• Anonym (Enkelt)

    Varför gör ni det så jävla omständigt?

    Jag har en fråga som jag har undrat över hur länge som helst och man ser trådar om överallt.
    Varför i hela friden gör ni nyblivna föräldrar allt så jävla svårt och omständigt?
    Helt ärligt så verkar det som att hela världen kretsar kring den nyblivna mamman och att allt är så jävla svårt jämt.

    Nej vi kan inte åka till svärföräldrarna för det är för långt och jag gillar inte dom. Nej dom kan inte åka hit för jag vill inte att någon annan håller i bebisen. Nej jag kan inte gå utanför dörren för bebisen behöver mamma och bara mamma. Vi har ju ett band från magen. Nej pappan får inte vara "barnvakt". Mamma mamma mammma mamma.
    Nej ingen får komma hit på minst 5 månader för vi måste få in rutiner, matningen är jobbig, vi sover dåligt osv osv osv.

    Jag tycker personligen att alla nyblivna föräldrar speciellt förstagångsföräldrar verkar tro att det är världens största grej att få barn och det ska göras så jävla omständigt som möjligt.

    Vi fick första besöket redan på bb. BB tar inte emot besök men vi gick ner till en lugn korridor och mötte dom. Gick jättebra.
    Sen när vi kom hem bodde en släkting till oss där 1 vecka för hon behövde sovplats. Gick också jättebra.

    Inga problem att hälsa på mina släktingar 3-4 timmar bort. Nej för vet ni vad. Man kan stanna på vägen. chockerande va?
    Gick lika bra att vara där som att vara hemma. Bebisen fick mat och sova ändå. Vår bebis fick både bröstmjölk och ersättning i början. Så nätterna då sov jag som mamma i alla fall 6-7 timmar i sträck och PAPPA tog sitt barn för vet ni vad? Pappa är ingen jävla barnvakt. Han är minst lika viktig som mamman och har lika stort ansvar.

    Vårt barn har fått precis lika mycket tid med mamma som med pappa innan han började jobba igen efter 8 veckor.

    Vi har lämnat iväg henne också. ibland 1 timme ibland 2 och några gånger en hel kväll så vi kunnat äta middag och gå på bio. Och det har gått hur bra som helst för farmor och farfar är fantastiska och hon älskar dom och har det jättebra där. För även om vi är föräldrar så är vi inte bara föräldrar utan vi är man och fru också och behöver egentid. Man slutar inte behöva egentid bara för att man blir förälder och det är INGET fel i att vilja ha det.

    Och nej man behöver inte sitta hemma första halvåret med sitt barn för att det finns baciller ute eller för att det är omständigt. Man tar med mat, blöjor ombyte och sen räcker det rätt långt.
    Man behöver inte göra ett helt företag av att åka någonstans bara för att man har ett barn.

    Och det kanske viktigaste utav allt. Barn ska INTE styra familjen. Klart man måste se till deras behov men man behöver inte ändra hela livet för att dom ska få som dom vill. för när dom föds är dom individer utan rutiner och utan speciella sätt att göra allt på. Och jag vet inte hur alla andra gör men vi har då i princip samma liv nu som innan för vår dotter hänger med på ALLT. Hon har anpassat sig efter hur vi lever och mår jättebra av att leva lika.
    Det är inga problem.

    Så kort sagt SLUTA GÖRA ALLT SVÅRARE ÄN VAD DET ÄR!!!

  • Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?
  • Anonym (Andas)
    Batmamba skrev 2015-01-31 12:30:25 följande:

    Men TS, de som har ett komplicerat liv har inte valt det och de skulle med stor sannolikhet välja bort det om de kunde.

    Det du som åskådare tycker ser ut som en omständlig lösning är förmodligen den enklaste för familjen i fråga. Eller så är det inte den enklaste lösningen, men den som de bedömer är den bästa i längden.

    Du vet inte allt om alla andra, varför de gör som de gör och vilka eventuella svårigheter de har.

    Och det där du säger om att du inte säger åt folk vad de SKA göra utan berättar hur man KAN göra är bara det yttersta beviset för att du inte har fattat. Alla KAN inte göra som ni, inte ens om de hade velat.


    Word! Förstår du fortfarande inte TS? Då finns det blogg inte mycket mer vi kan göra för dig tyvärr.
  • Voodoodoll
    Anonym (Enkelt) skrev 2015-01-31 11:26:46 följande:

    Åh jag kan ju inte låta bli. Det är så kul att se för ni alla misstolkar verkligen vad hela tråden handlar om.
    Jag menar det handlar inte om att man måste åka någonstans när bebisen är liten. eller att man måste ta emot besök. Det var bara så vi gjorde för vi tycker om att åka till olika ställen och som min kära mormor alltid säger. Barn behöver kärlek och trygghet och det kan dom få vart som helst så länge dom har mamma och pappa. Voila!
    Det lever vi efter. Vi älskar att bara slänga oss i bilen på en ledig dag och åka till olika ställen. Och det har vi fortsatt med. Så jag menar inte att alla måste åka någonstans. utan just det exemplet uppkom från en annan tråd där mamman vägrade åka till svärföräldrarna utan någon egentlig anledning mer än att hon inte tyckte om dom. och bebisen var 4 månader eller något.

    Så den här tråden handlar inte om att alla måste göra som jag. Det behöver ingen göra och det har jag inte påstått heller. jag sa att så här kan man göra.
    Jag undrade med hela tråden varför folk gör det så svårt för sig? Det är den enda frågan. Varför gör ni det så svårt när det finns lättare sätt?

    En fråga ett svar. Sen tänker jag inte försvara hur vi lever vårt liv. För vi älskar vårt liv och gör saker så enkelt som det bara går för så har jag växt upp. gör ingen stor grej utav saker och tar det som det kommer. inget katastroftänk i förväg.

    Så jag anser att vårt sätt att hantera och uppfostra vårt barn är rätt för oss och det har fungerat ypperligt. Jag menar på något sätt måste vi ju ha gjort rätt då vi har ett så enkelt barn. Jag tror att det är för att vi är trygga och lugna föräldrar med mycket kärlek till vårt barn och till varandra.

    Sen är jag så klart medveten om att barn är olika men i grund och botten tror jag att det kommer av att föräldrar är olika. oroliga föräldrar ger oroliga barn helt enkelt.
    Sen är inte vårt liv rosa fluffiga moln jämt heller så klart. det sticker jag inte under stolen med. Men så är ju småbarnslivet. det är jobbigt ibland.

    Men vi har som tidigare sagt en stor familj där vi får mycket stöttning och stöd om det behövs så vi klarar det jättebra. Sen tror jag det handlar helt om inställning. Om min dotter har vaknat 6 gånger på en natt så ser inte jag det som världens undergång. det går bra ändå. Och jag har mött många som gärna gör saker större än vad det är och gärna klandrar omvärlden för det.

    Så för att sammanfatta.
    Alla ÄR olika och i och med det så har alla olika förutsättningar. och mitt sätt är inte det enda rätta. självklart förstår jag det. Det finns många rätt sätt och man får hitta det rätta för sig själv. Men man behöver inte göra det så svårt.

    Och jo min mamma har lärt mig empati och ödmjukhet MEN hon har även lärt mig att livet inte behöver vara så komplicerat jämt.

    Så jag hoppas att ni slutar haka upp er på det faktum att vi gillar att åka bil med vårt barn och det faktum att vi har bra kontakt med vår stora familj. för det var inte frågan.


    "Oroliga föräldrar ger oroliga barn".

    Jobbigt, då kommer du få dömande och oförstående barn.
  • Anonym (Tvåbarnsmamma)

    Så om tre helsyskon har väldigt olika personligheter så beror det på att föräldrarna förändrats mycket, eller vad?

    Givetvis spelar föräldrarnas sätt en viss roll, men inte så stor roll som du tror.

    Barn ÄR olika.

    För din skull hoppas jag att du får ett barn som inte är likadant som det första, så att du kan få ett hum om vad alla andra föräldrar pratar om.

  • Anonym (mamma)

    En liten undran, varför blir ni så provocerande av TS?

    Hon har gjort något som funkar för hennes familj och sagt att alla inte behöver göra likadant, och så sitter ni och önskar att hon ska få ett jobbigt och besvärligt barn nästa gång, så hon minsann ska få sig en läxa.

    Sluta och läsa och ta åt er, vi lever väl i ett fritt land och har yttrandefrihet än så länge.

  • youarefools

    Truee.. Håller med om det ts säger... Men vill även tillägga att det bara är p.g.a. det är barn som föder barn. De vet inte hur de ska fostra någon. När sen hela världen är kaos och oreda, spelar det ändå ingen roll, för då är föräldrarna döda.

    Har ni någon gång lyssnat på när dessa omogna människor talar? 
    -Jag är så shopping sugen, men jag vet inte på vad :).
    -Jag är i London då.
    -Å gud vad kul!! :)
    Etc.

