• Forumvärd

    Tror du på ett liv efter döden?

    Tror du på ett liv efter döden?
    Eller är det slut, finitio när man dör?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på ett liv efter döden?
  • SupersurasunkSara
    DickRex skrev 2015-02-19 23:36:46 följande:
    Men snälla SupersurasunkSara, jag har inget problem med att du tror på vad fan som helst. Jag försöker inte primärt få dig att sluta tro på reinkarnation, utan bara få dig att förstå att dina argument och din "bevisning" är supertunn, irrelevant, hjärnspöken, strunt, infantil och allt annat som beskriva det som rent skräp. MEN du får tro på reinkarnation ändå. Det finns massor av saker i vår värld som jag bara tror med stöd i en känsla eller något annat löjligt, men jag skulle aldrig komma på tanken att agitera med med min känsla som "bevis", utan då är min övertygelse i sig det starkaste argumentet.  
    På vilket vis blir ditt liv bättre eller sämre pga mina upplevelser? Blir ditt liv bättre om  du lyckas övertyga mig om att jag har fel och att min tro är barnslig?

    Du har verkligen inte förstått alls. Jag säger inte att det jag har upplevt är bevis för någon annan än mig själv. Det jag har sagt är att DU kan inte bevisa att det jag upplevde inte hände.

    Det jag har skrivit och det jag har länkat till är för att försöka förklara vad som fått mig att fundera, inte för att bevisa för någon att det jag upplevt är riktigt.
    Det du nu skrev sist bevisar bara en sak för mig och det är att du har en människosyn som jag inte alls delar så för min del avslutas diskussionen här.


  • Dr Nail
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-20 08:30:23 följande:

    På vilket vis blir ditt liv bättre eller sämre pga mina upplevelser? Blir ditt liv bättre om  du lyckas övertyga mig om att jag har fel och att min tro är barnslig?

    Du har verkligen inte förstått alls. Jag säger inte att det jag har upplevt är bevis för någon annan än mig själv. Det jag har sagt är att DU kan inte bevisa att det jag upplevde inte hände.

    Det jag har skrivit och det jag har länkat till är för att försöka förklara vad som fått mig att fundera, inte för att bevisa för någon att det jag upplevt är riktigt.

    Det du nu skrev sist bevisar bara en sak för mig och det är att du har en människosyn som jag inte alls delar så för min del avslutas diskussionen här.


  • SupersurasunkSara
    Anonym (Carpe fucking diem) skrev 2015-02-19 23:39:49 följande:

    Jag är sån att jag hellre koncentrerar mig på livet för döden. Mycket roligare. Det förflutna kan man inte ändra på. Vad som händer i framtiden är aldrig garanterat till 100 procent även om man planerar. Återstår nuet och det duger bra åt mig.


    Nuet är ju det allra bästa För mig behöver det dock inte betyda att jag inte. om jag behöver, går till dåtiden för att lösa ett problem som jag har nu.


  • Anonym (Enjoy life)

    Då är då och nu är nu och nu är det aningen annorlunda än då. På 1800 talet fanns det en kvinna med samma namn som jag och vi är inte släkt. Nu finns det en med samma namn som jag och vi är inte släkt men det bevisar inte att vi är samma person pga namnet. Hade du levt på 1800 talet hade kanske ditt liv och ditt agerande varit annorlunda än nu. Häftigt om det fanns tidsmaskiner men gårdagen är historia.

  • Anonym (Carpe fucking diem)
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-20 09:24:40 följande:
    Nuet är ju det allra bästa För mig behöver det dock inte betyda att jag inte. om jag behöver, går till dåtiden för att lösa ett problem som jag har nu.
    Vi är olika och vi tar itu med våra problem på det sätt som passar oss bäst. Du har så rätt.
  • Bjoer
    SupersurasunkSara skrev 2015-02-19 21:58:54 följande:
    Länka gärna till den forskning du talar om.
    DickRex skrev 2015-02-19 13:48:53 följande:
    Förbannat bra beskrivet, men ibland når man inte fram ändå.... Suck!


    Jag talar om all forskning inom naturvetenskap, i princip. Det vill säga, vår samlade bild av hur världen fungerar som vi fått via forskning och vetenskap. Eventuella länkar jag postar skulle gå till läromaterial för gymnasiet och högskola i t.ex. fysik, kemi och biologi. Främst biologi är väl relevant för det här ämnet, men en helhetsförståelse hjälper till att inse att vi lever i en materiell värld.
  • Zappe

    Jag tror att man återföds i en annan kropp, kanske i ett annat universum, kanske som ett djur eller så får man sova för evigt.

    Ni som prompt vägrar tro på ett nytt liv, varför gör ni det?

  • kivirush
    Zappe skrev 2017-06-12 09:30:57 följande:

    Jag tror att man återföds i en annan kropp, kanske i ett annat universum, kanske som ett djur eller så får man sova för evigt.

    Ni som prompt vägrar tro på ett nytt liv, varför gör ni det?


    För att jag aldrig har fått något som har indikerat på att det skulle existera. Visst skulle det vara fint. (beroende på vad man nu tror på) Men den erfarenheten jag har från livet säger att mitt medvetande försvinner när jag som biologisk varelse dör.

    Om det finns något liv efter detta kommer jag att bli överraskad. Om inte så kommer jag aldrig att få veta det.
    Säger lite vad jag vill.
  • Pentra
    kivirush skrev 2017-06-12 10:53:48 följande:
    För att jag aldrig har fått något som har indikerat på att det skulle existera. Visst skulle det vara fint. (beroende på vad man nu tror på) Men den erfarenheten jag har från livet säger att mitt medvetande försvinner när jag som biologisk varelse dör. Om det finns något liv efter detta kommer jag att bli överraskad. Om inte så kommer jag aldrig att få veta det.
    Säger lite vad jag vill.

    Att ditt medvetande upplöses (byter energiform) när du dör är inte ekvivalent med att livet är slut... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Tror du på ett liv efter döden?