• moonstar88

    Äggdonation i Sverige

    Hej!
    Vi har nyss kommit fram till att vi nog är tvungna att ställa oss i kö för äggdonation då våra ivf resultat inte alls är så bra. Vårt problem är både mina ägg (osäker på orsak) och manens sperma (för få).

    Men nu när jag kollar runt så är det som om många av de som tagit hjälp av äggdonation åker utomlands för hjälp.
    Så det är svårt för mig att få svar på mina frågor:
    Hur lång väntetid är det ungefär? Vi tillhör gävleborgs landsting.
    Vad kostar det?
    Har man rätt att veta någonting om donatorn?

    Om någon kan avara så blir jag överlycklig. Ni får även gärna skriva mer info om detta också om ni vill.


  • Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-08 15:57:06 följande:
    Nu är jag igång med min testcykel, efter 7 mån väntetid. Bli intressant att se hur detta kommer att gå, men nässpray  och piller... Planerad donation för oss i mars Skrattande
    Testcykel?

    Vad innebär det? Skall du göra en fejkmottagning av ägg? Alltså få alla hormoner, men inga ägg? 
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2013-11-08 21:11:51 följande:
    Testcykel?

    Vad innebär det? Skall du göra en fejkmottagning av ägg? Alltså få alla hormoner, men inga ägg? 
    Jag ska spraya, för nedreglering och sen äta tabl för att bygga upp livmoderslemhinnan. Blodprov och VUL görs under denna tid. Detta för att se hur jag svarar på behandlingen och för att veta hur lång behandlingstid jag behöver för att vara redo för att ta emot ett ägg. Under denna tid görs sedan en ny infektionsundersökning av mig och maken, för att vi sen ska klassas som helt redo för en donator. Sedan går jag under några månader utan medicinering och sätts sedan på dem igen, då en donator finns.
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-11 20:05:24 följande:
    Jag ska spraya, för nedreglering och sen äta tabl för att bygga upp livmoderslemhinnan. Blodprov och VUL görs under denna tid. Detta för att se hur jag svarar på behandlingen och för att veta hur lång behandlingstid jag behöver för att vara redo för att ta emot ett ägg. Under denna tid görs sedan en ny infektionsundersökning av mig och maken, för att vi sen ska klassas som helt redo för en donator. Sedan går jag under några månader utan medicinering och sätts sedan på dem igen, då en donator finns.

    Ja, det kanske är smart. Har aldrig varit med om det, men det underlättar ju. Har bara sprayat en gång och då start på dag 2 vilket fick alla hormoner att gå i spinn och så fick jag en cysta som kanske skulle punkteras. Det slapp jag dock. Hoppas jag får börja på dag 21 den här gången. Mindre risk för cystor då.
  • Jojjo77
    Jenkis skrev 2013-11-11 20:48:56 följande:

    Ja, det kanske är smart. Har aldrig varit med om det, men det underlättar ju. Har bara sprayat en gång och då start på dag 2 vilket fick alla hormoner att gå i spinn och så fick jag en cysta som kanske skulle punkteras. Det slapp jag dock. Hoppas jag får börja på dag 21 den här gången. Mindre risk för cystor då.
    Ja, det är ju det där som är lite jobbigt med alla hormoner man utsätts för... Man vet ju aldrig vad som händer... 
  • Kidneybönan

    Hej på er!

    Vi har nyss hamnat i ÄD-kö i Linköping. Vad kul att komma i kontakt med er som är i samma fas som oss, jag har tidigare läst i trådar där alla är på gång med sina ÄD. Vi har en beräknad väntetid på ca 1 år. Även om det verkar bättre än på många andra ställen så är det fortfarande lååååång tid. Hur ska vi klara väntan? Och oron att det inte ska lyckas när vi väl är där?

    Vi har hört av oss till Fertinova Helsingfors också, deras väntetid är 6 mån, men väntan på ett intro-besök var 5 månader, så i princip samma tid som här alltså...

    Kram till er, medsystrar!        

  • Jojjo77
    Kidneybönan skrev 2013-11-18 13:57:00 följande:
    Hej på er!

    Vi har nyss hamnat i ÄD-kö i Linköping. Vad kul att komma i kontakt med er som är i samma fas som oss, jag har tidigare läst i trådar där alla är på gång med sina ÄD. Vi har en beräknad väntetid på ca 1 år. Även om det verkar bättre än på många andra ställen så är det fortfarande lååååång tid. Hur ska vi klara väntan? Och oron att det inte ska lyckas när vi väl är där?

    Vi har hört av oss till Fertinova Helsingfors också, deras väntetid är 6 mån, men väntan på ett intro-besök var 5 månader, så i princip samma tid som här alltså...

    Kram till er, medsystrar!        
    Vad spännande! Jag hur klarar man väntan? Det är bara att stå ut tänker jag, vad har man för alternativ... Men visst snurrar det i skallen och man brottas med toppar och dalar, känslomässigt.

    Vi får följas åt här och hålla tummarna för varandra!

    Lycka till!Hjärta 
  • Jenkis
    Jojjo77 skrev 2013-11-18 14:02:35 följande:
    Vad spännande! Jag hur klarar man väntan? Det är bara att stå ut tänker jag, vad har man för alternativ... Men visst snurrar det i skallen och man brottas med toppar och dalar, känslomässigt.

    Vi får följas åt här och hålla tummarna för varandra!

    Lycka till!Hjärta 
    Ja, man klarar väl väntan genom att göra allt du skulle vilja göra just nu. Alltså man försöker leva livet just nu med allt vad det innebär. Jobb, resor, renoveringar, vänner o.s.v. Man har ju som sagt inget val, men om man inte avstår något så kan man ju inte säga att man väntar förgäves heller.
  • moonstar88

    Vi har nu fått vår remiss om äggdonation skickad till akademiska i Uppsala, någon som har erfarenhet om just dom?

    Jag ringde även och kollade upp vänte tiden den låg på ungefär ett år vilket känns överenskommligt.

    Vi ska få komma på info.samtal innom 3 månader så då kanske vi får reda på mer. Hur går det första mötet till? Hur lång tid tar det ungefär?

  • Jojjo77
    moonstar88 skrev 2013-11-24 14:50:11 följande:
    Vi har nu fått vår remiss om äggdonation skickad till akademiska i Uppsala, någon som har erfarenhet om just dom?
    Jag ringde även och kollade upp vänte tiden den låg på ungefär ett år vilket känns överenskommligt.
    Vi ska få komma på info.samtal innom 3 månader så då kanske vi får reda på mer. Hur går det första mötet till? Hur lång tid tar det ungefär?
    Vad spännande! Jag vet tyvärr inget om Uppsala.

    Är det ett läkarsamtal ni ska ha, eller samtalet med kuratorn för att ställas i kö?
  • moonstar88
    Jojjo77 skrev 2013-11-26 21:22:57 följande:
    Vad spännande! Jag vet tyvärr inget om Uppsala.

    Är det ett läkarsamtal ni ska ha, eller samtalet med kuratorn för att ställas i kö?



    Jag vet faktiskt inte, trodde att man gjorde det samma dag:/. Vi har inte fått någon information om dom. Jag ringde bara dit och fick reda på kötiden.
Svar på tråden Äggdonation i Sverige