    Hjärnlösa kommentarer, för att ni vilseleder varandra.
    Titta på Bob Marley, han sa sanningen redan då han var 20...

    http://godhelpjamaica.blogspot.se/2015/01/d_31.html

  • Donum

    Det kan ju också vara så att det inte alls är din förtjänst, TS, att ert barn är så lättsamt. Vi har tre barn. Vi har aldrig behövt lida av sömnbrist. Ingen av dem har vaknat flera gånger på natten, som mest två gånger för att ammas. De två äldsta är sociala och trygga (yngsta är för litet för att ge en rättvis bedömning av). Mellanbarnet stövlade rakt in på dagis och var inskolad på en dag. "Trots" att vi inte har kastat oss iväg i bilen med dem eller låtit, för dem, okända människor ha hand om dem. De har väldigt nära relation med sina morföräldrar, utan att ha behövt lämnas bort till dem som små. Sonen har nära relation till farmor också, trots att de inte träffas så ofta pga att farmor bor ganska långt bort och jobbar mer än heltid. Så kanske beror det inte på ditt utomordentliga sätt att hantera barn utan på ditt barn?

    För uppenbarligen kan man få precis vad du eftersträvar fast utan ditt sätt, som jag tycker verkar vara mycket mer ansträngande och gör det svårare än vad det är, än vårt.

    Och hade du varit så förbaskat avslappnad i ditt föräldraskap hade du aldrig brytt dig om att starta den här tråden överhuvudtaget.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Andas)
    Donum skrev 2015-01-31 13:41:53 följande:

    Det kan ju också vara så att det inte alls är din förtjänst, TS, att ert barn är så lättsamt. Vi har tre barn. Vi har aldrig behövt lida av sömnbrist. Ingen av dem har vaknat flera gånger på natten, som mest två gånger för att ammas. De två äldsta är sociala och trygga (yngsta är för litet för att ge en rättvis bedömning av). Mellanbarnet stövlade rakt in på dagis och var inskolad på en dag. "Trots" att vi inte har kastat oss iväg i bilen med dem eller låtit, för dem, okända människor ha hand om dem. De har väldigt nära relation med sina morföräldrar, utan att ha behövt lämnas bort till dem som små. Sonen har nära relation till farmor också, trots att de inte träffas så ofta pga att farmor bor ganska långt bort och jobbar mer än heltid. Så kanske beror det inte på ditt utomordentliga sätt att hantera barn utan på ditt barn?

    För uppenbarligen kan man få precis vad du eftersträvar fast utan ditt sätt, som jag tycker verkar vara mycket mer ansträngande och gör det svårare än vad det är, än vårt.

    Och hade du varit så förbaskat avslappnad i ditt föräldraskap hade du aldrig brytt dig om att starta den här tråden överhuvudtaget.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Vippan)

    Har bara läst Ts och strösvar här och där och en sak som jag verkligen kan relatera till är att många glömmer bort att strukturera upp sitt liv.  Har man från början i sitt vuxenliv klara tydliga rutiner och struktur på hur man sköter sin vardag så slipper man slå slint i skallen och sitta som ett fån och inte veta bak eller fram. 

    och jag undrar hur många föräldrar som verkligen på allvar tar åt sig av alla råd och tips man får om tiden som nybliven förälder? 

    alla fokuserar på att ha målade naglar på förlossningen och kunna raka muffen är det verkliga problemet tydligen,, men att lägga 5 min tanke på hur man ska klara av och strukturera tiden med en bebis på 2-3 veckor det går tydligen inte? 

    och innnan nån halshugger mig , dom som gnäller högst är inte dom med kolikbarn eller barn med särskilda behov, dom som gnäller högst om det Ts skriver om är ju dom föräldrar vars barn tillhör dom lättskötta.  

    är det nån som verkligen har struktur och rutiner och är petnoga med allt är ju dom föräldrar vars barn har just kolik, är extra krävande eller behöver särskild omvårdnad. 
    Dom vet verkligen vad som går och inte går för en bebis på någon månad och bryter inte dom rutinerna. 

    Däremot är det väldigt vanligt att barn som borde gå att ta under armen och få hänga med på diverse är just dom som inte får ändan ur och bara sitter hela dagarna och är trötta föräldrar och som inte kommer sig för med något och tycker verkligen mammalivet är ganska tärande. 

    I min mammagrupp på BVC var vi 12 mammor , 7 av dessa hade barn som på olika sätt behövde extra omvårdnad . Det var alltid dessa 7 mammor som varje gång på minuten befann sig på våra träffar, uteblev aldrig och dom beklagade sig aldrig heller.  Min bästa väninna hade ett väldigt lättskött barn men hon var den som var tröttast, minst benägen att hänga med på träffarna och verkligen gnällde över allt hon ansåg att hon inte hann med eller inte klarade av och hur jobbigt och krångligt allting var och besvärligt  och hemmet såg ut som kaos.  

    jag säger inte att det här är sant för alla, men nog 17 kan många ta åt sig av det här och grunna på det och se vart det egentliga krånglet är någonstans .  

Svar på tråden Varför gör ni det så jävla omständigt?