• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • che71
    Snart lycklig skrev 2015-01-29 09:47:22 följande:

    13/8 är den planerad till. Dock tycker jag mig hört att vid ÄD sätter man ingår förlossningen två veckor tidigare. Ska fråga BM den 17/2, när jag ska träffa henne. Ngn som vet?

    Nu händer inget förrän den 17/2 (BM) och sedan rutinultraljud i mitten av mars. Konstigt, ska jag nu bara gå omkring och lita på att jag är gravid och att allt är bra. Det är väl så, ngt jag måste lära mig, men det gör jag så gärna.


    Jag gissar 4 Augusti (4 o 8 är tursiffror!)

    Ingen aning om äggdonation sätts igång tidigare. .varför i så fall? Snarare Mammans ålder o ev. Ivf som gör att de inte låter en gå över tiden. (1 vecka max..vid ålder över 40.. för det var jag nervös över. .att gå över tiden )
  • che71

    [quote=74765546][quote-nick]LinneaSvea skrev 2015-01-29 09:36:28 följande:[/quote-nick]Stort Grattis SL, vad härligt!!! Nu kan du börja njuta på allvar. Och att gå upp när man är gravid är väl bara helt lagligt tycker jag, då får man unna sig det mesta .

    Men vad duktigt att gå ner så mycket utan att motionera, grymt!

    Men dr D sa inget om att du gick på "bantning" när du gjorde ÄP? Då kan det kanske inte vara några problem för mig att äta lite mindre och börja träna mer regelbundet, fast man kan ju ta det lite lugnare mellan ÄL och mens.

    Che, usch vad jobbigt, jag trodde det blivit bättre, hoppas du får riktigt bra hjälp! Hur mår din lilla docka nu då?

    Hon mår bra. Har precis haft första magsjukan...i en vecka.. inte kul. Men annars går det så himla fort ..9 månader snart ...hon har börjat krypa o är ett riktigt busfrö med charmigaste leendet! Glad o pigg liten tjej! Världens sötaste!

  • Snart lycklig
    che71 skrev 2015-01-29 14:47:48 följande:

    Jag gissar 4 Augusti (4 o 8 är tursiffror!)

    Ingen aning om äggdonation sätts igång tidigare. .varför i så fall? Snarare Mammans ålder o ev. Ivf som gör att de inte låter en gå över tiden. (1 vecka max..vid ålder över 40.. för det var jag nervös över. .att gå över tiden )


    Fattat det som att det är pga av risk för havandeskapsförgiftning, men har ingen aning.
  • HRE

    Hej! Mig har ni inte hört ifrån på länge! Kul att se att många lyckats och kanske speciellt till dig, Snart Lycklig. Vi pratade ju i Aten för två år sedan om ÄD och nu är du gravid;.) Härligt!
    Här går det inte lika bra - tre ÄD under förra året, sista dagen innan nyårsafton. Min kropp vill alls inte bli gravid. Nu senast fick jag en rejäl immunreaktion, blev sjuk. Febrig, ont i ländryggen och armarna. Värdena sköt i höjden. Jag hade bokat IL på min vårdcentral tre dagar efter FET och det var väl ok. Men det som inte fick hända hände. Apoteket hade inte beställt hem IL eftersom just den storleken på påse var restnoterad och de hade inte kontaktat mig om detta. Så när jag var där på morgonen och skulle hämta så fanns ingen medicin. Och IL är ju inget som något apotek har på lager så min kropp kunde fortsätta med projekt stöta bort... Fick mail från Dr. D: I think you are pregnant - you must have an infusion today asap. Och jag kunde inte göra något. Så det blev ingen bebis.
    Nu har jag varit i Aten och gjort hysto och nästa insättning blir första veckan i mars. Dr. D. hittade inga andra fel på mig så det är "bara" mitt immunförsvar.

  • che71
    HRE skrev 2015-01-29 21:14:08 följande:

    Hej! Mig har ni inte hört ifrån på länge! Kul att se att många lyckats och kanske speciellt till dig, Snart Lycklig. Vi pratade ju i Aten för två år sedan om ÄD och nu är du gravid;.) Härligt!
    Här går det inte lika bra - tre ÄD under förra året, sista dagen innan nyårsafton. Min kropp vill alls inte bli gravid. Nu senast fick jag en rejäl immunreaktion, blev sjuk. Febrig, ont i ländryggen och armarna. Värdena sköt i höjden. Jag hade bokat IL på min vårdcentral tre dagar efter FET och det var väl ok. Men det som inte fick hända hände. Apoteket hade inte beställt hem IL eftersom just den storleken på påse var restnoterad och de hade inte kontaktat mig om detta. Så när jag var där på morgonen och skulle hämta så fanns ingen medicin. Och IL är ju inget som något apotek har på lager så min kropp kunde fortsätta med projekt stöta bort... Fick mail från Dr. D: I think you are pregnant - you must have an infusion today asap. Och jag kunde inte göra något. Så det blev ingen bebis.
    Nu har jag varit i Aten och gjort hysto och nästa insättning blir första veckan i mars. Dr. D. hittade inga andra fel på mig så det är "bara" mitt immunförsvar.


