• Anonym (helt sluut)

    ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

    Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

    Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

    snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

  • Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-11-05 22:11:22 följande:

    Jag försöker se min dotter som normal. Men det är svårt då hon skiljer sig så mkt från andra jämnåldriga.

    Jag vill bara hon ska vara 'frisk'


    Kom bara ihåg att det hon behöver mest av allt, oavsett om hon har någon diagnos eller inte, är en mamma som kan titta in i hennes ögon med glädje, värme och kärlek! Det spelar liksom ingen roll om hon är 'norma'l eller inte, hon har precis samma behov av dig ändå!
  • Anonym (Snälla)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-11-05 22:11:22 följande:

    Jag försöker se min dotter som normal. Men det är svårt då hon skiljer sig så mkt från andra jämnåldriga.

    Jag vill bara hon ska vara 'frisk'


    Jaha.. och att min bebis beter sig likadant? Allt du skriver som din bebis gör stämmer ju på min oxå. Men det ignorerar du? Bara för att det inte passar in i din föreställning om att ditt barn är sjukt.

    Jag tycker det är läskigt att se att du fortfarande håller fast vid att ditt barn är autistiskt. Tycker så otroligt synd om din dotter och dina andra barn som har en mamma som inte inser eller vill inse att hon är sjuk. 
  • Kerubmamman
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-11-05 22:11:22 följande:
    Jag försöker se min dotter som normal. Men det är svårt då hon skiljer sig så mkt från andra jämnåldriga.
    Jag vill bara hon ska vara 'frisk'
    Det är din sjukdom som gör att du söker tecken på "katastrofer". Om hon skulle skilja sig så mycket från jämnåldriga skulle andra se det också. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

    Efter din fråga om Boel-testet gjorde jag en väldigt ovetenskaplig undersökning på facebook.

    I en autismgrupp svarade 19 föräldrar om totalt 31 autistiska barn:
    4 klarade inte testet, varav 2 har en utvecklingsstörning

    I min logg svarade 21 föräldrar om totalt 36 normalstörda barn:
    3 klarade inte testet


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Schna

    TS

    Om du inte kan få din bebis utredd och inte heller släppa din oro ens med terapi, så kan du försöka acceptera att din bebis troligtvis har autism. Utgå istället från det och försök gå vidare. Är mitt förslag.

  • Anonym (Förstår)
    Kerubmamman skrev 2014-11-06 09:27:37 följande:

    Det är din sjukdom som gör att du söker tecken på "katastrofer". Om hon skulle skilja sig så mycket från jämnåldriga skulle andra se det också. 


    Riktigt så enkelt är det inte. Jag var ganska övertygad när vår son var sju månader. När jag berättat allt vi tänkte på för BVC-PSYKOLOGEN kunde hon se små tecken som hon sa att hon annars inte hade tänkt på. Jag gjorde så att jag tänkte att det var autism och vår kille behöver extra av allt. På så sätt blev inte oron så stark och när han väl fick diagnos så hade jag redan bearbetat det
  • Kerubmamman
    Anonym (Förstår) skrev 2014-11-06 10:10:43 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Jag var ganska övertygad när vår son var sju månader. När jag berättat allt vi tänkte på för BVC-PSYKOLOGEN kunde hon se små tecken som hon sa att hon annars inte hade tänkt på. Jag gjorde så att jag tänkte att det var autism och vår kille behöver extra av allt. På så sätt blev inte oron så stark och när han väl fick diagnos så hade jag redan bearbetat det
    Visst, jag säger inte att det är omöjligt att känna på sig med större spädbarn. Men eftersom TS har "sett" autismen sen flickan öppnade ögonen första gången så  är det med största sannolikhet ett symptom på TSs sjukdom och inte på flickans autism. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Förstår)
    Kerubmamman skrev 2014-11-06 11:01:03 följande:

    Visst, jag säger inte att det är omöjligt att känna på sig med större spädbarn. Men eftersom TS har "sett" autismen sen flickan öppnade ögonen första gången så  är det med största sannolikhet ett symptom på TSs sjukdom och inte på flickans autism. 


    Jo, jag kan hålla med om att det låter lite märkligt att se det så fort barnen öppnar ögonen. Men tanken på autism slog mig väldigt tidigt. Redan första veckan funderade jag på varför han inte tröstade av oss. Var inget som direkt oroade mig då men jag vet att jag någon gång tänkte tanken. Ögonkontakten reagerade jag på när han var några månader. Han log och ler fortfarande aldrig som svar på andras leenden. Jag är så fascinerad av att träffa barn som ler bara av att jag ler mot dem. Sen är ju barn olika men när jag tänker tillbaka så var det flera bitar som var annorlunda. Det saknades en kvalitet i kontakten. Tack och lov så känns det idag som att vi har en fantastisk kontakt även om han har sina svårigheter. Men Idag visar han tydligt att han är tryggast hos mamma och pappa.

    Men med detta vill jag inte säga att ts inte skulle behöva hjälp. Det behövs en helt annan typ av hjälp och jag skulle rekommendera KBT för oro.
  • Anonym (helt sluut)

    Tack för din undersökning kerubmamman! Känns som att oavsett om hon fixar det eller ej betyder det inte så mycket.

    förstår: menar du att din son aldrig gett svarsleende? Varken till familj eller obekanta?

    Snälla: jag ignorerar på inget sätt att ditt barn beter sig på samma sätt. Det är tvärtom en stor lättnad! Däremot vågar jag inte tro att allt är bra utan funderar istället om det finns symtom som jag missat beskriva

  • Anonym (Förstår)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-11-06 18:35:28 följande:

    Tack för din undersökning kerubmamman! Känns som att oavsett om hon fixar det eller ej betyder det inte så mycket.

    förstår: menar du att din son aldrig gett svarsleende? Varken till familj eller obekanta?

    Snälla: jag ignorerar på inget sätt att ditt barn beter sig på samma sätt. Det är tvärtom en stor lättnad! Däremot vågar jag inte tro att allt är bra utan funderar istället om det finns symtom som jag missat beskriva


    Jag menar att han aldrig log som svar på ett leende. Men det reflekterade jag inte över då. Han log första gången vid sju veckor och skrattade när han var tre månader. Han har alltid gillat roliga ljud och kan än idag skrattade  högt åt ljud som "tjoff". Det tog också lång tid innan han log av att bara se oss men det kan han göra nu och han kan också le när främlingar hälsar. 
Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka