• Anonym (rådlös)

    gör jag fel om jag slänger ut sambon?

    För att göra en lång historia kort, vi är en familj. Två vuxna och 3 barn. Min sambo har varit arbetslös i 4 år nu och under denna period haft som mest ca 3-4000 kronor i inkomst per månad. Senaste 1-1,5 året har sambon haft 0 kronor i månaden i inkomst. Vi går back ca 10000 per månad för tillfället och jag kan inte längre försörja sambon och sagt ifrån.åtskilliga gånger sedan januari att sambon måste få en inkomst. Har nu sagt att sambon har månaden ut på sig att få in pengar och jag skiter i hur det fixas. Även gjort klart att det inte längre räcker med 3000 per månad som akassan blir när den blir aktiverad längre utan måste bidra med hälften nu, minst 7000 per månad iaf. Hen säger att hen förstår men hen har inga mirakel idéer att komma med. Jag har sålt min bil nu för att kunna betala av räkningar som inte kunnat bli betalda osv. Sitter nu kvar med en fyrhjuling som är något av värde. Hen tyckte vi kunde sälja den för att klara oss lite längre, jag sa nej och att den säljes först när det inte finns andra alternativ längre. Fyrhjuling är min trygghet att få in pengar när jag själv behöver det för att klara stora utgifter.

    Skulle sambon flytta innebär det ca 6000 mer i månaden för mig och barnen, 2000 ca som inte går åt i mat osv samt underhåll på nästan fyra. Det skulle innebära att vi skulle klara oss jag och barnen utan sambon.

    Jag vill såklart inte slänga ut hen, men jag kan inte fortsätta så här. Är det fel om jag säger i början av januari att hen måste flytta? Hen har ju hört det och vet att jag inte har råd längre. Är det på något sätt mitt ansvar att se att hen klarar sig vid en separation? Hur gör jag, hur får man ut hen, hur klarar man det, hur förklarar man för barnen? Som sagt har jag försörjt sambon fyra år och jag kommer inte sälja allt jag har för att hen skall få gå hemma och lalla längre

  • Svar på tråden gör jag fel om jag slänger ut sambon?
  • Nixe
    Anonym (rådlös) skrev 2014-12-28 10:39:58 följande:

    Ja han kan ju glömma att han får boendet då det står i mitt namn och han inte betalat en krona för det.


    Fast trist nog har han laglig rätt till hälften av boendet oavsett om han inte betalat en endaste krona och du står som ägare. Är den i förskaffad för gemensamt bruk sitter du i skiten och kommer få lösa ut honom för att bo kvar och bli av med honom. Sånt som man bör kolla upp innan man flyttar ihop. Sambolagen är mycket starkare än vad många tror och vems namn som står på vilket kontrakt spelar ingen roll om hemmet brukats gemensamt från start.
  • Anonym (Parasit eller vad?)
    nymedlem skrev 2014-12-28 11:52:43 följande:
    Lätt gjort om man är SJUK, deprimerad!
    Men då borde han söka hjälp för det o istället kanske få ett läkarintyg, som ger honom rätt till sjukpenning? Det låter ju lite så, eftersom han inte klarar av att vara ensam hemma o sköta om barnen, som lovar att skärpa till sig men inte gör det.

    Så verkar det som att han o TS inte ens pratar med varandra, eftersom hon inte ens vet om han är lat, sjuk eller deprimerad o hon vet inte ens om han söker jobb eller inte. Låter mer som att han är gratis inneboende än sambo.

    Vad jag inte förstår är att fyra år har fått passera utan att något hänt TS? Hur kan du hellre sälja allt du har än att ställa krav på honom?
  • Anonym (rådlös)

    Fast vad gäller boende och mina ägodelar osv så är det sagt att han inte kommer kräva mig på det om vi går isär så hoppas han håller sina ord i så fall.

    Skulle han iaf försöka hade han fått vara föräldraledig tills han får arbete, men även det skulle idag bara skjuta fram problemen för mig. Visst hade vi klarat oss lite bättre om han var föräldraledig istället men så sitter man i samma sits igen om några månader för att han fortfarande inte fått tummen ur.

    Så länge han.inte ens försöker vill jag inte göra så

  • Anonym (Parasit eller vad?)
    LängtansBlåaBlomma skrev 2014-12-28 11:54:12 följande:
     
    Fast jag förstår ts om hon inte vill låta honom ta hand om barnet, men gör man inte det (litar på sin man) finns det ingen anledning till att vara tillsammans tycker jag.
    Håller med. Varför vara tillsammans med nån man inte litar på? O som inte ens klarar av att ta hand om sig själv?
  • Nixe
    Anonym (rådlös) skrev 2014-12-28 12:07:37 följande:

    Fast vad gäller boende och mina ägodelar osv så är det sagt att han inte kommer kräva mig på det om vi går isär så hoppas han håller sina ord i så fall.

