• LittleDarling

    Polisens agerande och övervåld i Husby

    Jag sitter just nu med morgonkaffet och följer nyheterna om det som har hänt i Husby inatt, helt i chock. Det har tydligen pågått ett upplopp där ett 40-tal ungdomar har satt bilar i brand m.m som en protest mot att polisen har skjutit ihjäl en man där i måndags. Många poliser kom då till Husby och enligt vittnen så har polisen använt sig av övervåld i form av batongslag, rasistiska glåpord och oskyldiga människor har drabbats. Tydligen har hundar släpps lös på barn och kvinnor.

    Jag försvarar inte våldet och vandalismen som pågick hos ungdomarna där och förstår att polisen måste ingripa men jag ifrågasätter övervåldet och sättet som polisen har gått till väga. Helt oskyldiga människor blev drabbade av polisens agerande. Kan vi inte förlita oss på polisen igen?

    Ett samhällsorgan som polismyndigheten ska inte uppträda med att överskrida sina rättigheter, använda övervåld och använda sig av rasistiska ord oavsett vad som har hänt. De ska uppträda professionellt och riktigt. De är anställda av samhället för att skydda samhället som vi alla är en del av.

    – Men man var mer rädd för polisen än för de "vanliga" människorna. De gick omkring i cirklar och berättade för en vart man fick och inte fick gå. Det brann i stora lastbilar, det var kaos, säger Chaima.

    – Jag har sett brutalt övervåld från polisens sida, de har skickat hundar mot människor som inte har något med det här att göra, de har på olika sätt och vis stormat och attackerat grupper med människor, säger Ali Muzelef till SR.

    www.expressen.se/nyheter/vittne-man-var-mer-radd-for-polisen/

    www.aftonbladet.se/nyheter/article16804681.ab

  • Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby
  • LittleDarling
    Tompaaik skrev 2013-05-23 13:20:04 följande:
    Skrämmande syn!!! Så det är helt ok att anklaga nå´n för nå´t och då ska den anklagade motbevisa anklagelsen....
    Har jag uppfattat din syn på ett rättssamhälle rätt...? 
    Javisst är det helt okej för vem som helst att anklaga. Så går det till överallt annars i samhället.

    Ett exempel: Någon anmäler en familj till soc och sedan gör soc en utredning på familjen. Efter det finner man familjen skyldig eller oskyldig.

    Simple as that.
  • Tompaaik
    LittleDarling skrev 2013-05-23 13:18:13 följande:
    Fast det är mer än bara megafonen. Finns även kända människor och övriga som säger samma sak. Låt oss bara invänta utredningen. Okej?

    Vad gjorde alla kända människor på platsen? Eller har dom också gått på hörsägen...?
  • LittleDarling
    oOOo oOOo skrev 2013-05-23 13:20:13 följande:
    Det är lite sent att invänta utredningen eftersom du redan startat tråden.
    Ja det är sant. Tills vidare får vi kalla detta för spekulationer tills utredningen är klar.
  • LittleDarling
    TrendyFarsa skrev 2013-05-23 13:20:23 följande:
    Spelar ingen roll om det så är Fredrik Reinfeld som hävdar att Polisen sagt det ena eller det andra, det du begär är det som sker i totalitära stater.
    Och även då vad gäller socialtjänsten som jag gav exempel på och överallt annars.

    Om jag anklagar dig för att ha stulit min väska så anmäler jag detta till polisen som sen utreder, ser till bevis osv. Sen efter det går du antingen friad eller fälld.


  • Tom Araya

    Några kloka saker som bekanta skrivit på Facebook angående händelserna i Husby:

    En person som anser sig ha rätt att begränsa räddningstjänstens möjligheter att hjälpa personer och egendom i nöd borde i mitt tycke förlora rättigheten att själv använda dessa tjänster!

    Alltså; kasta sten på polis/brandkår = inga bamseplåtser från sjukvården när du blivit misshandlad, ingen brandkår när dina micropopcorn fattat eld, ingen polis när du haft inbrott i lägenheten!

    Å jag hoppas du som är så urbota korkad att sysselsätta dig med det råkar ut för alla dessa saker, helst igår! Å helst om och om igen...

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Va faan håller media på med!
    Eldar igång ungdomarna i förorten så att nattens händelser i Husby ska eskalera.
    Provocerar fram ett redan framodlat problembeteende hos kidsen, avskyvärt.


     


    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det är idag man ska skriva en djup anays av våldet i Husby och ursäkta enskildas beteende med hänvisning till "staten", "samhället" eller andra difusa vidlyftiga begrepp. Samtidigt ska man helst sitta på en plats långt ifrån Husby, en plats dit man på sin höjd gör studiebesök på dagtid. Helst ska man generalisera kring grupper, vad de gör eller inte gör. Men i slutändan är allt polisens fel. Uppenbarligen var det polisens fel att skjuta en hotfull man i förra veckan och i förlängningen av det och kaoset som uppstod natten till idag var givetvis den situationen felaktigt skött av polisen, provocerande osv. Samtidigt går att återfinna klipp på youtube hur en liggande ensam polis blir sparkad på av ett antal ungdomar samtidigt som ett par småbarn filmar det från avstånd. Visst finns det alltid folk som kommer ivägen och felaktigt blir utsatta för ingripanden. Men det känns som om det finns ett mycket större generellt problem i samhället när nyheter om brinnande förorter får stå tillbaka för poliskritik.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • LittleDarling
    Tompaaik skrev 2013-05-23 13:22:12 följande:

    Vad gjorde alla kända människor på platsen? Eller har dom också gått på hörsägen...?
    Några befann sig på plats vad jag förstod men inte alla.
  • TrendyFarsa
    LittleDarling skrev 2013-05-23 13:22:52 följande:
    Ja det är sant. Tills vidare får vi kalla detta för spekulationer tills utredningen är klar.
    Nej vi kallar det för DINA spekulationer och hörsägner som sprids från ETT håll, det vill säga Entreprenörerna som är i full förd med att bränna upp sitt ghetto.

    Inte ens fulmedia har med detta längre, vad tror du det beror på? 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • MrsPenn
    Tompaaik skrev 2013-05-23 13:22:12 följande:

    Vad gjorde alla kända människor på platsen? Eller har dom också gått på hörsägen...?
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
  • Tompaaik
    LittleDarling skrev 2013-05-23 13:21:54 följande:
    Javisst är det helt okej för vem som helst att anklaga. Så går det till överallt annars i samhället.

    Ett exempel: Någon anmäler en familj till soc och sedan gör soc en utredning på familjen. Efter det finner man familjen skyldig eller oskyldig.

    Simple as that.

    Du har fått rätt så mycket om bakfoten. Det är INTE den anklagade som ska motbevisa anklagelsen, det är åklagaren som ska bevisa att anklagelsen är korrekt..

    Simple as that 
  • MrsPenn
    LittleDarling skrev 2013-05-23 13:19:59 följande:
    Det vet inte du. Själv då?
    Har jag redan svarat på Solig
    Om ditt namn innehåller ''Anonym'' så låtsas jag inte läsa vad du skriver.
Svar på tråden Polisens agerande och övervåld i Husby