• Balderina

    Vi kommer inte överens!

    Jag behöver er åsikt.
    Jag & min sambo väntar barn. Vi är inte gifta så vi har olika efternamn. Bebis i magen beräknas komma när som & vi har sedan länge bestämt att han/hon kommer att få mitt efternamn.
    Nu plötsligt är det jätteviktigt för min sambo att barnet får hans efternamn?! Han vill antingen att vi använder bådas efternamn, eller bara hans.
    Jag är ledsen men jag VÄGRAR!! Jag vill absolut inte att mitt barn skall dras med två efternamn (sorry ni som har det) men jag tycker bara att det verkar bökigt. Han/hon skall ha mitt efternamn. Punkt.
    Jag är förfan gravid i 9 månader då kan jag väl få sätta mitt efternamn på barnet?

    Hjälp mig. Tänker jag helt fel? Är jag egoistisk mot min sambo? Hur har ni gjort ni som kanske inte varit överens?

  • Svar på tråden Vi kommer inte överens!
  • Jw83
    springa skrev 2016-11-23 06:23:55 följande:

    Fast mamman har visst rätt till efternamn. Är man inte gifta får mamman automatiskt ensam vårdnad och därav får barnet hennes efternamn. Sen vad man tycker om det moraliskt är en annan sak.


    Men det är väl långt bort att köra över en pappa med sina "rättigheter" när man är två aktiva föräldrar som gemensamt valt att få barn? Pappan har också en massa rättigheter som han kan dra till sin spets om han vill.
  • tulip79

    Båda våra barn har mitt efternamn. Vi sa att när/om vi gifter oss så tar hela familjen hans efternamn. Men tills dess har barnen mitt namn. Vi har båda son-namn, mitt är dock vanligare än hans.

  • Connie07
    springa skrev 2016-11-23 06:23:55 följande:

    Fast mamman har visst rätt till efternamn. Är man inte gifta får mamman automatiskt ensam vårdnad och därav får barnet hennes efternamn. Sen vad man tycker om det moraliskt är en annan sak.


    Ja,fast i många fall där man är sambos,får man papper hem och blir frågad om gemensam vårdnad,så båda får vårdnaden.
  • Duckan

    Jag tycker absolut att barnet ska få bådas efternamn om ni inte överens. Kan inte se varför ditt namn skulle väga tyngre.

  • Axe

    I min värld är det givet att barnet tar pappans efternamn just för att mamman varit gravid med barnet. För att pappan ska få mer tillhörighet.

    Detta gäller alltså som man är ett par inte om man råkar bli gravid med någon då får man väl tänka om lite.

    Nu är vi gifta och har samma efternamn men annars hade hon fått sin pappas namn.

  • Balderina
    crazy dad skrev 2016-11-23 14:43:30 följande:

    Din partner försöker ha ett anknytning till eran barn! Du är självisk!


    Otippat inlägg från "crazy dad".
    Nu tror jag ju att det finns en hel del andra sätt att knyta an till sitt barn än att man har samma efternamn :)
  • Balderina
    Axe skrev 2016-11-23 11:10:52 följande:

    I min värld är det givet att barnet tar pappans efternamn just för att mamman varit gravid med barnet. För att pappan ska få mer tillhörighet.

    Detta gäller alltså som man är ett par inte om man råkar bli gravid med någon då får man väl tänka om lite.

    Nu är vi gifta och har samma efternamn men annars hade hon fått sin pappas namn.


    Jag köper inte argumentet att pappan får mer tillhörighet med sitt barn pga att man har samma efternamn.
    Det får man enligt mig när man umgås med sitt barn & får en bra kontakt...
  • Balderina
    springa skrev 2016-11-23 06:23:55 följande:

    Fast mamman har visst rätt till efternamn. Är man inte gifta får mamman automatiskt ensam vårdnad och därav får barnet hennes efternamn. Sen vad man tycker om det moraliskt är en annan sak.


    Det stämmer. Barnet kommer att få mitt efternamn automatiskt tills vi fastställer faderskapet.
  • Balderina
    tulip79 skrev 2016-11-23 07:18:15 följande:

    Båda våra barn har mitt efternamn. Vi sa att när/om vi gifter oss så tar hela familjen hans efternamn. Men tills dess har barnen mitt namn. Vi har båda son-namn, mitt är dock vanligare än hans.


    Va skönt att ni kunde komma överens på ett sådant sätt.
    Jag vill ju behålla mitt efternamn om vi nu gifter oss...
Svar på tråden Vi kommer inte överens!