    Skulle han iaf försöka hade han fått vara föräldraledig tills han får arbete, men även det skulle idag bara skjuta fram problemen för mig. Visst hade vi klarat oss lite bättre om han var föräldraledig istället men så sitter man i samma sits igen om några månader för att han fortfarande inte fått tummen ur.

    Så länge han.inte ens försöker vill jag inte göra så


    Ok, jag hoppas för sin skull att han håller vad han lovar men akta dig för att utgå ifrån det bara. Det kan ju vara så att han helt enkelt inte har koll för lata människor som vill leva på andras pengar kan nog mycket väl ändra åsikter drastiskt om de inser att de kan ha flera hundra tusen att casha in bara de ansöker om vad de faktiskt har laglig rätt till. Lycka till!
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (Parasit eller vad?) skrev 2014-12-28 12:06:28 följande:

    Men då borde han söka hjälp för det o istället kanske få ett läkarintyg, som ger honom rätt till sjukpenning? Det låter ju lite så, eftersom han inte klarar av att vara ensam hemma o sköta om barnen, som lovar att skärpa till sig men inte gör det.

    Så verkar det som att han o TS inte ens pratar med varandra, eftersom hon inte ens vet om han är lat, sjuk eller deprimerad o hon vet inte ens om han söker jobb eller inte. Låter mer som att han är gratis inneboende än sambo.

    Vad jag inte förstår är att fyra år har fått passera utan att något hänt TS? Hur kan du hellre sälja allt du har än att ställa krav på honom?


    Försöker ju prata med honom men svårt att prata med någon som inte vill prata om det som bara säger att han förstår och skall bättra sig. Är lite mer aktiv i allt i ett par dagar och sedan återgår till gamla vanorna igen. Ska jag bara klaga på allt varannan dag så är det absolut ingen idé att ens försöka längre. Och ja jag misstänker att han är.deprimerad men han vägrar ju prata om grejerna och vägrar lyssna på att han får söka hjälp.

    Jag är inte själv bästa människan på jorden, men försöker så gott jag kan med att få familjen att fungera, men har kommit till gränsen att det inte längre fungerar och nu sätter jag stopp efter att ha ställt krav och gett han massor av chanser att lösa det.
  • Anonym (rådlös)
    jagärjagvemärdu skrev 2014-12-28 12:15:57 följande:

    Varför skaffade du barn med denna man?


    Han har inte alltid varit sådan och det är ju inte barnens fel att deras pappa inte klarar av det längre. Älskar mina barn, och utan deras pappa hade de inte varit de de är. Som sagt var yngsta inte direkt planerad heller.
  • Anonym (Duh)
    Anonym (Lotto) skrev 2014-12-28 11:18:36 följande:
    Jag tänkte också det. Det måste vara jobbigt att ha en höna hemma. Sammanboende med en höna lixom. Inget man ser varje dag. Jag skulle vilja se giftemålet med hönan. Här tager du denna höna i nöd och lust.
    Lite som att bo med tre barn. Jag skulle fan inte ens ha plats för en enda lada hemma.
  • Anonym (Parasit eller vad?)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-12-28 12:21:41 följande:
    Försöker ju prata med honom men svårt att prata med någon som inte vill prata om det som bara säger att han förstår och skall bättra sig. Är lite mer aktiv i allt i ett par dagar och sedan återgår till gamla vanorna igen. Ska jag bara klaga på allt varannan dag så är det absolut ingen idé att ens försöka längre. Och ja jag misstänker att han är.deprimerad men han vägrar ju prata om grejerna och vägrar lyssna på att han får söka hjälp.

    Jag är inte själv bästa människan på jorden, men försöker så gott jag kan med att få familjen att fungera, men har kommit till gränsen att det inte längre fungerar och nu sätter jag stopp efter att ha ställt krav och gett han massor av chanser att lösa det.
    Men grejen är ju att kommer undan med det! Han behöver bara säga att jag förstår, ska bättra mig osv men så är allt likadant efter några dagar igen o allt fortsätter som förut.

    Så eftersom du nu försökt massa gånger att prata med honom men det inte funkar, så tror jag att du helt enkelt får sätta hårt mot hårt. Även om det känns jobbigt. Tycker du ska säga honom att jag orkar inte med den här ekonomiska bördan längre, därför får du flytta hem till din syster närmsta tiden (eller kompis, mamma, nån annan) så får vi se sen. Du gör inget för att förbättra situationen, så du får packa ner datorn, tandborste etc o flytta ut. Tills du kommit ekonomiskt på fötter.

    Han kommer säkerligen att protestera men försök stå på dig!

    Om du är bästa människan på jorden eller ej, men det är iallafall du som försörjer familjen nu. Utan dig skulle det ju inte gå alls!

    Vad tror du om detta?
Svar på tråden gör jag fel om jag slänger ut sambon?