• Forumvärd

    Tror du på ett liv efter döden?

    Tror du på ett liv efter döden?
    Eller är det slut, finitio när man dör?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på ett liv efter döden?
  • Anonym (Enjoy life)

    Det är säkert svårt att bevisa att liv efter jordelivet existerar / inte existerar därför är det också lätt att manipulera folks tro åt olika riktningar. Maktlystna individer som intalar människor vad de ska tro är skrämmande men jag kan ifrågasätta egna upplevelser. Behåll digniteten och lev livet väl så mår du bättre än om du sänker dig till en primitiv nivå. Sa min far en gång i min ungdom.

  • DickRex
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-18 15:41:02 följande:
    Jag säger inte att reinkarnation är sant. Men jag tror på att det är det alternativt att vårt undermedvetna är större än oss och kan få in 'signaler' eller vad jag ska kalla det från.. tja, universum, tidigare liv även om det inte är vårt eget osv. Och jag får tro det. Faktiskt.
    Vem pratar om rättegångar? Vad har det med saken att göra? INGEN har sagt till mig vad jag ska uppleva, jag var inte säker själv, men det jag upplevde är verkligt för mig, vad du än tycker om saken och jag vet ärligt talat inte vad du avser med att tjata om din sida av saken? Inget du säger kan få mig att inte uppleva det jag redan upplevt. Har du problem med att vi inte har samma åsikt?

    Jag la in länkar som får mig att fundera på tidigare liv och dess existens och jag har gjort regressioner som också får mig att fundera. Länken som du la in har jag inte sett, men jag ska se den, men till vilken nytta vet jag inte, kanske klarnar det när jag ser den.
    Nu gick det nog lite för fort när du läste, för jag skrev att du får ha din tro. Halla får vi tro och hoppas på vad vi vill, och det har jag inga problem med, utan det jag vänder mig emot är att du delvis stödjer din tro/teori på att jag inte kan bevisa att reinkarnation (eller medvetande utanför kroppen) inte finns, och det förhållningssättet är medeltida. Häxor brändes med den infantila bevisföringens principer. Att det inte fungerar så i rättegångar idag var ett exempel bara.

    Sedan var det statusen på "tro" och "veta" som blev lite konstig. Och för att beskriva hur vi i dagens upplysta samhälle bör förhålla oss till tro, tvivel och fakta så drog jag exemplet från kräftskivan.

    Många frågor omkring våra psyken och göranden kan vara intressa att diskutera i termer av orsak och verkan, och där finns kanske inte så många absoluta sanningar. Men när det gäller gud, reinkarnation, tomten och en del annat flum så finns det ingenting i närheten av vetenskap som talar för existensen av detta, men en massa som talar emot. Tycker själv att det finns så otroligt många intressanta "mjuka" diskussioner som kan ta avstamp i något lite vettigare än en tro på tomten.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • SupersurasunkSara
    DickRex skrev 2015-02-18 16:18:27 följande:
    Nu gick det nog lite för fort när du läste, för jag skrev att du får ha din tro. Halla får vi tro och hoppas på vad vi vill, och det har jag inga problem med, utan det jag vänder mig emot är att du delvis stödjer din tro/teori på att jag inte kan bevisa att reinkarnation (eller medvetande utanför kroppen) inte finns, och det förhållningssättet är medeltida. Häxor brändes med den infantila bevisföringens principer. Att det inte fungerar så i rättegångar idag var ett exempel bara.

    Sedan var det statusen på "tro" och "veta" som blev lite konstig. Och för att beskriva hur vi i dagens upplysta samhälle bör förhålla oss till tro, tvivel och fakta så drog jag exemplet från kräftskivan.

    Många frågor omkring våra psyken och göranden kan vara intressa att diskutera i termer av orsak och verkan, och där finns kanske inte så många absoluta sanningar. Men när det gäller gud, reinkarnation, tomten och en del annat flum så finns det ingenting i närheten av vetenskap som talar för existensen av detta, men en massa som talar emot. Tycker själv att det finns så otroligt många intressanta "mjuka" diskussioner som kan ta avstamp i något lite vettigare än en tro på tomten.

