• Milla2016

    Vi som planerar äggdonation 2016

    Hej!

    Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

    Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

    Någon annan som är på gång eller planerar?

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • Bappen

    Tack för alla lycka till!
    Glömde skriva att det är vi som vill sätta tbka två, man får välja mellan ett och två embryon.

  • Löparnörden

    Hoppar gärna in här i tråden.
    Har en dotter på 2,5 år som tillkommit genom äd i Huddinge, på det tredje försöket. Har vetat sedan innan tonåren att jag inte kan få barn naturligt så att lyckas få ett barn var mer än jag nånsin drömt om. När vi väl fått dottern väcktes drömmen om ett syskon till henne. Hon var det sista ägget vi hade i Huddinge så därför har vi vänt oss till IVF Riga, där vi nu planerar för vårt tredje syskonförsök i februari.

  • Mooki

    Vårt datum för FET på IVF Riga har tidigarelagts något, så det blir redan 15/1:). Hur har ni andra tänkt kring 1 embryo vs 2? Dr Fodina på IVF Riga rekommenderar oftast inte 2 embryon. Vi har hittills bara satt tillbaka 1. För några år sedan var vi tvungna att avbryta en IVF-graviditet i vecka 16 pga för tidig vattenavgång, så tvillinggraviditet är egentligen inte att rekommendera för mig. Men denna gång väljer vi troligtvis 2 i alla fall, mycket pga ekonomiska skäl.

  • ronon

    På vårat första försök rekommenderade dr.F. att vi skulle sätta tillbaka 2 embryon (blastocyster) men vi valde att få tillbaka ett den gången. Gjorde FET med embryo nr.2 senare.

    Vid försök tre (ny donator) när vi skulle få tillbaka hade vi tre blastocyster som hon sa att de var så jättebra kvalitet att hon rekommenderade att vi endast skulle få tillbaka ett. Ingen graviditet på det försöket, inte heller nästa FET försök och dessutom överlevde inte sista blastocysten upptiningen, vilket vi blev väldigt besvikna över eftersom hon sa att de var så jättefina innan.

    Jag vill gärna ha tillbaka två vid nästa försök. Min man vill ett efterom han är rädd för eventuella komplikationer vid en tvillinggraviditet.


    Mooki skrev 2016-01-09 11:37:17 följande:

    Vårt datum för FET på IVF Riga har tidigarelagts något, så det blir redan 15/1:). Hur har ni andra tänkt kring 1 embryo vs 2? Dr Fodina på IVF Riga rekommenderar oftast inte 2 embryon. Vi har hittills bara satt tillbaka 1. För några år sedan var vi tvungna att avbryta en IVF-graviditet i vecka 16 pga för tidig vattenavgång, så tvillinggraviditet är egentligen inte att rekommendera för mig. Men denna gång väljer vi troligtvis 2 i alla fall, mycket pga ekonomiska skäl.


  • ronon

    Jag startade en tråd här på FL för ett tag sedan med just den frågan - mer än ett embryo tillbaka, hur många barn blev det? Jag har hört att mer en ett embryo kan ge högre chans till graviditet men behöver inte innebära högre chans/risk för tvillinggraviditet. Tyvärr är det ingen som gjort ÄD som svarat i den tråden för jag skulle gärna vilja få lite fler personers erfarenheter om detta.

  • Savasana

    Bappen: Hoppas återföringen gick bra! Du får uppdatera oss när ni har kommit hem.

    Mooki: Då ligger vi väldigt lika i tid. Jag ska till Riga på torsdag för FET. Vi har valt att de ska tina alla våra kvarvarande 4 embryon som ska odlas vidare till blastocyster. Vi vill  med all sannolikhet bara sätta tillbaka ett denna gången så blir det något/några över fryses de om igen. Det känns bra att ha lite att spela med.

    ronon: Vi har vid tidigare ÄD-försökt satt in två embryon per gång. Första gången blev det minus medan andra gången fäste ett embryo.

  • Mooki

    Ronon: verkligen synd att ingen svarat i tråden. Har för mig att jag läst om en studie där man kommit fram till att 2 embryon så att säga kan "stötta varandra" till att fästa, även om endast 1 fäster. Den gången jag blev gravid vid IVF sattes 2 embryon in, det ena fäste.

    Savasana: Vad kul att vi ligger så nära varandra i datum! Jag visste inte att man kunde tina embryon och sedan vidareodla dem till blastocyster. Finns det någon anledning till att det inte gjordes blastocystodling redan från början?

  • Savasana

    Mooki: För ett par år sedan ansåg Dr Fodina att 3-dagars embryon var det mest optimala och det var det hon förespråkade, så alla våra frystes in på dag 3. Nu vill vi hellre att de icke överlevande gallras bort redan innan de återföres för att maxa chanserna. Nyheten nu är att det tydligen går att återfrysa vilket inte kunde göras för två år sedan.

  • Mooki

    Ja, utvecklingen på detta område går ju hela tiden framåt. Jag håller tummarna för att ni får flera fina blastocyster:)

  • emmm28

    Löparnörden: Låter ungefär som vår historia; vi gick vår efterlängtade son på 3e äd - försöket, där vi också vetat om länge att biologiska barn för min del var/är uteslutet. Vi har nu ett sista embryo i frysen här i stan, men sen blir det alltså dags att vända sig utomlands.

    Ronon: Tack så mycket för reseinfo, o hotelltips! Apropå ett eller två embryon vid återföring; vi har lite medicinska skäl som ev gör det lurigt att sätta in fler än ett, m "risk" för tvillinggraviditet. Jag förstår tankarna kring hur man ska välja; med så klart både ev för- och nackdelar...

    Savasana och Mooki: Va kul att det inte är så långt kvar för er! Spännande!

    Här har vi ca 1,5 vecka till insättning. Nu börjar man minnas hur långsamt tiden mellan alla moment går (nedreglering, uppreglering, ul, blodprover...); man glömmer /förtränger tydligen mellan gångerna; )

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016