• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Axo
    rosii skrev 2014-08-01 20:48:54 följande:

    Ja jag vet inte riktigt hur jag ska göra med plankan, gjort den 2 kvällar & det känns då bra. Utöver det så går jag 1h pw varje dag, fyfabian vad skönt att röra sig igen men foglossningen gör sig fortfarande påmind när jag varit stilla förlänge. Karpaltunnelsyndromet är nästan borta också. Toppen!


    Känns det bra så kan du nog fortsätta!

    Håller med om att det är fantastiskt att kunna röra sig igen utan att vagga fram som en anka! Går minst en promenad om dagen, försöker gå två eftersom hunden behöver det, men tyvärr räcker ju inte alla dygnets timmar till allt.

    Känner också av fogarna, speciellt nu när jag gått lite längre rundor, men det är ju långt ifrån samma smärta som innan.
  • Juronjaure

    Fin Ludwig :) Min dotter är också 6 veckor, jag tycker det är så roligt att hon plötsligt HÄNGER MED så mycket, följer med blicken, lägger  märke till leksaker etcetera. Hon känns så STOR plötsligt. Och, jag fattar inte hur det är möjligt, men ungen blir sötare för varje dag. Hon som var så ofattbart söt när hon föddes, borde inte vara möjligt att bli ännu sötare...? Livets mysteriet...

  • soffipropp1987
    Juronjaure skrev 2014-08-01 22:56:42 följande:

    Fin Ludwig :) Min dotter är också 6 veckor, jag tycker det är så roligt att hon plötsligt HÄNGER MED så mycket, följer med blicken, lägger  märke till leksaker etcetera. Hon känns så STOR plötsligt. Och, jag fattar inte hur det är möjligt, men ungen blir sötare för varje dag. Hon som var så ofattbart söt när hon föddes, borde inte vara möjligt att bli ännu sötare...? Livets mysteriet...


    Tack! Ja det är helt sjukt vad dom lär sig fort! Och större och sötare blir dom :) hittade en bild från 14 juli när han ligger på en filt och en bild från igår på samma filt och nu får han ju knappt plats på den, på bara två veckor!!

    Man märker ju inte själv hur mycket dom växer, men helt plötsligt inser man ju det för dom passar inte i dom där kläderna som dom ju faktiskt kunde ha igår :)
  • Kela1981

    En fråga; när somnar era bebisar för natten? Och hur många gånger vaknat dom och vill ha mat sen? Det känns som alla man pratar med har bebisar som antingen sover natten igenom eller bara vaknar en gång per natt.

    Vår tjej sover oftast en omgång i vagnen mellan 18-20 sen får hon mat, är uppe kanske en timme och är glad och pigg och sen börjar kriget. Någonstans mellan 20-21 så har hon en skrik-period som heter duga! Det spelar ingen roll vad jag gör för hon bara vrålar tills hon är rent svettig och till slut bara hostar hon stackarn för hon är helt slut. Därefter har hon jättesvårt att komma till ro och i dag har hon precis somnat nu vid midnatt. Sen vaknar hon en gång vid ca 2-4,30 och 7 och vill ha mat. Då är det oftast inga problem med att få henne att somna om men nu på kvällen är det jättejobbigt.

    Någon annan som har en bebis dom gör samma sak?

  • BlippBlopp
    Kela1981 skrev 2014-08-02 00:03:29 följande:

    En fråga; när somnar era bebisar för natten? Och hur många gånger vaknat dom och vill ha mat sen? Det känns som alla man pratar med har bebisar som antingen sover natten igenom eller bara vaknar en gång per natt.

    Vår tjej sover oftast en omgång i vagnen mellan 18-20 sen får hon mat, är uppe kanske en timme och är glad och pigg och sen börjar kriget. Någonstans mellan 20-21 så har hon en skrik-period som heter duga! Det spelar ingen roll vad jag gör för hon bara vrålar tills hon är rent svettig och till slut bara hostar hon stackarn för hon är helt slut. Därefter har hon jättesvårt att komma till ro och i dag har hon precis somnat nu vid midnatt. Sen vaknar hon en gång vid ca 2-4,30 och 7 och vill ha mat. Då är det oftast inga problem med att få henne att somna om men nu på kvällen är det jättejobbigt.

    Någon annan som har en bebis dom gör samma sak?


    Vår kille började bli hyfsat regelbunden vid 6 veckors ålder.

