• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • aylak

    Beklagar verkligen Vallmo! 
    Vill som angels8 rekommendera att ta kontakt med dr D. Jag gjorde min sista ivf, den som ledde till denna grav, i Falun men har haft dr D som komplement/ansvarig för immunmedicineringen. Den stora skillnaden är att dr D ordinerar utifrån blodprovssvar och symptom medan Falun som jag upplevt det har mer som något av en standardbehandling. Falun ville att jag skulle trappa ner alla mediciner efter plus, förutom något mer enstaka IL var tredje vecka. Samtidigt var det mycket tydligt iom de blodprov jag tog för dr D att det var just då mitt immunförsvar utagerade som värst. Istället för att sänka Pred behövde jag höja den från 20 till 30 mg och ligga kvar på hög dos de första månaderna. Jag behövde också ta mycket tätare IL än vad Falun rekommenderade. Dr D rekommenderade också tätare IL redan tidigt i försökscykeln innan äp. 

  • Avokado

    Ni som gör ivf i Sverige, är ni öppna med er svenska läkare om immun-behandlingen ni får från utländsk dr? Vet inte om man vågar vara öppen, kan de vägra en vård för att de inte håller med?

  • UndrandeSökare

    Avocado - det kan vara smart att inte nämna att du får immunbehandling ftån utlandet för dina svenska läkare eftersom de flesta svenska läkare inte tror på immunbehandling vid graviditet eftersom det inte är bevisat i dubbelblinda studier att det funkar. Men du kan berätta för barnmorskan sen om du vill. Har man tur möter man en intresserad person och har man otur blir man ifrågasatt om man verkligen ska ta alla de där medivinerna.

  • UndrandeSökare

    Dreams och canada - runt Syntagmatorget mitt i stan finns massor med Apotek typ ett i varje gatuhörn. Det är bara att kolla efter deras skyltar som ser ut som ett grönt ellrr rött plus. Tänk på att vissa apotek inte acceptrrar kort utan endast kontanter och vissa apotek har siestastängt dvs de har stängt några timmar på dagen och öppnar sen på kvällen igen. Vissa apotrk kan tänka sig att beställa hem Il och clexane men inte alla. Albyl och prezolon har de flesta hemma, men oftast har de bara få förpackningar på varje apotek så endera försöker man hitta ett apotek som vill beställa hem allt man behöver eller så får man springa runt på många apotek. Köper ni medicin genom DrD då blir det dyrt. Han tar ca 350kr per ilpåse som du istället kan köpa själv på apoteket i Aten för ca 68kr per påse. Lycka till i Aten.

  • Lilly2013

    Är på dag 14 idag och ingen ÄL i sikte. Brukar alltid känna att det är dags, har aldrig senare än dag 15 iallafall. Irriterande. Vet inte om det är förra månadens ivf som får det att strula men har kollat med ÄL sticker efter varje ivf och det har varit som vanligt. Tänker iallafall ta ett dropp nu i helgen.

  • quintana7

    Vallmo: Det finns så otroligt mycket mer att göra så hang in there! Förstår att det är supertufft men jag tror hela nyckeln är att göra som Dr D, dvs ta täta blodprov för att se hur kroppen anpassar sig och därefter medicinera. Allas kroppar är olika och reagerar på olika sätt vid olika tillfällen. Stor kram!

  • Lilly2013
    Vallmo78 skrev 2016-07-14 08:12:03 följande:

    Testade idag och det blev en klar Inte gravid nu... ;(( jag vill så gärna förstå varför?! Varför funkar det inte?! Jag tror på immunbehandling...vi har kört 2 ggr och fått plus båda gånger men missfall medan förut ( utan immunbehandling) blev det total 9 återföring, ett plus som det slutade med MA. Så det känns vi är på rätt väg. Är jätteledsen och tom. Ska lägga allt åt sidan ett tag ( tills kliniken öppnar igen :) ) och vara normal igen. Förresten nu har vi fått totalt 3 missfall, gör man en missfall utredning då? Lycka till alla ni ruvar och är gravid eller på väg dit. Håller tummar och tår <3


    Fy va tråkigt. Varje gång man provar nått nytt tror man ju att denna gången kanske. Kram
  • UndrandeSökare

    Vallmo- Ja, har du haft 3 missfall kan du få göra en missfallsutredning. Kontakta ditt landsting och fråga var du ska vända dig. Ofta brukar det vara Kvinnokliniken vid närmaste sjukhus. Även privata gyn kan hjälpa till.

  • Vallmo78

    Känner igen det ja att Falun vill avsluta med typ allt. Nu lyssnade jag inte alls på de och fortsätte med de mediciner men ingen koll på mina värde var det prat om. Jag föreslog blodprov och han tyckte det var ok ... Jaja... Nu efterhand är jag alltid klokare. Grattis till dig förresten <3 så underbart att ni har kommit så långt :) . Kan du vara snäll och skriva Dr D mailadress. Tänkte maila till honom. Tack <3


    aylak skrev 2016-07-14 21:23:19 följande:

    Beklagar verkligen Vallmo! Vill som angels8 rekommendera att ta kontakt med dr D. Jag gjorde min sista ivf, den som ledde till denna grav, i Falun men har haft dr D som komplement/ansvarig för immunmedicineringen. Den stora skillnaden är att dr D ordinerar utifrån blodprovssvar och symptom medan Falun som jag upplevt det har mer som något av en standardbehandling. Falun ville att jag skulle trappa ner alla mediciner efter plus, förutom något mer enstaka IL var tredje vecka. Samtidigt var det mycket tydligt iom de blodprov jag tog för dr D att det var just då mitt immunförsvar utagerade som värst. Istället för att sänka Pred behövde jag höja den från 20 till 30 mg och ligga kvar på hög dos de första månaderna. Jag behövde också ta mycket tätare IL än vad Falun rekommenderade. Dr D rekommenderade också tätare IL redan tidigt i försökscykeln innan äp. 


  • Vallmo78

    Tack fina du <3 kramar


    quintana7 skrev 2016-07-15 11:05:35 följande:

    Vallmo: Det finns så otroligt mycket mer att göra så hang in there! Förstår att det är supertufft men jag tror hela nyckeln är att göra som Dr D, dvs ta täta blodprov för att se hur kroppen anpassar sig och därefter medicinera. Allas kroppar är olika och reagerar på olika sätt vid olika tillfällen. Stor kram!


Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!