• Sommar15

    Portionsstorlek 4 månader

    Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

    Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

    Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

    Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

  • Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:

    Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

    "Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

    För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

    Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

    Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

    Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

    Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.


    För jag vet inte hur många gånger nu:

    Livsmedelsverkets rekommendationer är inget annat än just rekommendationer.

    När Livsmedelsverket går ut med rekommendationer på t.ex sin hemsida är dom noga med att poängtera det jag beskrev ovan.

    Du får helt enkelt lita på att Kvinna30plus ger sitt barn den föda som passar denne bäst.
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:

    Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

    "Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

    För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

    Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

    Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

    Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

    Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.


    Det finns ingen entydig forskning som påvisar att det är skadligt att introducera barn under 6 månader vare sig smakportion eller smaksensation!

    Livsmedelsverkets rekommendationer är enbart rekommendationer (man bör ej se dom som generella sådana-då alla barn är olika )
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:08:23 följande:

    Ts frågade väl vad som var lämplig portionsstorlek? Och det är just det vi diskuterar. Smaksensation är lämplig portionsstorlek vid 4 månader. Slick på fingret, kryddmått..

    "Ca 6 månader" kan iaf aldrig bli 4... Så smakportion är lite tidigt. Om man vill följa rekommendationer. Vilket du inte vill, och det gör du som du vill.. Men du har skrivit väldigt osammanhängande och tycks vilja läsa in en massa i livsmedelsverkets råd, som faktiskt inte står där. Och du ändrar dig lite för varje inlägg, så jag blir förvirrad av det du skriver, ja..

    För mig är inte "ca 6 månader", 5 månader. Att det kanske kan diffa med nån vecka, ja, men inte en månad, definitivt inte 2.

    Ts frågade eftersom hon hört så olika. Folk här har försökt berätta vad livsmedelsverket säger. Du och några till tror på "friare/tidigare" introducering, och då får inte vi som för säkerhets skull vill följa dessa rekommendationer (som det ligger en hel del forskning bakom) vara med och diskutera för att vi är nån sorts motståndare till att introducera mat!?

    Varför är det fel att vilja vara försiktig och inte riskera barnets mages välmående? Jag ska introducera SMAKSENSATIONER, slick på fingret, från mellan 4-6 månader. Men inte smakportioner..

    Och eftersom du redan sagt att jag märker ord, vilket jag inte gjorde då, men då gör jag det nu när jag har chansen.

    Heter barnet "Bebis"? Annars heter det "bebisen" eller "min bebis", när man pratar om sin bebis.


    Ja barnet heter Bebis..... ;)
  • Mooomin

    Absolut, men väldigt många gör saker utan att ta reda på tillräckligt.

    Att 6 månader blir 4 köper jag inte. Eller att 8 månader blir 6.. Så generella tror jag inte att dom är faktiskt. Men självklart gör alla som de vill. Och man får ju fortfarande diskutera och ha en egen ståndpunkt. Även om det "bara är rekommendationer". Det är bättre att följa dom än chansa, tänker jag. Det är ju inte på måfå de rekommenderar, det ligger ändå mycket forskning bakom. Då vet jag iaf att jag gjort det jag kunnat, ifall nåt skulle visa sig "fela" i framtiden. Hade jag inte följt rekommendationerna och så skulle något "fela", så skulle jag ha jättedåligt samvete och klandra mig själv. Sån är jag.


    bo50 skrev 2016-01-04 00:18:46 följande:

    Det finns ingen entydig forskning som påvisar att det är skadligt att introducera barn under 6 månader vare sig smakportion eller smaksensation!

    Livsmedelsverkets rekommendationer är enbart rekommendationer (man bör ej se dom som generella sådana-då alla barn är olika )


  • Sommar15

    Haha vad sjuk denna tråd blev. Tror allt är sagt och lite till cirka 1000 ggr :)

    Jag har sedan tidigare full koll på vad Livsmedelsverket skriver, jag är läskunnig även innan jag startade denna tråd!

    Men känner mig nu efter denna mangling fullt trygg med att ge min lilla smakPORTION av bebismat redan nu om hon vill ha och magen mår bra! Smaksensationer av vår mat också, i lagom takt. Kommer också fasa ut amning till fördel för ersättning för att slippa stressen - kanske enda goda rådet denna tråd gett ;)

    Är övertygad om att alla era barn mår utmärkt och att de äter lite olika saker och i olika takt, precis som att vi vuxna gör saker olika snabbt och på olika sätt.

    Gott nytt år på er argbiggor! :)


    E
  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:26:39 följande:

    Absolut, men väldigt många gör saker utan att ta reda på tillräckligt.

