• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00
    Topps skrev 2013-09-26 22:38:58 följande:
    Jo lite kanske men mina bilar går hårdare än andras bilar. 
    Men du är ju en hård snubbe också ;)
  • LinnElin

    På söndag blir det garage. Installation av ISOfix i T5:an står på schemat. Så där lagom avancerat för en höggravid.


    Linnéa 100107, BF 131030
  • Rabarbapuppa

    Jahopp, på min front har det inte hänt mycket. Men istället har det hopat sig lite skit att ta tag i.

    Bl.a har jag köpt ny (beggad) bil och njuter således av den. Det bidde en 316 Ti Compact med en tidigare ägare (förutom BMW själva) En 04'a. Den är i det närmaste felfri men så inspekterade jag den såklart supernoga i solljus häromdagen, och visst sjutton har den fått tendens till det klassiska E46-problemet med rost i skarven mellan bakre hjulhus och kofångare. Min 330 har exakt samma (åtgärdat) men jag inser att om jag tar detta nu så hinner det inte sprida sig. Är väl en fläck på 3 x 3 millimeter kanske. Borde gå att slipa ned och grunda och lägga i en dutt färg + klarlack.

    Obalansen i 330'ns framhjul är fortfarande inte borta efter tre försök, nu är den dock minimal men jag gitter inte ta tag i det mer. Överväger ändå fälg/däckköp, en kompis har ett par 18-tummare som borde sitta som en smäck.
    Och så lade dimljuset av, det är tydligen H11 och jag hittade en video på Tuben om hur man byter. Lampor införskaffade. 

    Och så plötsligt igår - Golfens (87'a GTI) bakdörr går inte att öppna. Man får det lilla handtaget i handen men inget händer i låset. 

    Misstänker att... ja, nä, om jag ska vara ärlig misstänker jag ingenting, för jag har fasen igen aning.
    Måste en bakdörr (den är fyrdörrars) gå att öppna utifrån på Bilbesiktning? Det är nämligen snart dags.

    /Puppa.

     

  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-10-07 10:08:59 följande:
    Jahopp, på min front har det inte hänt mycket. Men istället har det hopat sig lite skit att ta tag i.

    Bl.a har jag köpt ny (beggad) bil och njuter således av den. Det bidde en 316 Ti Compact med en tidigare ägare (förutom BMW själva) En 04'a. Den är i det närmaste felfri men så inspekterade jag den såklart supernoga i solljus häromdagen, och visst sjutton har den fått tendens till det klassiska E46-problemet med rost i skarven mellan bakre hjulhus och kofångare. Min 330 har exakt samma (åtgärdat) men jag inser att om jag tar detta nu så hinner det inte sprida sig. Är väl en fläck på 3 x 3 millimeter kanske. Borde gå att slipa ned och grunda och lägga i en dutt färg + klarlack.

    Obalansen i 330'ns framhjul är fortfarande inte borta efter tre försök, nu är den dock minimal men jag gitter inte ta tag i det mer. Överväger ändå fälg/däckköp, en kompis har ett par 18-tummare som borde sitta som en smäck.
    Och så lade dimljuset av, det är tydligen H11 och jag hittade en video på Tuben om hur man byter. Lampor införskaffade. 

    Och så plötsligt igår - Golfens (87'a GTI) bakdörr går inte att öppna. Man får det lilla handtaget i handen men inget händer i låset. 

    Misstänker att... ja, nä, om jag ska vara ärlig misstänker jag ingenting, för jag har fasen igen aning.
    Måste en bakdörr (den är fyrdörrars) gå att öppna utifrån på Bilbesiktning? Det är nämligen snart dags.

    /Puppa.

     
    För att svara på din fråga om dörrarna måste gå att öppna så är svaret ja. utifrån eller inifrån. 

    Jag har i helgen gjort ett bromsrörsbyte på en Saab 93. Sen passa jag på att tvätta och städa ur en Saab 9000 som jag fick i lördags. Den blev riktigt fin. Fast den har 30000+ på mättaren och går kanon fint i både motor och låda.  En lysande abs lampa ska fixas till och byta av vindruta innan besiktning. 

    Golfen har inte hänt så mycket med mer än att jag har hittat en lucka som ska hämtas och bytas. 

     
  • Pallas

    Fan, nu har BMW:n börjat vibrera rejält vid inbromsning i låga hastigheter. Kan det vara nåt annat än skivorna som slagit sig, tex bussningshelveten eller nåt?

  • Topps
    Pallas skrev 2013-10-07 15:37:22 följande:
    Fan, nu har BMW:n börjat vibrera rejält vid inbromsning i låga hastigheter. Kan det vara nåt annat än skivorna som slagit sig, tex bussningshelveten eller nåt?
    Dom bakre bussningarna i länkarmarna i fram brukar bli dåliga. Lätt att konstatera genom snabba hårda tryck på
    bromsen. Lättast är om man har hjälp av en kompis som kan kolla hjulets rörelse.
    den gula på bilden Om den är dålig så rör sig hjulet bakåt i hjulhuset vid inbromsning. 
    Det i kombination med lite bromsvibrationer gör att det känns massor i ratten.
    Har man möjlighet att lyfta bilen så kan man med ett brytverktyg bryta lite mellan länkarm och inre sidobalken.

    Eller

    Känns det som absen hoppar in precis innan stopp?  
  • Pallas
    Topps skrev 2013-10-07 15:54:15 följande:
    Dom bakre bussningarna i länkarmarna i fram brukar bli dåliga. Lätt att konstatera genom snabba hårda tryck på
    bromsen. Lättast är om man har hjälp av en kompis som kan kolla hjulets rörelse.
    den gula på bilden Om den är dålig så rör sig hjulet bakåt i hjulhuset vid inbromsning. 
    Det i kombination med lite bromsvibrationer gör att det känns massor i ratten.
    Har man möjlighet att lyfta bilen så kan man med ett brytverktyg bryta lite mellan länkarm och inre sidobalken.

    Eller

    Känns det som absen hoppar in precis innan stopp?  
    Nej, det är inte ABS:en som slår på. Skulle kunna vara länkarmsbussningar, för det liknar inte hur det känns när skivorna slår sig.
  • Noname00
    Pallas skrev 2013-10-07 15:37:22 följande:
    Fan, nu har BMW:n börjat vibrera rejält vid inbromsning i låga hastigheter. Kan det vara nåt annat än skivorna som slagit sig, tex bussningshelveten eller nåt?
    Är det fra, så kan det vara spindelleden och då måste man byta hela casterstaget.
Svar på tråden Mekarskryt!