senare och samma problem. Kanske då hela grejen i köpenhamn när dom börjt med dom andra testerna?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!