• Anonym (orolig)

    Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.

    Jag fick ett samtal från polisen för några dagar sen, han sa att han skulle förhöra mig om misstänkt smitning. DE var så att jag för ca 1,5 månad sen när jag var ute på jobb backade ut från en garage uppfart i samma veva fick jag ett samtal så jag var ej uppmärksam på en bil som stod parkerad precis bakom längs gatan, jag kände att jag kom emot bilen så jag öppnade dörren och tittade ut såg inga skador så jag i mitt stressade tillstånd åkte iväg. Grannen i huset bredvid stod i trädgården hela tiden och såg allt. Jag körde en kommunbil och hade absolut ingen anledning att smita. Två dagar efter detta fick jag samtal av chefen som frågade om detta, jag sa att de kan mycket väl vara möjligt . Jag ringde polisen för att berätta alltihop, pratade med någon i receptionen som sa att de här är inga problem, ring bara upp ägaren till den påbackade bilen och meddela att ert försäkringsbolag tar på sig de här. Vilket jag gjorde. Och nu blir de så här.  Polisen sa att han va tvungen att lämna detta vidare till åklagare och fråga om jag godkänner böter. jag sa att jag vill få de prövat i tingsrätt i så fall. Men nu är jag helt förstörd. Bara tänker på de här och skämms ihjäl . Är de någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:18:44 följande:
    Ja de hade blivit en skada som jag inte såg , jag  klev inte ut öppnade bara dörren och kollade bakåt. Slarvigt av mig. Grannen stod och kollade men gjorde ingen min . Jag hade bråttom och trodde bara jag nuddat lätt emot.Mitt arbetesförsäkringsbolag har tagit på sig skadan.Och jag ringde polisen och berättade två dagar efter.
    Du ringde polisen EFTER att din arbetsgivare blivit kontakta och din chef pratat med dig.

    Finns en klar risk att din stress och slarv kommer ge dig lite böter.
  • Ermenegildo

    Om det du beskriver är sant ska du INTE godta strafföreläggande. Om det var en väldigt liten skada och det därigenom är trovärdigt att du inte såg någon skada uppstå, har du inte haft uppsåt till brott. Du har inte insett att det förekommit någon "trafikolycka" och då är det inget smitningsbrott. Polisen ska du inte lyssna på, de har ingen koll på juridiken. Däremot bör du ringa åklagaren och förklara situationen. Åklagare lägger gärna ner åtal om de kan. Om åklagaren ändå väcker åtal, kan du fundera på hur du ska göra, mycket beroende på hur stor skadan var. Om det var en stor skada kommer ingen tro dig om du säger att du inte såg något. om det var en liten skada kan det mycket väl hända att tingsrätten frikänner, konstigare saker har hänt. Jag skulle vara mer orolig för brottsregistret än för själva böterna.

  • Anonym (orolig)
    Kjell2 skrev 2012-04-13 10:15:14 följande:
    Svårt att säga något entydgt om dina möjligheter att bli frikänd. Om du läser §5 i inlägg #14 ser att du uppfyller all kraven på en fällande dom. Du förorsakade en skada (olycka) och du meddelande inte på något sätt till ägare eller polis vem du var. Det finns även vittne och du har mer eller mindre bekräftat allt du har gjort.

    Men, om du i en rättegång hävdar att du tittade ut ur bilen noga och såg ingen skada på den andra bilen kanske domstolen bedömer att du faktiskt gjort vad du borde och då du inte upptäckt någon skada så var det ok att åka därifrån. Är dock lite tveksam om det skulle funka. En åklagare skulle kunna hävda att bara genom att titta ut ur bilen har man inte gjort en tillräckligt noggran kontroll, vilket åklagaren ju har rätt i då du inte upptäckte den faktiska skadan.

    Att du var stressad, inte körde din bil, inte hade någon anledning att smita är en fattig ensamstående mamma är argument som inte kommer funka.
    Nej jag förstår. Men varför skulle jag smita när jag visste att jag var iaktagen  , jag hade inget att förlora på att stanna, inte ens mitt försäkringsbolag som ska betala.Men som du säger , jag slarvade , borde gått ur bilen och tittat noga.
  • Kjell2

    En intresant fråga är om det enkelt hade gått att se skadan om du hade gått ur bilen och kollat. Det är inte direkt till din fördel att du bara kollade snabbt ut genom dörren.

    Men inlägg #32 är bra. Vänta och se vad åklagaren hittar på.

  • Ermenegildo

    Aha, ser nu att du inte ens gick ur bilen. Det är inte så bra. Det hade varit bättre om du kunde hävda att du med viss noggrannhet försäkrade dig om det inte fanns någon skada, men skadan var så liten att du ändå inte såg den. Då har du ett case. Annars har du nog gjort dig skyldig till smitning.

  • Anonym (orolig)
    Ermenegildo skrev 2012-04-13 10:22:42 följande:
    Om det du beskriver är sant ska du INTE godta strafföreläggande. Om det var en väldigt liten skada och det därigenom är trovärdigt att du inte såg någon skada uppstå, har du inte haft uppsåt till brott. Du har inte insett att det förekommit någon "trafikolycka" och då är det inget smitningsbrott. Polisen ska du inte lyssna på, de har ingen koll på juridiken. Däremot bör du ringa åklagaren och förklara situationen. Åklagare lägger gärna ner åtal om de kan. Om åklagaren ändå väcker åtal, kan du fundera på hur du ska göra, mycket beroende på hur stor skadan var. Om det var en stor skada kommer ingen tro dig om du säger att du inte såg något. om det var en liten skada kan det mycket väl hända att tingsrätten frikänner, konstigare saker har hänt. Jag skulle vara mer orolig för brottsregistret än för själva böterna.
    Ja jag fick namn och nummer till en tjej som jag ska ringa på tisdag, hon ska  titta om mitt ärende kommit in, så ska jag få tala med den aktuella åklagaren. Är jätteorolig för att stå med i brottsregistret;(
  • Lilly77

    Blir så irriterad när folk inte bara betalar sina böter i sådana här solklara fall istället för att slösa med skattebetalarnas pengar på sådana här skitsaker.

  • Ermenegildo
    Anonym (orolig) skrev 2012-04-13 10:27:47 följande:
    Ja jag fick namn och nummer till en tjej som jag ska ringa på tisdag, hon ska  titta om mitt ärende kommit in, så ska jag få tala med den aktuella åklagaren. Är jätteorolig för att stå med i brottsregistret;(
    Nå, det är ändå inte hela världen. Det stryks efter några år om du inte backar på fler bilar eller annat :) Rättsväsendet behandlar i allmänhet Svenssons hyggligt så du behöver inte vara orolig för själva processen.
  • Anonym (orolig)
    Ermenegildo skrev 2012-04-13 10:26:44 följande:
    Aha, ser nu att du inte ens gick ur bilen. Det är inte så bra. Det hade varit bättre om du kunde hävda att du med viss noggrannhet försäkrade dig om det inte fanns någon skada, men skadan var så liten att du ändå inte såg den. Då har du ett case. Annars har du nog gjort dig skyldig till smitning.
    Ja vet:( ska jag inte prata med åklagaren då?  Känner mig helt förvirrad.
  • Anonym (orolig)
    Lilly77 skrev 2012-04-13 10:28:01 följande:
    Blir så irriterad när folk inte bara betalar sina böter i sådana här solklara fall istället för att slösa med skattebetalarnas pengar på sådana här skitsaker.

    Fick inte böter, polisen sa att åklagaren skulle avgöra detta.
Svar på tråden Jätteorolig!!! Backade på en annan bil, anmäld för smitning.