• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • LittleDarling
    Notperfect skrev 2013-05-20 23:01:42 följande:
    Ordet mobbning används inte för att förbjuda en glass !

    Lidande kan vara psykiskt. Tro mig jag vet. Fast nu pratar vi väll om situationen i Husby och vilken händelse som orsakar mest lidande? Och klarar dom nu av eldsvådor så klarar de nog av ett och annat glåpord ska du se !
    Vem har förbjudit en glass? När hände detta? Vad har jag missat?

    Varför ska någon ens behöva utstå glåpord när det inte ens behövs?
  • Vitrysk hockeyhjälte
    LittleDarling skrev 2013-05-20 23:03:00 följande:
    Oj nu är "dom" illegala invandrare också? Sedär ja..
    Någon nämnde REVA, därför nämnde jag illegala invandrare (du föredrar säkert att kalla dem "papperslösa" eller något liknande daltigt nyord).

    Inte med en stavelse har jag skrivit att jag påstår att våldsverkarna i Husby skulle vara illegala invandrare. Däremot skulle jag inte ha något emot om deras PUT revs upp i och med detta, liksom jag inte heller skulle gråta om de poliser som bevisas ha uttryckt sig felaktigt och/eller använt övervåld bestraffades för detta. 
  • LittleDarling
    Notperfect skrev 2013-05-20 23:03:16 följande:
    Jo om du är hjärntvättad av dagens samhälle.
    Nej det är just det jag inte är.
  • Arn01

    Att bränna bilar är ett sätt att visa att man demonstrerar för att man känner sig frustrerad och förminskad säger man på tv.


    Börjar se ut som i vissa städer i mellanöstern, fantastiskt vad det här berikar.


     


    Själv fick jag inte morgon tidningen, men grannens Saab ser väldigt lockande ut att bränna upp i ren protest mot tidningsutdelaren.


    Kanske slänger jag några stenar också för att verkligen anamma det nya sättet att kommunicera i ett demokratiskt samhälle med fred och frihet. 


     


     


    Kanske ska vi börja kalla våra förorter för nya Gazaremsan, eftersom att vi förtrycker dom här stackars människorna med  demokrati ,skolor,sjukvård,bidrag, fred, frihet och en massa andra hemska saker.

  • LittleDarling
    Linsan82 skrev 2013-05-20 23:03:31 följande:
    Jag föredrar att kallas för svennehora än att få en sten i huvudet. Men det är jag det.
    Varför jämför man ens en sån sak? Två fel gör inte ett rätt.. eller vad säger man?
  • Lugnt

    LittleDarling dom håller på ikväll också att du inte åker dit och tittar vad dom gör så behöver du inte lite blint på skvallerpressen

  • LittleDarling
    Otäcking skrev 2013-05-20 23:03:49 följande:
    Håll i dig nu:

    Polisen gapade rasistiska glåpord åt invandrare på 80- och 90-talet med. 

    (!) 
    Ja och tycker du att det är okej? Svara bara ja eller nej.
  • Linsan82
    LittleDarling skrev 2013-05-20 22:59:22 följande:
    Så lidande är enbart köttslig skada? En människa kan inte lida i hjärtat av rasism, mobbing, hot osv?

    Om du vill förbjuda ordet "rasism" så varför förbjuder du inte lika gärna ordet "mobbing" då? För likheterna är slående..
    Jag lider i hjärtat varje dag av att se min tidigare fina och sammanhållna nation upplösas till ett segregerat, fattigt och våldsamt kaos - samtidigt som 90% stödjer vansinnet genom sin röst

    Så ja, visst finns det mer lidande än köttsliga skador
  • pannanikakan
    LittleDarling skrev 2013-05-20 23:06:26 följande:
    Nej det är just det jag inte är.
    Det är precis vad du är. Du generaliserar hejvilt men det är inte  okej för nån annan att göra det. Märkligt. 
    Får jag fråga vart du bor alternativt vart du växt upp?
  • The Riddler
    Notperfect skrev 2013-05-20 23:04:28 följande:
    Tror du på fullaste allvar att samtliga boende i Husby vistas i Sverige legalt? Nu får du ju ge dig. Vi har en illegal familj boende i källaren i vårt hyreshus och jag bor i ett "finare" område.
    Det kan du inte veta säkert, hur "säker" du än känner dig. 
    Everything I tell you is a lie, including this.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby