• Anonym (Elöverkänslig)

    Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!

    Jag är elöverkänslig. Vad vill du veta?

  • Svar på tråden Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!
  • Anonym (Elöverkänslig)
    Anonym skrev 2012-10-19 23:41:07 följande:
    Vad innefattar en elsanering?
    Normalt är att man byter till skärmade kablar och jordar allt av metall. Sen spelar det även roll för de elektromagnetiska växelfälten på vilken sida av kontakten som är uppåt. Elsanering är väldigt svårt och jag kan inte så mycket.

    Sen finns det lite mer avancerade metoder där man djupborrar och jordar elen i hålet. 
  • Mingella

    Jag har varit på radiofysiologiska avdelningen på Sahlgrenska sjukhuset. Där forskar man bl.a på strålning och dess påverkan. De berättade för mig att en mikro eller en trådlös hemtelefon strålar mycket mer än en mobiltelefon.

    Jag undrar: är det all strålning som är jobbig?

  • Anonym (Elöverkänslig)
    Mingella skrev 2012-10-19 23:49:52 följande:
    Jag har varit på radiofysiologiska avdelningen på Sahlgrenska sjukhuset. Där forskar man bl.a på strålning och dess påverkan. De berättade för mig att en mikro eller en trådlös hemtelefon strålar mycket mer än en mobiltelefon.

    Jag undrar: är det all strålning som är jobbig?
    Ja all konstgjord strålning, men jag upplever att jag får lite olika symtom beroende på strålningskällan. Jordstrålningen är bra för kroppen. Jag antar att vissa frekvenser är bra för kroppen andra är dåliga.
  • Anonym
    Mingella skrev 2012-10-19 23:49:52 följande:
    Jag har varit på radiofysiologiska avdelningen på Sahlgrenska sjukhuset. Där forskar man bl.a på strålning och dess påverkan. De berättade för mig att en mikro eller en trådlös hemtelefon strålar mycket mer än en mobiltelefon.

    Jag undrar: är det all strålning som är jobbig?
    Strålningen från en mobiltelefon är väldigt komplext att mäta då det dels beror på mobilen som används och vilken generation av nät den sänder till och dessutom justerar mobilen automatiskt sändstyrkan efter vad som behövs för att nå närmaste basstation. Sändstyrkan från mobilen ökar alltså med avståndet från basstationen den kommunicerar med och sjunker när man är närmare basstationen och skillnaderna är mycket stora. Vissa tekniker sänder i pulser och andra konstant. Sen används en hel rad olika frekvensband för mobilkommunikation. Allt det här gör det hela väldigt komplext.
  • Mingella

    Men du kan se på tv och ha lampor tända? För det är ju ljusstrålning.

    Muskelstrålning då? Alla muskler utsänder strålning och det är också så man mäter muskelmassa - man stänger in en person i ett strålskyddat rum och mäter strålningsnivån.

    Vad är det som händer när man utsätts? På vilket sätt blir man sjuk?

  • Chridhe

    Har du skyddskläder? En väninnas kompis har solhatt och en speciell tröja (ser ut som väldigt finmaskigt nät) när hon måste befinna sig i områden med mycket el.. Hur reagerar du på lampor? Vilka är värst? Glödlampor/lysrör/led/lågenergi..

  • Anonym (Elöverkänslig)
    Mingella skrev 2012-10-20 00:01:17 följande:
    Men du kan se på tv och ha lampor tända? För det är ju ljusstrålning.

    Muskelstrålning då? Alla muskler utsänder strålning och det är också så man mäter muskelmassa - man stänger in en person i ett strålskyddat rum och mäter strålningsnivån.

    Vad är det som händer när man utsätts? På vilket sätt blir man sjuk?
    Efter elsaneringen kan jag se på tv. Det finns en sorts tv som är bättre för elöverkänsliga och dessutom är antennen jordad. Före elsaneringen försökte jag titta på tv och då satt jag ca 7 meter bort med skyddskläder och annat skydd men det gick ändå inte. Den strålning som alltid har funnits tål vi, som tex ljus och jordstrålning. Även kroppens frekvenser tål vi. Man måste skilja på olika frekvenser. 

    Symtomen jag får akut är huvudvärk, värk i nacke, förvärrade minnesproblem och kognitiva ströningar, influensaliknande symtom, koncentrationsproblem, lättirriterad, ont i ögonen, trötthet, muskelsvaghet, ibland tryck över bröstet. Jag får aldrig panik över mina symtom eftersom jag vet vad det beror på. Går jag tex på biblioteket får jag så stora problem att jag har svårt att läsa baksidestexten på böckerna. 

    Problem jag har i stort sett hela tiden är kognitiva störningar, minnesproblem, trötthet, ofta värk, går och kissa ofta, blir fort hjärntrött, koncentrationsproblem, sömnproblem.

    Här är en lista på symtom som jag tycker stämmer bra. Man kan lägga till blåmärken.
     http://www.vagbrytarenstockholm.se/halsoproblem/tabell/index.htm 

    D
    et finns en del sjukdomar som kan orsakas av strålning som tex ADHD, astma, allergier, sköldkörtelproblem, kronisk trötthetssyndrom. Folk som har elsanerat och minimerat strålningen märker att dessa sjukdomar kan försvinna helt i en bra miljö.
    Chridhe skrev 2012-10-20 00:01:43 följande:
    Har du skyddskläder? En väninnas kompis har solhatt och en speciell tröja (ser ut som väldigt finmaskigt nät) när hon måste befinna sig i områden med mycket el.. Hur reagerar du på lampor? Vilka är värst? Glödlampor/lysrör/led/lågenergi..
    Ja, jag använder skjorta och hatt. För mig hjälper det mycket medan för andra blir det värre. Jag tål vanliga glödlampor och vissa lysrör om elen är sanerad. Lågenergilampor tål jag inte, de ger också stora störningar i elnätet. Jag har tre kassar med vanliga glödlampor på vinden så det räcker nog ett tag. Men sen håller en glödlampa mycket längre om det inte finns några spikar i elnätet.
     
  • Chridhe

    Om du ser på tv (kan du det?), "hör" du då när de 'byter färg'? (Om du fattar vad jag menar..? Kompisens bekant sa att hon alltid gjort det, men trott att alla kunde det och inte funderat på det innan hon börjat misstänka elöverkänslighet)

  • Anonym (Elöverkänslig)
    Chridhe skrev 2012-10-20 07:53:13 följande:
    Om du ser på tv (kan du det?), "hör" du då när de 'byter färg'? (Om du fattar vad jag menar..? Kompisens bekant sa att hon alltid gjort det, men trott att alla kunde det och inte funderat på det innan hon börjat misstänka elöverkänslighet)
    Ja jag kan se på tv men jag förstår inte vad du menar
  • Chridhe
    Anonym (Elöverkänslig) skrev 2012-10-20 08:02:55 följande:
    Ja jag kan se på tv men jag förstår inte vad du menar

    Antar att det gällde gammal tjock-tv. Kompisens kompis som är elöverkänslig,berättade att även om hon inte tittade på tvn, utan kanske satt med ryggen åt den, så kunde hon liksom höra när tvskärmen bytte bild, från exempelvis ljus till mörk under ett tvprogram. Olika färger hördes olika.. Undrade bara om du också reagerat på det.. (Har ju inte träffat så många elöverkänsliga..) Hur kom du på att du var elöverkänslig??
Svar på tråden Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!