• Anonym (orolig)

    Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.

    Jag fick ett samtal från polisen för några dagar sen, han sa att han skulle förhöra mig om misstänkt smitning. DE var så att jag för ca 1,5 månad sen när jag var ute på jobb backade ut från en garage uppfart i samma veva fick jag ett samtal så jag var ej uppmärksam på en bil som stod parkerad precis bakom längs gatan, jag kände att jag kom emot bilen så jag öppnade dörren och tittade ut såg inga skador så jag i mitt stressade tillstånd åkte iväg. Grannen i huset bredvid stod i trädgården hela tiden och såg allt. Jag körde en kommunbil och hade absolut ingen anledning att smita. Två dagar efter detta fick jag samtal av chefen som frågade om detta, jag sa att de kan mycket väl vara möjligt . Jag ringde polisen för att berätta alltihop, pratade med någon i receptionen som sa att de här är inga problem, ring bara upp ägaren till den påbackade bilen och meddela att ert försäkringsbolag tar på sig de här. Vilket jag gjorde. Och nu blir de så här.  Polisen sa att han va tvungen att lämna detta vidare till åklagare och fråga om jag godkänner böter. jag sa att jag vill få de prövat i tingsrätt i så fall. Men nu är jag helt förstörd. Bara tänker på de här och skämms ihjäl . Är de någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.
  • Remuz

    Lite OT, men kan man anmäla någon för smitning utan att det uppstått skador? Jag blev påkörd för ett par dagar sedan, dock klarade sig min bil då backspegeln "vek sig". Snubben som körde på drog iväg som bara fan när jag öppnade min dörr och ville prata lite med honom...


    Betalar skatt på heltid.
  • Kjell2
    Remuz skrev 2012-04-13 07:19:58 följande:
    Lite OT, men kan man anmäla någon för smitning utan att det uppstått skador? Jag blev påkörd för ett par dagar sedan, dock klarade sig min bil då backspegeln "vek sig". Snubben som körde på drog iväg som bara fan när jag öppnade min dörr och ville prata lite med honom...
    Anmäla kan du alltid. Sen vad som händer är en annan sak. Se inlägg #14 för lagen.
  • Anonym (orolig)
    mittenavapril skrev 2012-04-12 20:06:43 följande:
    Du kanske ska klargöra att motta böter (strafföreläggande) är detsamma som att erkänna brott efetrsom åklagaren inte kan utfarda ett strafföreläggande om inte brottet är erkänt.

    Sedan så är även dessa böter att se som en dom och ts kommer att stå med i brottsregistret med en smitning och att hon mottagit ett strafföreläggande för detta. Går det till rättegång, vilket det gör om ts inte är villig att motta ett strafföreläggande så blir domen lik förbannat smitning men då troligen dagsböter. (summan på dagsböter och strafföreläggande kommer löigga på ungefär samma belopp.)

    Gällande frågan om strafföreläggande så är det en fråga som ska ställas av förhörsledaren vid mängdbrott och denna typ av trafikbrott. DXet betyder inte att det sedan döms ut av åklagaren.    
    ni verkar kunna de här, vad råder ni mig att göra? Mår jättedåligt av detta. Sjukskriven från jobbet och panikångest.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 09:34:50 följande:
    ni verkar kunna de här, vad råder ni mig att göra? Mår jättedåligt av detta. Sjukskriven från jobbet och panikångest.
    Beror på vad du vill.
    Få slut på det så fort som möjligt.  Då skall du kontakta åklagaren och säga att du accepterar ett strafföreläggande. Du får då böter och en notering i straffregistret på samma sätt som vid fortkörning tex.

    Bli förklarad oskyldig. Vägra då accpetera strafföreläggande och vara beredd på rättegång om ett par månader där du kan bli frikänd men även fälld med ungefär samma slutresulat som om du hade accepterat stafföreläggandet, dvs böter och  en notering i straffregistret
  • Anonym (orolig)
    Men hur stor chans kan man ha att bli frikänd i rättegång? Jag backade ju på bilen men såg ingen skada därför åkte jag. Menade inte att smita. Men de kanske dom inte tror på. Jag har aldrig varit med om liknanade, därför mår jag sååå dåligt nu. jag talade med en igår på åklagarkammaren, hon sa att jag skulle vara bara lugn och att detta inte är så farligt. Men för mig känns de förskräckligt.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:06:18 följande:
    Svårt att säga något entydgt om dina möjligheter att bli frikänd. Om du läser §5 i inlägg #14 ser att du uppfyller all kraven på en fällande dom. Du förorsakade en skada (olycka) och du meddelande inte på något sätt till ägare eller polis vem du var. Det finns även vittne och du har mer eller mindre bekräftat allt du har gjort.

    Men, om du i en rättegång hävdar att du tittade ut ur bilen noga och såg ingen skada på den andra bilen kanske domstolen bedömer att du faktiskt gjort vad du borde och då du inte upptäckt någon skada så var det ok att åka därifrån. Är dock lite tveksam om det skulle funka. En åklagare skulle kunna hävda att bara genom att titta ut ur bilen har man inte gjort en tillräckligt noggran kontroll, vilket åklagaren ju har rätt i då du inte upptäckte den faktiska skadan.

    Att du var stressad, inte körde din bil, inte hade någon anledning att smita är en fattig ensamstående mamma är argument som inte kommer funka.
  • Anonym (orolig)
    lindaha skrev 2012-04-13 10:13:00 följande:
    Men har ägaren till den andra bilen sagt att det har blivit nån skada på bilen?

    Ja de hade blivit en skada som jag inte såg , jag  klev inte ut öppnade bara dörren och kollade bakåt. Slarvigt av mig. Grannen stod och kollade men gjorde ingen min . Jag hade bråttom och trodde bara jag nuddat lätt emot.Mitt arbetesförsäkringsbolag har tagit på sig skadan.Och jag ringde polisen och berättade två dagar efter.
Svar på tråden Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.