    Sover från 15:00 - 17:00

    Somnar för natten mellan 20:30 - 21:30

    Mellan dom två stunderna kan han vara lite gnällig å inte komma till ro. Men det blir bättre om jag hela tiden ger mycket gos, ofta erbjuder mat (ersättning) och provar att lägga honom i sängen för att se om han somnar. Annars får han somna i famnen så lägger jag honom i sängen efter en stund.

    Oftast vaknar han för mat och blöjbyte i 30 min mellan 00-02. Och vaknar alltid kl04 igen för att vara vaken en timme, sova en timme och sedan vara vaken som vanligt på dagen.

    Men idag var en sån där underbar dag som händer ibland och han sov från 21-04 utan att vakna och vilja ha något :D
  • Amalian83

    Min bebis är 10 veckor och inte särskilt regelbunden med sömn. Jag brukar amma henne till ro vid 22-23. Hon är gärna lite mer gråtig och mammig från kl 21 och somnar ofta innan kl 00. Hon kan vakna igen allt mellan 02 och 04 för mat (beroende på när hon somnade) och det kan ta henne 15 min att äta och somna om eller det kan ta 1 timme. Sedan vaknar hon gärna inom ett par timmar igen för samma procedur och sedan efter en eller två timmar igen och därefter brukar vi börja dagen.

    Jag har bara upplevt en enda gång att hon sovit fem timmar i streck och då var hon förkyld och det var väldigt varmt ute.

    Min tjej har gått upp från 3,4 kg till 6,5 kg sedan födseln så jag tror helt enkelt hon är en hungrig bebis som hellre äter än sover :)

  • ellami

    Verkar som att det är vanligt att de blir gnälliga och har svårt att komma till ro på kvällen, jag har också en sån bebis. Runt samma tid på kvällen kan han bli gnällig och blir då helt hysterisk? Han känns nästan hyperaktiv, liksom flaxar med armar och ben och suger på nappen helt frenetiskt samtidigt som han gråter. Det känns som att han blir övertrött för lyckas jag börja nattning precis innan han blir sån så kan det gå hur smidigt som helst, men det tar honom en sekund att gå från glad bebis till gnällig flaxande bebis. Annars tror jag de har mycket intryck att smälta.

    Jag börjar nattning runt 20-20.30, han sover oftast runt 21. Alla nätter ser sen olika ut. Första passet sover han längst, på sistone har det blivit till ca 1-2 tiden (4 h i streck) sen ammar han en kort stund, somnar om och sen vaknar han oftare. Han har nästan alltid magknip på natten, vilket är jättejobbigt både för oss och för honom, det börjar runt 4 tiden på morgonen, ibland senare. Ibland är det superjobbigt och vi är vakna flera timmar och ibland lyckas han sova sig igenom det (men spänner sig och gnäller i sömnen). Ja, inga nätter att hurra över alltså! Men jag har sett att hans sovmönster ändras hela tiden och hoppas på en magisk förbättring vid 3 månaders ålder :)

    Jag avundas er som har bebisar som sover långa pass på dagarna! Min bebis är vaken ca 2 timmar åt gången sen är det dags att sova MEN då sover han bara korta pass. Allt från 20-40 minuter, sällan mer än en halvtimme, så man hinner inte så mycket, än mindre sova själv. Nån gång då och då lyckas han sova 1,5 h streck på dagen.

    Följdfråga. Hur nattar ni era små?

  • Axo

    Malte, 8 veckor, är hyfsat regelbunden nu. Äter var tredje timme på dagen, alltid vid samma tid.

    Nattningen blir vid 22, då tar vi på pyjamas och går upp till sängen. Han får mat och somnar, sen sitter jag med honom en stund så han somnar ordentligt sen lägger jag ner honom i hårdliften som vi har mellan oss i sängen.

    Sen vaknar han normalt runt 4 och äter och somnar och sover till 7.

    Nu börjar han vara vaken mer på dagarna, men då har vi inga direkta sovrutiner.

  • BlippBlopp

    Han kan nattas på lite olika vis.

    Vaggandes i famnen, 1sekund efter att han ätit, bredvid mig mot soffkudden/armstödet i soffan eller själv i spjälsängen (spjälsängen funkar bäst om han inte ser mig då han blir så uppspelt och sprattlig. Klappa honom på huvudet funkar ganska bra för att få honom att lugna sig också)

Svar på tråden Junibebisar 2014