• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    Hur borde jag trappa ner predisilonet.. ? Äter 15 mg om dagen. Hur många dgr borde jag äta 10 mg och sen 5 mg.. ? Hur gör ni andra.. ?

  • TWH
    Tuvalina skrev 2013-12-19 11:12:00 följande:
    Hej alla! Har ni läst den här studien som nu diskuteras lite överallt: www.dn.se/nyheter/vetenskap/omega-3-tillskott.../ Den förbryllar...

    Det är intressant att det är allmänt vedertaget att omega-3 lugnar immunförsvaret, vilket ju är positivt! Hellre allergiskt barn än inget barn alls kan man ju tänka😨 stjärnan, grattis! Jag skulle nog fortsätta till v 12 med pred om jag var du, de flesta studier har 12 v som testperiod, du vill ju göra allt för att undvika missfall🌺 solkattan, om du endast har ätit i en cykel så kan du trappa ned snabbt, jag gick ned på en vecka totalt, när jag åt i en cykel, har jag för mig.
  • lill111
    leah2012 skrev 2013-12-18 17:22:43 följande:
    Lill fy fan vad sjukt med din VC! Vad är det för fel på dom??
    Hoppas det inte skapar mer problem nu. Usch vad du får kämpa. Ja det får vi ju alla iofs.
    Kram

    Ja, visst är det - helt galet -vart ska allt sluta liksom?? Måste upp till ytan snart detta ämne - att vara kvinna och få upprepade mf eller misslyckade IVFer är verkligen inte prioriterat i detta land trots WHO;s definition....

    Hoppas att allt är bra med dig - vår plan är nu hysto i januari och IVF i feb...med uppföljningsstöd av Dr d såklart....
  • lill111
    Stjärnan06 skrev 2013-12-19 06:53:58 följande:
    Eller vem vet.. Ruvar ju på 2 embryon... Tänk om det skulle bli tvillingar!! Lycka

    Vilka mediciner tar du?? Immunproblem? Härligt, du ger oss alla hopp...grattis!!!!
  • april12

    Efter 5 missfall så provar vi nu en första IVF med en förhoppning om att ifall man sätter in trombyl, kortison, fragmin, progesteron och intralipid tidigare att kanske kunna få bättre effekt... Men jag måste fråga alla er vänliga vana ivfare som även kört med Intralipid. Hur många intralipid dropp tog ni i cykeln och med hur många dagars mellanrum.?? Dr D har först ordinerat 3 styck som jag nu tagit fram till ET. ( har blivit lättöverstimulerad också trots lågt amh, men fått Pravidel nu). Men han vill kanske att jag skall ta ytterligare 1-2 till innan ev positivt gravtest, tycker det verkar vansinnigt mycket och galet dyrt ( går på dyra stället i Stkhlm) det skulle innebära 5 dropp på en ivf månad.... Tror ni inte det räcker att vänta nu tills jag vet om jag får positivt gravtest och isåfall ta då igen?

  • Cathy

    april; jag håller tummarna hårt för dig nu!! Med tanke på dina missfall skulle jag följa Dr D ordination...gå till det andra IL stället? Kram

  • Stjärnan06

    Väntar på att Falun ska ringa igen... Vet lite mer då om medicineringen!
    Inga fel har hittats på mig eller min sambo.. Jag är snart 42 och har 2 barn sen tidigare förhållande 16 och 12 idag samt en abort dom 20 åring. Det har gått väldigt lätt att bli gravid förut. Jag har från och med 35 års åldern fått hemska menstruationer smärta och stötblödningar. Sökt för det innan jag började kämpa för att bli gravid. Jag har känt att något är fel gällande mensen.
    Inget har hittats förutom mindre polyper.
    4 år har vi kämpat och detta är mitt. 6e ivf försök. Akupunktur under 2 år men inte det senaste året... Hystroskopim i i augusti tror jag på... Hört mycket om att skrapningar är bra om man vill bli gravid!! Men de gym läkare jag mött tror inte på det...
    Inga tester tagna på mig ang immunproblem. Sköldkörteln vet jag de tagit för något år sen som såg bra ut!
    Inga förklaringar har funnits till att 8 topp embryon inte fäst...,
    Allt är ett lotteri och inte nog med att vi ska kämpa för att orka vi ska slåss mot sjukvården! Jag har gråtit många ggr och önskat att någon läkare / klinik ska engagera sig och ta reda på om fel finns!!!
    Ge er inte!!
    Äter under ruvningen: trombyl, östrogen tablett 2 ggr dagligen och prednisolon.
    I 6 mån har jag ätit Prasteron 3 ggr dagligen samt omega 3 morgon och kväll. Massa vitaminer och nästan ingen alkohol sen augusti. Väldigt lite kaffe Max en kopp dag under hela hösten.
    Återkommer med inf om vad Falun säger om förtsatt medicinering.... Svårt för dem att veta när de inte vet om jag behöver dem egentligen!! Har alltid tänkt: jag ger mig inte!! Det kommer gå och jag vet att något är fel i min kropp inte bara äggkvaliten!!!
    Kram

  • TWH

    Lite info från mitt samtal m D idag. Vi vill ta reda på hur vi ska agera OM vi ska försöka med ett syskon till vår Atenkille. Han har totalt tagit emot mer än 80 men mindre än 100 svenska tjejer de senaste två åren. Från början var det endast tjejer som hade svårt att bli gravida men har på senare tid också innefattat upprepade missfallspatienter. Av dessa så har 60-70 procent lyckats, han har inte koll på exakta antalet just nu. Märk väl att dessa kvinnor alla har varit oförklarligt barnlösa enl svensk sjukvård. Han förstår att läkare är skeptiska till immunologispåret, det var han själv också i början. Efter att han hade gått bredvid en engelsk läkare, som hade exeptionellt bra resultat, så började han tro att kanske 5 procent av de oförkl.barnlös. Hade immunproblem, och tyckte då det var sensationellt. Nu är han övertygad om att 99 procent har det. Han lär sig hela tiden av sina patienter och säger att han utvecklar sina behandlingar varefter han får ny erfarenhet. Han tycker vi svenska patienter är väldigt bra att lära av då vi har bra koll på våra kroppar och är pålästa😉😜😜

  • Skogsbruden

    Grattis till plusset Stjärnan!

    April12, jag fick också ta många dropp runt vårt FET, 4 på en månad, och sedan ganska tätt under tidig graviditet. Jag gick också på det dyra stället så det sved. Jag gick helt efter dr D:s ordinationer och tog FBC titt som tätt. Jag skulle nog göra som han säger.

    Jag velar fortfarande om mina Clexanesprutor. Jag får inget riktigt svar från dr D. Jag tog nytt FBC i går och immunförsvaret verkar lugnt. Eftersom jag inte har haft några problem som har behövt blodförtunnande har jag inte fördjupat mig i det tidigare. Går det att se på FBC om man har problem? Mina trombocyter låg på prick 200 nu. Jag har inte tagit sprutorna nu på 3 dagar för svedan och klådan höll på att göra mig tokig. Är det farligt att hålla på fram och tillbaka? Är det ok att bara börja igen?

  • Katt12

    Tack Stjärnan för info, grattis igen:

    En fråga t er som går hos dr D: har ni betalat för tel konsultation? Pratade m honom igår o vips kom en faktura på 100 euro idag. Trodde man hade betalat för konsultation fram till ev graviditet, som skulle innebära 450 euro till?

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!