    Och jag tycker att dra in tomten och rättegångar i denna diskussion är meningslöst.

    Jag stödjer inte min tro på reinkarnation på att du inte kan bevisa motsatsen, jag skrev det med glimten i ögat eller glömde jag flirtsmilesen? Det jag stödjer min tro på är mina upplevelser.

  • DickRex

    OK, du har använt ett program från vetenskapskanalen TV5 och sagt att jag INTE kan bevisa... Men jag ska inte ta dessa som stöd för din övertygelse. Varför nämnde du dessa då?

    ...och för övrigt så har jag har starka upplevelser av tomten och en trollkarl, men jag hävdar inte att något av detta finns. Lite sunt förnuft bara, då förstår du att det är din hjärna som spelar dig ett spratt.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • SupersurasunkSara
    DickRex skrev 2015-02-18 16:37:52 följande:

    OK, du har använt ett program från vetenskapskanalen TV5 och sagt att jag INTE kan bevisa... Men jag ska inte ta dessa som stöd för din övertygelse. Varför nämnde du dessa då?

    ...och för övrigt så har jag har starka upplevelser av tomten och en trollkarl, men jag hävdar inte att något av detta finns. Lite sunt förnuft bara, då förstår du att det är din hjärna som spelar dig ett spratt.


    Jag erbjöd dig att själv få testa, men du avböjde. Att jag länkade till femman var för att visa vad jag menade och vad jag själv upplevt, även om jag inte hade en lika detaljerad upplevelse då det inte var syftet med regressionerna jag gjorde/utförde.

    Jag TROR att reinkarnation finns, jag hävdar inte att andra ska tro på det för att jag gör det. Trådens fråga var om jag tror på ett liv efter döden, så det svarade jag på och skrev om mina upplevelser.
    Lite sunt förnuft bara så inser du att vi har olika upplevelser av livet som påverkar vilka vi är och vad vi tror på
  • Anonym (Enjoy life)

    Men tomten existerar, alla är väl barn till en tomte. Vad gäller rättegångar så går det inte alltid rätt till där heller. Det finns vittnen som ljuger.

  • Bjoer
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-18 15:41:02 följande:
    INGEN har sagt till mig vad jag ska uppleva, jag var inte säker själv, men det jag upplevde är verkligt för mig, vad du än tycker om saken och jag vet ärligt talat inte vad du avser med att tjata om din sida av saken? Inget du säger kan få mig att inte uppleva det jag redan upplevt.
    Jag tror du missförstår lite här. Det är nog ingen som ifrågasätter dina upplevelser. Det som ifrågasätts är slutsatserna du drar från upplevelserna.
  • SupersurasunkSara
    Bjoer skrev 2015-02-18 17:34:20 följande:
    Jag tror du missförstår lite här. Det är nog ingen som ifrågasätter dina upplevelser. Det som ifrågasätts är slutsatserna du drar från upplevelserna.
    Ok, vilken slutsats tycker du att jag ska dra då? Vad den som diskuterar mest med mig anser tror jag mig veta, dock anser jag inte att det finns något som påvisar motsatsen mot vad jag tror, men vad tycker du?
  • Anonym (Enjoy life)

    Sara om någon sa att det är demoner som odlar skorpioner i din hjärna så att du tror som du tror så kan det hända att de själva tror på det. Att tjabbla om religion och övertygelser leder ingen vart, möjligen till hatreaktioner.

  • Anonym (Enjoy life)

    Angående kaffepannan i omloppsbana....det finns en massa rymdskrot har jag hört. Ett av de största halvreligiösa snacket nu lär vara planet x. En planet som sägs komma in i vårt solsystem och förbi jorden under judiska passoverfestivalen. Den är 300 gånger större än jorden. Nu ska tydligen vissa dö av skräck när de ser den. Man orkar bara inte tro allt man hör.

Svar på tråden Tror du på ett liv efter döden?