    Att 6 månader blir 4 köper jag inte. Eller att 8 månader blir 6.. Så generella tror jag inte att dom är faktiskt. Men självklart gör alla som de vill. Och man får ju fortfarande diskutera och ha en egen ståndpunkt. Även om det "bara är rekommendationer". Det är bättre att följa dom än chansa, tänker jag. Det är ju inte på måfå de rekommenderar, det ligger ändå mycket forskning bakom. Då vet jag iaf att jag gjort det jag kunnat, ifall nåt skulle visa sig "fela" i framtiden. Hade jag inte följt rekommendationerna och så skulle något "fela", så skulle jag ha jättedåligt samvete och klandra mig själv. Sån är jag.


    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.

    Du får hemskt gärna "ha en egen ståndpunkt" gällande vid vilken ålder det "är lagom" att introducera smakportioner/smaksensationer.
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:26:39 följande:

    Absolut, men väldigt många gör saker utan att ta reda på tillräckligt.

    Att 6 månader blir 4 köper jag inte. Eller att 8 månader blir 6.. Så generella tror jag inte att dom är faktiskt. Men självklart gör alla som de vill. Och man får ju fortfarande diskutera och ha en egen ståndpunkt. Även om det "bara är rekommendationer". Det är bättre att följa dom än chansa, tänker jag. Det är ju inte på måfå de rekommenderar, det ligger ändå mycket forskning bakom. Då vet jag iaf att jag gjort det jag kunnat, ifall nåt skulle visa sig "fela" i framtiden. Hade jag inte följt rekommendationerna och så skulle något "fela", så skulle jag ha jättedåligt samvete och klandra mig själv. Sån är jag.


    Jag har tagit reda på tillräckligt. Det har jag också skrivit hur många ggr som helst. Källan till läkartidningen bara bekräftade det jag läst mig till tidigare. Å återigen du väljer att göra det du vill göra. Främst bör man ju lyssna på sitt barn vad än nu rekommendationerna säger då alla barn är olika å utvecklas olika. Om ditt barn skulle ha näringsbrist vid fyra månader för att din mjölk inte är tillräcklig av ngn anledning, barnet vägrar ersättning å all ev flaskmatning men äter bebisgröt å lite mild mat av ngt slag . Skulle du vägra barnet äta då å låta barnet fortfarande få ha sin näringsbrist? Bara för att men det står ju på Livsmedelsverkets sida....råden är för att inte konkurrera ut amningen, men vad gör man om det inte fungerar?. Lägger in barnet på sondmatning fast barnet äter annan mat som barnet kan äta utan att ta skada? I läkartidningen stod det ju klart å tydligt att set inte är skadligt med kosttillägg. Lyssna på ditt barn främst!
  • Mooomin

    Självklart får jag ha det. Men som du kanske förstår kan det vara svårt att förstå, när man själv tänker som jag gör, hur andra vågar "chansa".. Eller hur? :)


    bo50 skrev 2016-01-04 00:32:58 följande:

    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.

    Du får hemskt gärna "ha en egen ståndpunkt" gällande vid vilken ålder det "är lagom" att introducera smakportioner/smaksensationer.


  • Mooomin

    Tänkte väl, annars vore det jättekonstigt att skriva så. :D


    Kvinna30plus skrev 2016-01-04 00:21:38 följande:

    Ja barnet heter Bebis..... ;)


  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:37:27 följande:

    Självklart får jag ha det. Men som du kanske förstår kan det vara svårt att förstå, när man själv tänker som jag gör, hur andra vågar "chansa".. Eller hur? :)


    Ingen av oss chansar här inne, det är det du fått om bakfoten....
  • bo50
    Kvinna30plus skrev 2016-01-04 00:43:14 följande:
    Ingen av oss chansar här inne, det är det du fått om bakfoten....
    Exakt!
  • Mooomin

    Jag skrev ju att för mig är det att chansa. Jag accepterar att vi tycker olika. Gillar bara inte när någon säger att jag inte får vara med och diskutera för det. Men som du vill. Jag lämnar tråden. :)


    Kvinna30plus skrev 2016-01-04 00:43:14 följande:

    Ingen av oss chansar här inne, det är det du fått om bakfoten....


  • bo50
    Mooomin skrev 2016-01-04 00:58:55 följande:

    Jag skrev ju att för mig är det att chansa. Jag accepterar att vi tycker olika. Gillar bara inte när någon säger att jag inte får vara med och diskutera för det. Men som du vill. Jag lämnar tråden. :)


    Vem är det som har sagt att du inte får vara med och diskutera?

