• Anonym (?)

    Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?

    Varför är det så?

  • Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?
  • Anonym (lea)
    Anonym (?) skrev 2017-01-11 15:55:54 följande:
    Jag undrar varför det är så otroligt provocerande för en del. Så pass provocerade att dom blir riktigt otrevliga. 
    Jag blir normalt sett inte provocerad av dom som inte vill ha barn. Däremot har jag läst vissa uttalanden i "barnfri-trådar" här på FL som jag har blivit provocerad av. Typ: "Jag vill inte ha barn för jag tycker att barn är äckliga och obehagliga" eller "Varför skulle jag vilja ha nåt skrikande bajs -och kräksmonster"

    Kan ni förstå att man blir provocerad av sånt?
  • AnooYoo
    Anonym (Synd om) skrev 2017-01-11 20:30:06 följande:

    Jag har aldrig någonsin sagt något sådant och kommer aldrig göra det. Men, det jag tänker för mig själv är att jag tycker oändligt synd om alla som inte har barn. För att de inte får uppleva det mest fantastiska i livet. Och så kan jag i vissa stunder undra vad barnlösa gör med all sin tid.


    Jag tycker lite synd om dig som tror att du vet vad som är det mest fantastiska i andras liv.
  • Anonym (3barnsfarsan)
    Felizia skrev 2017-01-11 19:20:24 följande:

    Tror inte på att det är ett grundläggande behov att skaffa barn. Då skulle ju vi som inte gjort det ha en "störning"..?! Så det är m a o en NORM. Något man "ska" göra. Det går inte att jämföra med att sova, äta, dricka etc. Det går alldeles utmärkt att ha andra mål och drivkrafter men det är just det som många med barn har svårt att förstå. Förr fick jag också idiotiska kommentarer om att jag inte förstod "livets mening" då jag inte hade barn. Men sådana puckon får sig en avhyvling och så brukar ämnet inte komma upp mer! Och dessutom är många vänners barn vuxna idag (är 40+) så våra liv är mer lika igen.


    Missat biologilektionerna? :)

    Reproduktion ä r den starkaste drivkraften för alla djur. Så även för Homo Sapiens.

    Troligtvis därför det är en så stark norm.

    Och ja, det finns naturliga variationer även inom vår art.
  • AnooYoo

    [quote=77300653][quote-nick]Anonym (F) skrev 2017-01-11 20:00:39 följande:[/quote-nick

    Det säger ju sig självt att det ligger i generna att få en längtan efter barn, annars hade vi inte förökat oss i den takt vi gör.

    [/quote]

    En annan anledning kan vara sexdrift i kombination med brist på preventivmedel i större delen av världen, där det också föds flest barn.

    Eller ditt förslag.

  • Anonym (F)
    Anonym (yy) skrev 2017-01-11 19:45:23 följande:

    Ja, det där hör man ofta, men jag får det inte att gå ihop. Själva "driften" (om man nu ska använda det ordet) handlar väl om sex, sen har man instinkter som gör att man tar hand om sin avkomma när den väl har kommit.


    Nej det finns ju såklart en otroligt Stark drift till att skaffa barn. Den längtan går inte att jämföra med någonting annat.
  • AnooYoo
    Anonym (F) skrev 2017-01-11 21:02:48 följande:

    Nej det finns ju såklart en otroligt Stark drift till att skaffa barn. Den längtan går inte att jämföra med någonting annat.


    Inte ens med annan längtan? Är det en helt annan känsla än vanlig längtan efter t.ex vatten om man är nödställd i en öken? En känsla bara människor som längtar efter just barn kan ha?
  • Anonym (F)
    AnooYoo skrev 2017-01-11 20:50:18 följande:

    Jag tycker lite synd om dig som tror att du vet vad som är det mest fantastiska i andras liv.


    Fast rent krasst är det ju faktiskt någonting som du inte upplevt och därmed inte har en aning om hur du skulle känna. Eller hur? Du KAN inte veta känslan av att få barn. Du kan tro, men du kommer aldrig veta. Det är ju inte ens någon mening att sitta och argumentera för det då du vet lite som jag visste, hur jävla underbart det är att få uppleva att få barn. Jag har dock varit med om det och därmed så vet jag känslan.
  • Anonym (F)
    Felizia skrev 2017-01-11 20:37:56 följande:

    Ja, det låter jävkligt klyschigt...

    Och det finns väl massor av skäl att "skaffa" barn som inte har med s k grundläggande behov att göra; normer, värderingar, önskan om att fylla sitt liv med mening, sällskap, upprätthålla traditioner/ritualer etc.

    Å andra sidan kan vi "störda" som tur är leva bra liv och göra mycket gott med vår tid och engagemang. Själv jobbar jag häcken av mig som chef inom psykiatrin och har uppfostrat två tonåringar på del av tid - makens döttrar.

    Och deras s k mamma hade behövt hälften av mitt förnuft för att göra sitt jobb som mamma. Så hennes "instinkt" verkar inte leverera...


    Hur många tror du planerar barn utan att ha en stark längtan?

    Och självklart finns det otroligt många dåliga föräldrar men det har ju inte med saken att göra.

    Där är en sån sak som jag tror kan provocera.. Du skriver att du jobbar häcken av dig och gör något gott med din tid och engagemang. Vad säger det? Att det inte skulle vara möjligt om du haft barn? Såklart det skulle det.
  • Anonym (F)
    AnooYoo skrev 2017-01-11 20:57:13 följande:

    [quote=77300653][quote-nick]Anonym (F) skrev 2017-01-11 20:00:39 följande:[/quote-nick

    Det säger ju sig självt att det ligger i generna att få en längtan efter barn, annars hade vi inte förökat oss i den takt vi gör.


    En annan anledning kan vara sexdrift i kombination med brist på preventivmedel i större delen av världen, där det också föds flest barn.

    Eller ditt förslag.[/quote]

    Ja det klart det föds oplanerade barn. Det vet väl alla. Men att förringa den starka driften att skaffa barn är ju bara okunnigt och naivt.
  • AnooYoo
    Anonym (F) skrev 2017-01-11 21:11:14 följande:

    Fast rent krasst är det ju faktiskt någonting som du inte upplevt och därmed inte har en aning om hur du skulle känna. Eller hur? Du KAN inte veta känslan av att få barn. Du kan tro, men du kommer aldrig veta. Det är ju inte ens någon mening att sitta och argumentera för det då du vet lite som jag visste, hur jävla underbart det är att få uppleva att få barn. Jag har dock varit med om det och därmed så vet jag känslan.


    Du vet hur DU upplevde det. Det kanske inte skulle vara underbart för mig. Det är inte underbart för alla.

    Du vet helt krasst lika lite om mina känslor som jag vet om dina. Du vet inte ens om jag har eller har haft barn.
Svar på tråden Varför tar så många föräldrar barnfrias val som kritik?