• Anonym (apan)

    Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

    Vid vilken ålder kan man börja kräva att barn ska flytta hemifrån?

    Det är så här att jag lever med min man, våra två gemensamma barn och hans två tonårsbarn sedan tidigare. Barnen är 16år och 20år och dom har ingen tillstymmelse till att ens fundera på att flytta hemifrån. Dom bor hos oss varannan vecka och har ett varsit rum medans våra gemensamma pojkar som är 10år och 8år delar rum. Bor trångt och rummen är små.
    Märker att mina barn inte vill dela längre, dom börjar bli så pass stora och med livliga disskutioner med min man anser jag att hans äldre kan dela rum då dom är här hos oss för att ge våra gemensamma barn som bor här hos oss på heltid egna rum. Mannen säger promt nej och säger att jag har orimliga krav.. Så måste kolla med någon utomstående.. 

  • Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...
  • Anonym (HJ)
    Anonym (apan) skrev 2016-05-02 14:34:21 följande:
    Det är inget alternativ..
    Flyttar ni istället ut 20-åringen i vardagsrummet blir det rummet off limit för alla andra varannan vecka. Knappast en lösning ni vill ha heller.

    20-åringen får max till och med 2017 på sig att hitta något annat. Ett drygt år. Tills dess delar de yngsta barnen rum. Det går bra.

    Eftersom ni tydligen inte tagit tag i frågan tidigare så får det vara en övergångsperiod nu när ni får 20-åringen att lämna hemmet och under tiden får alla bara stå ut.
  • varmlanning
    Jennie med ie skrev 2016-05-02 17:58:55 följande:

    Det är ju inte bara 20-åringen som får "leva med det" utan även 16-åringen som väl rimligen inte kan förväntas ta ansvar för sitt eget boende. (Och hur mycket sådant ansvar som är rimligt att lägga på 20-åringen framgår inte direkt heller i o f s)

    Det är möjligt att det finns omständigheter, behov och vettiga skäl för att det bästa är att de två äldre delar rum. Men att de bor varannan vecka här och varannan vecka med andra föräldern är i sig inget sådant skäl, det håller jag med nope om.


    Jag kan tycka att det är vettigt skäl ändå. De små barnen som har sin fasta punkt där bör få ha egna rum. Det kan låta krasst och jag förstår din synvinkel mrn jag tycker att de har ett större behov av det.
  • Holma
    Flygfotogen skrev 2016-05-02 16:34:09 följande:
    20-åringen får naturligtvis söka en utbildning alternativt ett arbete. Stöd och hjälp från föräldrarna behövs kanske för att ta steget, hitta sig en försörjning, leta sig ett boende och skapa sig ett hem. Ta kontakt med socialtjänst vid behov. Föräldrarna kanske har någon kontakt som kan leda till arbete. Lägger man manken till så brukar det gå. Timvikariat bör gå att få.
    Hur vet du att detta inte pågår ?
  • Holma
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-02 17:03:36 följande:
    Så om man inte får ett eget rum räknas man inte???????????? Givetvis ska 20-åringen maka på sig för d yngre. Det lär 20-åringen förstå om man pratar m hen. 20-åringen har dessutom ett eget rum hos mamma om den vill vara helt ostörd. Strikt Vv vid 20-år är faktiskt lite sjukt. Att man kan komma å gå lite absolut men vv låter sjukt stört! Men vi vet ju inte om 20-åringen har diverse diagnoser eller annat som skulle kunna förklara det konstiga i det men det är inget ts tar upp isf
    Hur fick du mitt inlägg på det jag citerade till det ?
  • Jojile

    Varför är det inte ett alternativ att de vuxna flyttar ut till v-rummet? Och ja, jag hade ansett att de äldsta hade störst behov till eget utrymme oavsett om de var bio eller bonus.

  • Ess
    Holma skrev 2016-05-02 18:09:00 följande:
    Är det inte svårt att få jobb som timmis ? Nähä då kan man ju undra varför så många som söker inte får ? Här krävs pågående utb eller utb inom vården tex för att få jobba på timmar ?
    Vad finns det att söka på timmar om man är kille som tex gått fordon , industri mm?
    Nej det är det inte.
    Städ är ett exempel på jobb som behöver bra pålitliga vikarier som kan hoppa in med kort varsel.
    Har man gått fordon så har man kanske truckkort, då är lager ett alternativ. Där brukar det också ofta va folk borta.
    Har man inget kort, så kan man packa varor, va i skaleriet osv
    Bemanningsföretag, de hyr bland annat ut folk till att sortera och dela ut posten på större företag.

    Det är faktisk stor brist på BRA vikarier som kan hoppa in. De duktiga får längre vik eller anställning och försvinner iväg. De som finns kvar att ringa är de man helst inte vill se mer än en gång, tyvärr!
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-05-02 18:09:00 följande:

    Är det inte svårt att få jobb som timmis ? Nähä då kan man ju undra varför så många som söker inte får ? Här krävs pågående utb eller utb inom vården tex för att få jobba på timmar ?

    Vad finns det att söka på timmar om man är kille som tex gått fordon , industri mm?


    Det är brist på utbildad personal. En stor del av personalen inom hemtjänsten och på äldreboenden är helt outbildade. Det går alldeles utmärkt att hitta jobb där utan utbildning.

    Men det är egentligen helt irrelevant. Är man driftig så går det att hitta jobb även om man är ung. Oftast börjar man med ett skitjobb men det ger arbetslivserfarenhet och det ena leder snabbt till det andra och bättre jobb.

    Sedan är det inte ett dugg svårare för en 20-åring att hitta sitt första jobb än för en 23-åring. Tvärtemot är det svårare ju äldre man blir. Ju snabbare man kommer igång desto bättre ser det ut i arbetsgivarens ögon när de rekryterar.
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-05-02 16:08:05 följande:

    Så när man är 20 år o bor i under samma tak då räknas man inte . Kul för den stackarn att känna .


    Ja sånt är livet. När man blir vuxen får man försöka stå ut med ångesten över att behöva klara sig på egen hand ;)
  • Anonym (laban)
    Holma skrev 2016-05-02 16:08:05 följande:

    Så när man är 20 år o bor i under samma tak då räknas man inte . Kul för den stackarn att känna .


    Hur tror du det känns för 8-åringen och 10-åringen att inte räknas??

    De har ju inte ens möjligheten att flytta hemifrån om de skulle bli ledsna över att känna sig mindre viktiga.
  • Holma
    Anonym (laban) skrev 2016-05-02 20:12:15 följande:
    Hur tror du det känns för 8-åringen och 10-åringen att inte räknas??

    De har ju inte ens möjligheten att flytta hemifrån om de skulle bli ledsna över att känna sig mindre viktiga.
    Dom vet ju inget annat än att bo två i samma rum så skillnaden är stor , 20 åringen kanske inte heller har möjlighet att flytta än ?
    Att be en 20 åring bo ihop med sitt 16 åriga syskon efter att ha haft eget rum i många år är värre än att dom små får dela ett tag till
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...