• Anonym (who)

    3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

  • Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Anonym (Jennie)

    Vi har möjlighet att ha barnen hemma tills de börjar skolan. Men för DERAS skull får de gå på förskolan de där 15 timmarna per vecka.

    Du frågar "Vem ska få som den vill?".

    Jag anser att det är fel frågeställning att utgå från. Det handlar inte om att få sin vilja igenom. Det handlar om vad barnet vill ha och behöver.

    Och när det gäller vad barnet vill ha och behöver och du påstår att barnet vill vara hemma och att ni därmed är 2 mot 1 (tycker jag låter fullständigt GALET)... alltså här är det något som är fel på riktigt.

    Hur vet barnet vad de vill? Har barnet varit på förskolan så det vet vad som väljs bort? Nej. Hur har du ställt den frågan? "Vill du vara hemma med mamma eller vill du att jag ska lämna bort dig?"

    Vilken unge svarar "lämna bort mig" på den frågan?

    När det var dags för mina barn att börja förskolan så sa jag att det var något riktigt kul och att de skulle få kompisar och kunna leka och de såg verkligen fram emot att få gå dit!

    Det handlar ju om hur man lägger fram det som förälder. Och när jag läser vad du skriver så undrar jag verkligen hur du resonerar och lägger fram det för ditt barn.

    Du är bäst mamma i världen för ditt barn - men du är inte ett barn att leka med. Du är inte en kompis. Hur du än vrider och vänder på dig själv så KAN DU INTE ersätta kompisarna på förskolan!

    Och sen när barnet ska börja skolan så är det faktiskt bra om barnet varit på förskolan några timmar i veckan och lärt känna ungarna i området och inte är helt utanför. Kompisarna som mina barn har fått är här ibland, de har trevliga föräldrar (en del av dem iallafall, haha!) och jag har fått en riktigt god vän på köpet.

    Du har INGET att förlora på att låta ditt barn gå i förskolan. Barnet har JÄTTEMYCKET att vinna på att gå på förskolan! Jag menar såklart inte att gå fulltid utan att gå några timmar i veckan för den sociala biten!

  • Tealhawk

    Jag ville inte heller gå på dagis när jag var 3, men nu i efterhand tycker jag mina föräldrar var puckade som inte satte mig där ändå eftersom 90% av de i min klass 1-6 hade gått samma dagis och redan bildat kompisgäng.

  • Lavish

    Antingen får du se till att 3 åringen får träffa andra barn regelbundet, eller så är det dags för inskolning. En treåring behöver träffa andra barn.

  • Anonym (who)
    Tealhawk skrev 2012-06-11 19:05:05 följande:
    Jag ville inte heller gå på dagis när jag var 3, men nu i efterhand tycker jag mina föräldrar var puckade som inte satte mig där ändå eftersom 90% av de i min klass 1-6 hade gått samma dagis och redan bildat kompisgäng.
    Som sagt så kommer de inte gå tillsammans när de börjar skolan ändå.
  • Tealhawk
    Anonym (who) skrev 2012-06-11 19:06:29 följande:
    Som sagt så kommer de inte gå tillsammans när de börjar skolan ändå.
    Det sociala samspelet är också viktigt, men det har säkert redan 100 pers sagt till dig. Lär man sig inte vara med andra barn tidigt så kommer det visa sig senare.
  • Ova

    Vår dotter började inte på dagis förrän hon var tre år och har gått 15-timmars i snart ett år och det har fungerat jättebra. Vi bor på landet och här är det väldigt begränsat med aktiviteter för barn i den åldern. Det finns stor och liten i kyrkan en gång i veckan och där är inte så många barn i den åldern då de flesta är i förskolan.
    Vi resonerade som så att om det inte fungerar på förskolan så är det inte värre än att hon inte behöver gå dit. Man har ingen press på att det  måste fungera som när man börjar att jobba. Sen är det klart att det kan vara ett påhäng att man måste passa tiderna, men vi tycker att det är värt de. Barnet är trots allt hemma majoriteten av tiden och man kan vara uppmärksam på småsyskonet på ett annat sätt när man är själva.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-11 09:09:56 följande:
    Du frågar men vill inte ha svar?
    Precis det som var min poäng.
    Och nej, jag var inte otrevlig däremot korrekt och gav ett rakt svar.  Du väljer att tolka det som otrevligt för att sanningen blev obekväm för dig. Ska du prata mer om ot så rekommenderar jag att du startar en ny tråd som sagt var.
    Varför ska jag starta en tråd om det när det finns en tråd här?
    Här disk det om förskola eller inte förskola, jag anser ts absolut inte behöver sätta sitt barn på förskola och förstår inte hur folk kan sitta och säga att barnet kommer bli utanför bara för det.

    Anser föräldrar ska ta ansvar för sina barn själva, tror barn hade mått bättre om föräldrarna prioriterade dom som ts gör och har barnen hemma.
  • Anonym (who)
    Anonym skrev 2012-06-11 19:40:03 följande:
    Varför ska jag starta en tråd om det när det finns en tråd här?
    Här disk det om förskola eller inte förskola, jag anser ts absolut inte behöver sätta sitt barn på förskola och förstår inte hur folk kan sitta och säga att barnet kommer bli utanför bara för det.

    Anser föräldrar ska ta ansvar för sina barn själva, tror barn hade mått bättre om föräldrarna prioriterade dom som ts gör och har barnen hemma.
    Det är lugnt, det kan vara din tråd också Så nu behöver du inte starta nån ny.
  • Valandur

    Nu vet jag inte var ni bor, men om ni bor i Stockholm t.ex. så finns det massor av barn över 3 år som inte går på förskola. (Facebookgruppen "Hemmaföräldrar i Stockholm" har över 100 medlemmar, med desto fler barn.. med träffar flera gånger i veckan.) Hemmaföräldrar finns utstpridda över hela Sverige och bor man inte i närheten av andra finns det säkert andra sätt än förskola att få till att träffa andra barn. T.ex. genom olika idrottsaktiviteter där barnet får träffa samma barn varje vecka och lära känna barn. Eller att träffa förskolebarn efter att de kommit hem från dagis eller lära känna någon dagmamma och hänga med på dennes aktiviteter. Jag tror det går att få till på något sätt oavsett var man bor om man verkligen vill.

  • Anonym (who)
    Valandur skrev 2012-06-11 19:43:37 följande:
    Nu vet jag inte var ni bor, men om ni bor i Stockholm t.ex. så finns det massor av barn över 3 år som inte går på förskola. (Facebookgruppen "Hemmaföräldrar i Stockholm" har över 100 medlemmar, med desto fler barn.. med träffar flera gånger i veckan.) Hemmaföräldrar finns utstpridda över hela Sverige och bor man inte i närheten av andra finns det säkert andra sätt än förskola att få till att träffa andra barn. T.ex. genom olika idrottsaktiviteter där barnet får träffa samma barn varje vecka och lära känna barn. Eller att träffa förskolebarn efter att de kommit hem från dagis eller lära känna någon dagmamma och hänga med på dennes aktiviteter. Jag tror det går att få till på något sätt oavsett var man bor om man verkligen vill.
    Bor i sthlm, men har inte facebook.. 
    Men ja, jag ska absolut börja leta lite mer aktivt efter kompisar  
Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?