    Fy så trist att IL droppen var slut just när du så väl behövde det!
    Håller tummarna för dig i Mars.
  • Snart lycklig
    HRE skrev 2015-01-29 21:14:08 följande:

    Hej! Mig har ni inte hört ifrån på länge! Kul att se att många lyckats och kanske speciellt till dig, Snart Lycklig. Vi pratade ju i Aten för två år sedan om ÄD och nu är du gravid;.) Härligt!

    Här går det inte lika bra - tre ÄD under förra året, sista dagen innan nyårsafton. Min kropp vill alls inte bli gravid. Nu senast fick jag en rejäl immunreaktion, blev sjuk. Febrig, ont i ländryggen och armarna. Värdena sköt i höjden. Jag hade bokat IL på min vårdcentral tre dagar efter FET och det var väl ok. Men det som inte fick hända hände. Apoteket hade inte beställt hem IL eftersom just den storleken på påse var restnoterad och de hade inte kontaktat mig om detta. Så när jag var där på morgonen och skulle hämta så fanns ingen medicin. Och IL är ju inget som något apotek har på lager så min kropp kunde fortsätta med projekt stöta bort... Fick mail från Dr. D: I think you are pregnant - you must have an infusion today asap. Och jag kunde inte göra något. Så det blev ingen bebis.

    Nu har jag varit i Aten och gjort hysto och nästa insättning blir första veckan i mars. Dr. D. hittade inga andra fel på mig så det är "bara" mitt immunförsvar.


    Oh vad roligt att höra av dig. Tack för att du blir å glad för min skull! Ja tänk, var det två år sedan vi satt där i Aten. Så skönt det var att få "prata ut".

    Ärligt, tänkte på just dig för några dagar sedan och undrade hur det gått för dig. Lider med dig, sådant får inte hända! Vilka mediciner ordinerar D dig inför kommande återföring? Jag har ju i denna behandling och graviditet tagit mera mediciner än någonsin. Jag önskar dig all lycka till inför mars. Det är ju snart. Om du vill och orkar, skriv då och då. Jag/vi följer dig gärna. Vi finns här i med- och motvind. Kram.
  • Snart lycklig

    Ni som vari gravida, hur gjorde ni med avslut/nedtrappning av bl a progesteron och östrogen?

    Fick idag per mail besked från D att jag ska fortsätta precis som tidigare tills jag gått 14 fulla veckor. Då ska jag sluta med progesteron och östrogen, men fortsätta med allt annat. Någon som vet ngt om Neupogen? Tyckte D tidigare sa att jag skulle börja trappa ner Neupogen efter 12 fulla veckor=idag.

    Ska man bara tvärt sluta med progesteron och östrogen, utan en nedtrappning, där man minskar efterhand?

    Känns inte riktigt bra att tvärsluta...... Tacksam för info.

  • Redan47

    Trappas ner, östrogen och progrstoron. Imorgon kan du få mitt schema att kolla på.

    Själv har jag blivit super förkyld och hosta. Gillar inte....å ena sida kvitto på att immun är pressat, är ju aldrig sjuk annars. Hoppas nu inte att min hosta ska påverka ev embryos placering...läste någonstans att det var möjligt. Ska nog skita i att läsa ich invänta blodprov nästa vecka.

  • Zwillinge86
    Snart lycklig skrev 2015-01-29 22:44:19 följande:

    Ni som vari gravida, hur gjorde ni med avslut/nedtrappning av bl a progesteron och östrogen?

    Fick idag per mail besked från D att jag ska fortsätta precis som tidigare tills jag gått 14 fulla veckor. Då ska jag sluta med progesteron och östrogen, men fortsätta med allt annat. Någon som vet ngt om Neupogen? Tyckte D tidigare sa att jag skulle börja trappa ner Neupogen efter 12 fulla veckor=idag.

    Ska man bara tvärt sluta med progesteron och östrogen, utan en nedtrappning, där man minskar efterhand?

    Känns inte riktigt bra att tvärsluta...... Tacksam för info.


    Rmc har gett mig ett nedtrappningsschema för progynon och progesteron och jag ska minska med en tablett och en vaggis per vecka från och med v.11. Jag kommer dock börja trappa ner efter v12 och då är jag helt nedtrappad till v16. Efter det är planen att kanske våga mig på att trappa ner kortisonet också...
  • Athen

    En fråga till er ivf proffs

    Kan man göra en insättning utan att ha haft ägglossning?

    Jag har en fet som väntar på mig, jag är orolig för att jag inte kommer att ägglossa den här månaden.

    Jag kör på en vanlig cykel utan stimulering, är nu orolig att det inte kommer att bli någon Äl. Finns det någon här som är insatt i frågan?

    Tack.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!