• MammaTillEnStjärna

    Marsbebis 2013

    Hej,

    Här samlas vi från tråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65586885.html men självklart är Du som ny välkommen också!

    Här delar vi med oss av vår underbara resa från plusset till beräknat förlossningsdatum (och kanske längre?).

    Startar även en ny BF-lista för oss som följs åt     
             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-20 09:44
    BF-listan
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65849625.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 08:17
    Bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m65981602.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 13:03
    Presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m66526219.html

  • Svar på tråden Marsbebis 2013
  • Mixxa

    Sparriss: tack, det är helt ok att dela med mig. Jag gjorde ett UL i v. 14 då jag blödde pytte lite men blev orolig såklart och vi kollade upp då vi skulle åka till NY nära in på. (NY blev inställd då pappa blev sjuk) Allt såg perfekt ut. I v. 18 när jag skulle göra riktiga ultraljudet så upptäckte dom att bebisen var för liten. De kollade länge och noga. Fick träffa en läkare bara tio minuter efter som kollade hjärna och hjärta det såg bra ut men bebisen hade liksom stannat i växten, jag såg ut att vara i v. 15. De rekommenderade att göra ett fostervattenprov för att se om bebisen var frisk i övrigt. Vi gjorde provet på en gång. Jag var hemma i 2 dagar för att vila. Första svaret när dom tittar på de första fem kromosomerna såg bra ut, inga fel där. Sen skulle vi få resten av svaret tre veckor senare.
    Veckan efter UL var jag hos barnmorskan och skulle få papper att skicka in till försäkrkngskassan om moderskapsintyg mm hon ville även lyssna på hjärtat för att lugna mig med allt jag fick höra veckan innan. Hon hittade då inga hjärtljud. Så för att se hur allt stod till där inne fick jag åka in till akuten och se med UL igen. Där konstatderade tre st läkare att min lilla bebis flicka inte levde längre :(
    Sen fick jag (den värsta veckan i mitt liv) vänta i 6 dagar innan de hade en tid för mig för att sätta igång en förlossning. Jag kan säga att jag inte mådde så bra den veckan. Åkte tillbaka till sjukhuset och sa att jag inte kunde vänta längre. Kändes helt sjukt att ha min döda bebis i min kropp.
    Efter obduktionen som vi ville ha så såg dom då att barnet var tillväxthämmat, min moderkaka var för lite och tidigare såg de att jag hade för lite fostervatten.

    Inget ska tyda på att detta ska hända igen men jag kommer vara sjukt nervös.
    Just nu äter jag gravidtabletter så fort jag visste att jag var gravid. Och sen föröker jag vila så mycket jag kan.

    Ahh det är min historia, blev kanske lite långt att läsa

  • Mixxa

    Just det, resten av kromosomerna såg också bra ut, så där var inget fel.

    Sen var jag tvungen att vänta alla dom där sex dagarna till igång sättning ändå. Jag fick bara lite "droger" med mig hem som jag begärde.

  • HejAlice

    Tack hute, det ska jag be om om inte postafen hjälper. Men känner mig så löjlig. Som att jag tror att jag är den första i världen som är gravid och att det är synd om mig. Hon frågade om jag behövde dropp men det gör jag ju inte för på kvällarna kan jag äta, men jag jobbar ju dagtider :( jag jobbar på en förskola och hade inte kunnat gå och jobba när jag är yr, kräks eller måste sitta eller ligga ner stora delar av dagen. Men det är normalt säger dom.

  • Laliii
    Neah skrev 2012-07-23 09:25:04 följande:
    Hej! Får jag hoppa in här? Väntar bebis i mars jag med!
    Klart du får :) Grattis & välkommen :) 
    25 år, Stockholm, Gift, Första Barnet & BF 9-12 Mars 2013 :)
  • satirnine

    Hoomlan: Hoppas du får ett datum då, kan ju kännas bra!  :)

    Mixxa: Vilken tråkig upplevelse du haft! Så pass långt gången som du var dessutom. Jag förstår dig och att också velat få bort barnet på en gång istället för att bära det!
    Håller tummarna för er denna gången!

    Nu har jag bokat om min tid hos MVC.
    Den förra personen jag hade talat med hade skrivit att sista mensen började 23 juni. Men det var då jag slutade med p-piller och har ju inte fått någon mens efter det.
    Fick tid 14 aug och hon sa att jag var i v 7 plus några dagar då.

    Jag hade ÄL 4-5 juli (vet eftersom jag hade stickor). Och räknar själv på att jag är i v 5 nu (4+5)
    Enligt mina beräkningar borde jag vara i v 8 (7+6) den 14 aug.
    Tänker BM och jag lika då eller?
    Blir förvirrad av hur man räknar...inte hela världen iofs, men veckorna är viktiga numera. :) 


    ♥ Nygravid ♥
  • Hute

    Oj oj oj det här gick smidigt.
    Inskrivning redan nu på torsdag (v.5+4) antar att det bara är hälsosamtal..sen berättade jag att min ordinarie gynläkare var långtidssjukskriven och att jag gärna ville kolla antal embyron och att allt är bra osv eftersom jag ätit Pergotime. Då bokade hon in mig på ett VUL hos deras läkare den 14e augusti =) är då i vecka 8+2. Känns hur bra som helst!!
    Känns bra att ha första besöket innan semestern tar slut, då slipper jag hymla på jobbet om varför jag måste gå därifrån osv..

    Från en sak till en annan, någon som är hungrig, men inte vet vad dom vill äta? Jag är jättehungrig, men det finns inget som tilltalar mig...vet inte om det har med min rädsla och ångest över viktuppgång att göra, att hjärnan inte blir sugen på något, eller vad det har med att göra..är ju inte illamående eller så, så jag vet inte =( 


  • Hute

    Testade också om vi skulle få pojke eller flicka. Den sa flicka. Med förra barnet sa den pojke och ut kom en pojke....den gången kollade vi inte kön, eftersom dom inte sa det på RUL då, men nu vet jag att dom är mer givmilda med det, så vi ska fråga på RUL om dom ser könet =)


  • Sparriss

    Mixxa: Tack för att du delar med dig av din tragiska historia! Det måste vara jättetufft att ta sig igenom något sådant och repa sig efteråt.. Jag sörjer med dig. Men nu håller vi alla våra tummar för att det går bra denna gången! Det är ju väldigt häftigt ändå att kroppen kan ställa om sig så fort, nu är du gravid igen och inget som säger att samma sak händer igen. Men jag förstår verkligen att du är nervös (jag själv hade varit livrädd!). Det ska bli roligt att följa dej!


     


    Neah: Grattis och välkommen!


     


     

  • Sparriss

    Hute: Så spännande. Kanske stämmer lite den där ändå ;) Det är ju fler som det har stämt på... Haha, ska bli roligt att se. Enligt den väntar vi en pojke till :)

Svar på tråden Marsbebis 2013