• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-10-28 22:57:12 följande:
    Har för övrigt konstaterat att det är framskivorna som slagit sig. Ska kolla vad de kostar.
    vilken modell är det och årsmodell?
  • Pallas
    Noname00 skrev 2013-10-28 23:01:04 följande:
    vilken modell är det och årsmodell?
    325 tds -97.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-10-28 22:57:12 följande:
    Har för övrigt konstaterat att det är framskivorna som slagit sig. Ska kolla vad de kostar.
    Det finns rätt många olika kvaliteer och priser.
    Vad vill du ha brembo, mintex, noname det finns mycket att välja av och det behöver inte bli speciellt dyrt. 
    Här är brembo tex.
    http://viewitem.eim.ebay.se/Brembo--Bremsscheiben-vorne-VA-BMW-3er-E36-alle-Karosserieformen-Kombi-Touring-/200806369739/item

    Passa på att beställ så mycket som möjligt släng tex med nya klossar både fram och bak, frakten brukar vara 149kr oavsett hur mycket man beställer.
  • Rabarbapuppa

    Pallas, jag köpte främre bromsskivor, belägg och slitagevarnare (i samma paket) från säljaren/butken "Saugsport" på eBay. Jag övervägde allt från budget (Bölk) till bästa (Brembo) och det blev Meyle som är nånstans mitt emellan. Passade på att köpa även bromsslangar.

    Jag hoppas att denna länk funkar: (Obs, det är till 330, inte till din 325, men rimligen har de varianter som passar din bil) http://www.ebay.co.uk/itm/140675883730?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

    Jag är enormt nöjd och jag tror jag gav strax över 1000 kronor. Leveransen var hyfsat snabb.

    /Puppa

     

  • Pallas

    Tack för tips! Ska kolla upp dem.

    En annan fråga: är det någon som använt fälg-spacers till centrumhålet? Jag tänkte ju fälga om, men kollade över vinterfälgarna till Seaten nu och de är i så jäkla dåligt skick att jag tänkte flytta över hjulen från Clion som de är och sätta dit spacers. Funkar det? Eller ska jag köpa nya fälgar?

  • Rataxes

    Jaha, då sålde man Tahoen för att köpa något mindre, vad blev det - En Yukon dags att serva igen, nu har man ju vanan inne så att säga.


    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Rabarbapuppa

    För att besvara två frågor på en gång:

    1) Jag har hållt på med hjul/fälgar/spacers/inställningar/sänkning/camber/väghållning.

    Åtminstone på hobbynivå, så "expert" är jag inte, men som svar på frågan: ja jag har hållt på med spacers och navringar.

    Du kan flytta fälgarna - men har de båda bilarna samma bultmönster? Och så får du ha koll på ET (inpressningsdjup) på dem, hur mycket du ev. måste spejsa ut de du tänkt montera. Och navhålet på Clio-fälgen är väl större än Seat'ens, som borde vara 57.1 mm. Så det blir navringar.

    2) Ja köp dem. Om dina bakskivor är fina, skit i o köpa bak. Du har jobb nog så det räcker.

    /Puppa.

     

  • Noname00
    Pallas skrev 2013-10-31 21:10:19 följande:
    414:- för Bremboskivor på autopartsmarket.eu. Ska jag slå till på det och belägg? Fyra nya skivor, eller bara fram?
    Det låter som ett bra pris tänk på att det troligtvis är per styck.
Svar på tråden Mekarskryt!