• Balderina

    Vi kommer inte överens!

    Jag behöver er åsikt.
    Jag & min sambo väntar barn. Vi är inte gifta så vi har olika efternamn. Bebis i magen beräknas komma när som & vi har sedan länge bestämt att han/hon kommer att få mitt efternamn.
    Nu plötsligt är det jätteviktigt för min sambo att barnet får hans efternamn?! Han vill antingen att vi använder bådas efternamn, eller bara hans.
    Jag är ledsen men jag VÄGRAR!! Jag vill absolut inte att mitt barn skall dras med två efternamn (sorry ni som har det) men jag tycker bara att det verkar bökigt. Han/hon skall ha mitt efternamn. Punkt.
    Jag är förfan gravid i 9 månader då kan jag väl få sätta mitt efternamn på barnet?

    Hjälp mig. Tänker jag helt fel? Är jag egoistisk mot min sambo? Hur har ni gjort ni som kanske inte varit överens?

  • Svar på tråden Vi kommer inte överens!
  • Balderina
    Fru Ve skrev 2016-11-22 18:59:09 följande:

    Det är ju ert gemensamma barn så jag tycker inte du har någon vetorätt på namn. Om ni inte kan enas om ett namn är det mest rättvisa att barnet får bådas.


    Jo det är väl egentligen det enda rätta.
  • Balderina
    Mallemamma skrev 2016-11-22 19:07:15 följande:

    Om du känner att det är så viktigt att barnet får ditt efternamn så måste du väl förstå att sambon kan tycka att det är lika viktigt för honom. Sambon är ändå villig att kompromissa genom att ha bådas efternamn. Så ja, jag tycker du är lite egoistisk som inte tycker hans vilja är lika viktig som din.


    Jag är helt med på det du säger. Förstår bara inte varför det blivit så viktigt just nu! Jag har ju ställt mig in på att bebis skall ha mitt efternamn, som vi tillsammans bestämt.
    Är säkert hans mamma som tagit ett snack med sin son :/
  • Balderina
    Dixie skrev 2016-11-22 20:18:22 följande:

    Man får kompromissa - bara för du varit gravid ger det dig inte vetorätt

    Är ni överens om förnamn? Vilket namn funkar bäst med tilltalsnamnet? Eller så får en bestämma förnamn och en efternamn.


    Ja vi är fullständigt överens med både för & mellannamn. Lika överens som vi varit hela tiden om efternamnet....suck
  • Balderina
    Anna74a skrev 2016-11-22 20:43:03 följande:

    Vi körde på att jag fick bestämma mellannamnet, vi var överens om förnamnet.
    Min sambo har ett mycket snyggare efternamn så det var jag med på.


    Smidigt! Jag önskar att jag hette typ Svensson
  • Balderina
    Connie07 skrev 2016-11-22 22:16:44 följande:

    Varför är det så viktigt att barnet får ditt efternamn?Är den ovanligt vacker eller nåt annat du tänker på?Du som mamma har ju starkare bandet .Mina barn har pappans efternamn och dom är fortvarande lika mycket mina barn.


    Jag är den enda i min släkt som har möjligheten att föra efternamnet vidare. Har ett ganska ovanligt efternamn.
    Därför betyder det extra mycket för mig.
  • Balderina
    Emerencia skrev 2016-11-22 17:07:30 följande:

    Eller så tar ni ett annat efternamn då ni inte kan komma överens. Det är lika mycket hans barn som ditt. Dock fult att komma nu. Men han har samma rättigheter med namn. Ta ett helt nytt istället, de är att mötas på halva. Jag vill nog ha kvar mitt efternamn för det är lite udda medan sambon heter Svensson. Vägrar de efternamnet, tror dock vi bägge kommer byta till ett gemensamt som varken är mitt eller hans.


    Jag önskar nästan att jag hade ett efternamn som Svensson. Då hade vi inte haft detta problemet.
    Jag vill inte ha ett annat efternamn utan vill behålla mitt, även om jag gifter mig.
    Så antingen blir det bara mitt eller bådas (i värsta fall)....
  • Connie07
    Balderina skrev 2016-11-22 22:25:41 följande:

    Jag är den enda i min släkt som har möjligheten att föra efternamnet vidare. Har ett ganska ovanligt efternamn.

    Därför betyder det extra mycket för mig.


    Jag förstår det.Men om pappan envisas ha sitt efternamn,så tycker jag barnet tar bådas namn och bestämmer själv sen om han/hon vill ändra det som vuxen.
  • Dockan
    Connie07 skrev 2016-11-22 22:45:52 följande:

    Jag förstår det.Men om pappan envisas ha sitt efternamn,så tycker jag barnet tar bådas namn och bestämmer själv sen om han/hon vill ändra det som vuxen.


    Bra aspekt. ???? Tänk också på TS att vuxna barn ändrar namn till helt andra ibland ändå. Giftermål osv. :)

    Och är nu efternamnet lite unikt och det betyder något, kommer säkert ditt barn vilja ha det. :)
  • springa

    Fast mamman har visst rätt till efternamn. Är man inte gifta får mamman automatiskt ensam vårdnad och därav får barnet hennes efternamn. Sen vad man tycker om det moraliskt är en annan sak.

  • Jw83

    Om ni någonsin gifter er så kommer ni ha olika efternamn iallafall som jag förstår det?

    Då ni kommer ha olika efternamn så är det ju mest ok att barnet får båda.

    Vi var gifta när vi blev gravida men även några år innan bröllopet så visste vi vilket efternamn vi skulle ha. Hade vi fått barn då så hade barnet fått pappans efternamn eftersom att vi planerat att ha det allihop.

    Samtidigt så förstår jag din känsla lite. Det ger en viss samhörighet att kunna säga "vi är familjen x". Men tänk på det från pappans sida, alla kommer veta pga efternamnet att barnet är ditt. Men pappan kommer inte alls att ha samma automatiska koppling. Han kommer vara den som är utanför.

    Ett efternamn är sällan samma hela livet. Låt barnet få båda nu. När/om ni gifter er så kanske barnet byter annars byter barnet kanske när hen själv gifter sig. Eller så byter hen efternamn själv för att hen inte vill heta xx längre utan har hittat på ett eget ;)

    Det efternamnet barnet får nu kommer med största sannolikhet inte vara det som hen för över till sina barn. Så valet behöver inte kännas så drastiskt.

Svar på tråden Vi kommer inte överens!