Anonym (A) skrev 2013-09-30 00:52:04 följande:
Jag kan tänka mig att det är enklare i storstäderna och att det nog, just nu iaf, endast är där något sånt här är möjligt. Jag bor själv i en mindre stad och här kan jag dra mig till minnes att åtminstone två-tre personer försökt att driva något sådant utan att det lyckats. Vilket jag på sätt och vis kan tycka är lite tråkigt. Jag måste ju erkänna att jag hänger ganska mkt på bröllopstorget och där är det nog extremt få som skulle kunna tänka sig att använda en bröllopskoordinator, men medlemmarna där är ju inte på långa vägar alla som gifter sig i Sverige ;) Jag tänker dock att trenden där visar ganska tydligt på att fler och fler gärna planerar sina bröllop själva, och med det menar jag att det blir mer och mer planerande och att färre verkar göra det med hjälp av tex vänner och familj. Kan det vara så att det är lite två läger så att säga? Att det blir vanligare med DIY-are och dom som väljer att anlita någon? Nu tror jag ju inte heller att dom som använder sig av en bröllopskoordinator är människorna som främst använder sig av bröllopstorget heller, utan det är nog dom som verkligen vill göra allt själva.
Jag är också lite nyfiken på vad ditt "standard" uppdrag är? Alltså vad är vanligast att dina kunder vill ha hjälp med, på vilken nivå ligger det?
Ja, bröllopstorget är inte precis rätt ställe att "ragga kunder på" haha. Men det är synd, för jag tycker att bröllopskoordination har fått oförtjänt dåligt rykte där. Oftast är det gänget som redan är gifta som klankar ner på det mest så fort någon tar upp ämnet (kanske är dom rädda att folk ska sluta fråga dom om råd?)
Jag tror fortfarande många tar hjälp av vänner och familj, men det är nog många som har en färdig tanke över hur dom vill ha och snarare "delar ut uppgifter" än att dom får allmän och spontan hjälp, om du förstår hur jag tänker.
Den största fördelen med att anlita en koordinator är ju att du kan lämna över dom "tråkiga" områdena och lägga energin på just det som är kul. (ett bröllop är ju både ekonomi, research, planering, pyssel osv..) Många DIY-are skulle ju därför kunna vinna otroligt mycket på en koordinator eftersom dom kan lämna över en del områden och sedan lägga mer energi på just pysslandet. Men det är absolut två läger och majoriteten av dom som är koordinator-positiva hänger inte på bröllopstorget, nej:)
Det som jag gör absolut mest av är "komma igång-konsutation". Jag hjälper alltså till att strukturera upp allt, så det inte blir så "maffigt" precis i början. Hjälper till med budget, prioriteringslistor, checklistor och gör planeringar så dom inte stressar igång med allt på en gång, i fel ordning eller glömmer något.
Just det där med komma igång-konsultation skulle nog många par ha nytta av. En av sakerna jag gör är ju att kolla upp vad dom prioriterar (var för sig) och det är sällan samma saker och dom är ofta inte medvetna om att dom tycker så olika. Går man inte igenom sådant, gör en gemensam prioriteringslista och kompromissar så blir det lätt så att man antingen har två starka viljor som vill lägga ner mycket pengar och kraft på alla sina viktiga områden (det blir dyrt) eller så blir en (omedvetet) överkörd.
Sedan hjälper jag till en hel del med trycksaker (inbjudningskort, festprogram och sådant). Letar inspiration, tar fram förslag och så. Jag har även gjort själva trycksakerna till ett par bröllop, men ofta skickar jag iväg det till ett tryckeri med lite mer kapacitet. Hur kul det än är att göra det själv så är det sällan värt det med tanke på hur mycket tid det tar.
Oftast så är det ju endast en eller ett par områden paren vill ha hjälp med, som tex trycksakerna, eller att dom behöver hjälp att hitta lokal, inspiration till dekorationer (speciellt om dom har något specifikt tema)
Då blir det ju dessutom inte jättedyrt heller.
Något som kommer mer och mer och som jag tror att jag kommer göra mycket om ett par år är att hjälpa till på bröllopet. Fixa i ordning i lokal, avlasta toastmasters och värdpar som ofta irrar runt och har mycket att göra på själva dagen, ta emot tårta, hämta blommor, hjälpa musiker, fotograf osv att komma i ordning, se till att personal får mat och hålla lite extra koll på köket... Helt enkelt se till att allt flyter och lösa alla eventuella problem som uppstår. Här kan ju brudparet sköta precis hela planeringen själv men sedan lämna över allt och kunna slappna av på själva dagen. :)