    För min del får du absolut vara med och göra det!
  • Mooomin

    Kvinna30plus skrev att hon intevisste vad jag och några till gjorde i tråden då vi inte strök dom medhårs. Ts frågade ang portionsstl och jag har sagt mitt. Jag tycker att det är att komma med råd. Men hur som helst finns det inget mer att säga. :)


    bo50 skrev 2016-01-04 01:03:28 följande:

    Vem är det som har sagt att du inte får vara med och diskutera?

    För min del får du absolut vara med och göra det!


  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-04 01:11:36 följande:

    Kvinna30plus skrev att hon intevisste vad jag och några till gjorde i tråden då vi inte strök dom medhårs. Ts frågade ang portionsstl och jag har sagt mitt. Jag tycker att det är att komma med råd. Men hur som helst finns det inget mer att säga. :)


    Absolut får man vara med å diskutera, men om man inte ens vill förstå är det svårt att ens föra någon diskussion och det är ju vad det varit här mycket, läs gärna alla mina inlägg kontra vissa andras, nu har inte du, men en annan här i tråden haft väldigt taskig attityd, och varit rent av allmänt otrevlig för att hen inte velat förstå och accepterar andras ståndpunkter utan skall vrida å vända för att hitta på saker ur egen mun. Och det är ju, tyvärr, inte ovanligt i sådana här trådar om detta ämne med just de som anser sig ha 'rätt' för att de börjar med matintroduktion så sent som möjligt. Nu har det ju visats svart på vitt att det inte finns några sådana belägg med matintroduktion som tilläggskost från 4 månader i I-länder och kan tom ha negativa effekter å börja senare än v 26. Sedan trots att det uppenbara sig här i tråden den faktan får andra ändå ha en annan åsikter. Jag har hela tiden accepterat det och varit EXTREMT övertydlig med det, dock är det flera i tråden som inte accepterat andras åsikter eller hur andra gör.... Lyssna på ditt barn, det är d mest rätta. Ber om ursäkt om det gått ut över dig.
  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-04 00:18:46 följande:
    Det finns ingen entydig forskning som påvisar att det är skadligt att introducera barn under 6 månader vare sig smakportion eller smaksensation!

    Livsmedelsverkets rekommendationer är enbart rekommendationer (man bör ej se dom som generella sådana-då alla barn är olika )
    Visst är det bara rekommendationer. Men det är inga random rekommendationer, utan de är ju baserade på den senaste forskningen, vilket ger lite mer tyngd än om man lyssnar på en BVC-sköterskas personliga teorier eller sin mammas erfarenheter eller någon vän. Men där gör ju alla som de vill.
    bo50 skrev 2016-01-04 00:32:58 följande:
    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.
    Så är det såklart. Problemet här kan ju dock vara att det är inte alltid man ser direkt om någon skada är skedd, utan sånt kan ju visa sig senare i livet.
    Och hur man ställer sig till det är ju individuellt.
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-04 16:02:58 följande:
    Visst är det bara rekommendationer. Men det är inga random rekommendationer, utan de är ju baserade på den senaste forskningen, vilket ger lite mer tyngd än om man lyssnar på en BVC-sköterskas personliga teorier eller sin mammas erfarenheter eller någon vän. Men där gör ju alla som de vill.
    bo50 skrev 2016-01-04 00:32:58 följande:
    Så länge inte barnet tar skada av att introduceras smakportioner/smaksensationer innan 6 månaders ålder är det ingen fara.
    Så är det såklart. Problemet här kan ju dock vara att det är inte alltid man ser direkt om någon skada är skedd, utan sånt kan ju visa sig senare i livet.
    Och hur man ställer sig till det är ju individuellt.
    Så länge man lyssnar på sitt barn (precis som kvinna30plus redan har tagit upp) är det ingen fara att introducera sitt barn smakportioner/smaksensationer tidigare än 6 månaders ålder.

    Det är inte alltid som det fungerar att amma sitt barn/att ge sitt barn ersättning -då är det ju tur att det finns alternativa bra möjligheter för barnet att få i sig näring.


  • Natulcien
    bo50 skrev 2016-01-04 16:41:29 följande:
    Så länge man lyssnar på sitt barn (precis som kvinna30plus redan har tagit upp) är det ingen fara att introducera sitt barn smakportioner/smaksensationer tidigare än 6 månaders ålder.

    Det är inte alltid som det fungerar att amma sitt barn/att ge sitt barn ersättning -då är det ju tur att det finns alternativa bra möjligheter för barnet att få i sig näring.
    Asolut, och det skriver ju Livsmedelsverket också, att man kan börja med smaksensationer från 4 månader om man vill. 

    Men som sagt, det kan vara svårt att höra framtida mag-/tarmproblem om man lyssnar på sin bebis. Men man får ju hoppas att allt går vägen.
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader