• Anonym (Ping)

    Vi som startar processen 2013

    Hej!

    Vi ställdes oss i kö hos FFIA i våras. Vi har inte gjort något mer ännu (nästa steg blir väl att ringa till kommunen, antar jag, men det tänkte vi göra när det har lugnat ner sig lite efter ett antal mindre resor och aktiviteter vi har nu under våren.

    Är det några andra där ute som är precis i början av sin process? Vi kanske kan följas åt?

    Vi är 32 och 37, bor i Östergötland. Vi håller på med en barnlöshetsutredning. Vi har ställt oss i kö med ambitionen att adoptera från Kina, Vietnam eller Thailand om 3-5 år. Antingen adoptera en etta om vår barnlöshetsutredning inte leder till en graviditet, eller en tvåa om vi vill ha ett syskon nedåt vägen.

    Så, finns ni? Någon mer som precis står på tröskeln?

  • Svar på tråden Vi som startar processen 2013
  • Försöker
    Anonym (Längtar) skrev 2013-07-01 07:10:52 följande:
    Får man fråga hur gamla ni andra är i tråden här? Vi är 31 och 32 =)
    Jag är 31 och min man är 27.

    Precis som TS så vill jag inte utsätta min kropp och mitt psyke för IVF. Har ätit flera hormonkurer tidigare och nu får det vara nog. Har inte alls det där behovet av ett biologiskt barn, vara gravid, förlossningen osv. Har själv försökt få barn i totalt 6 år, varav ca 2 med maken. Så min acceptans startade för många år sen, tanken på att till slut få adoptera är enbart lättnad. Men det vet man ju inte om vi får medgivande så vill inte ta ut nåt i förväg...

    Ts, undrar om vi tillhör samma kommun... Synd att alla är anonyma så man inte kan ställa frågor till er "bakom tråden".    
  • M I M M I

    Försöker, jag är inte anonym, du får gärna fråga mig så ska jag svara så gott jag kan! Vi är i princip klara med medgivandeutredningen, bara formalia kvar

  • Lejonmorsan

    Jag hakar också på här, startade processen i januari i år och fickmitt medgivande för en månad sedan och nu väntar nu på att personalen på AC ska komma tillbaka från semestern. Jag ska adoptera som ensamstående. Jag är också 31.


  • Försöker
    Helly skrev 2013-07-03 09:23:23 följande:
    TS här, jag finns i Norrköping. ^^
    Hej! Vi bor i Norrköping nu. Men vi flyttar till Mjölby kommun. Men min man pratade med (gissar jag) samma kvinna ni var hos. De var inte helt överrens om var vi skulle börja processen, i Nkp eller Mjölby. Hon i Mjölby verkade väldigt trevlig.
  • Anonym (Längtar)

    Oj, nu ska vi skicka in kort på oss till Ryssland men vilka krav de har på korten =(

  • linte

    Det är jag som skrivit under (tips)

    Jag och min man är 26 (snart 27) resp 29 år och bor i Linköping.

    Vi väntar nu på att få hem det officiella medgivandet så att vi kan skicka det till organisationerna och komma vidare i processen. Ska ringa kommunen på måndag om dokumenten inte kommit då, skulle ha kommit i mitten av den här veckan.

  • Försöker

    Vad roligt med flera stycken från Östergötland. Anonym (längtar) - Jaså, vad ska det vara för kort då? Vad är kraven?  

  • Anonym (Längtar)
    Försöker skrev 2013-07-13 08:33:34 följande:
    Vad roligt med flera stycken från Östergötland.

    Anonym (längtar) - Jaså, vad ska det vara för kort då? Vad är kraven?  
    Fina kläder på, inga husdjur, bilder från barnrummet (som numera är förråd/träningsrum/gästrum) mm

     
  • Försöker
    Anonym (Längtar) skrev 2013-07-15 11:40:14 följande:
    Fina kläder på, inga husdjur, bilder från barnrummet (som numera är förråd/träningsrum/gästrum) mm
     
    Aha, ja det har jag hört att Ryssland vill ha. Just det där med det inredda barnrummet. Känns ju lite märkligt att inreda ett barnrum så långt innan. Ska ni ha bilder på släkt och vänner också?

    Förresten, får jag fråga er andra som är i ganska tidigt stadium av processen... Har ni berättat för alla att ni vill adoptera? Dvs släkt och vänner. Själv tycker jag det känns jättekonstigt att säga sånt till folk utanför den närmaste familjen. Det är bara våra familjer som vet att vi inte kan få barn, alltså föräldrar och syskon. Resten vet inte ens att vi börjat försöka. Sen är jag jätterädd att vi inte får adoptera, sånt vet man ju inte... Obestämd 
Svar på tråden Vi som startar processen 2013